کد خبر : 16693
تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 - 16:33

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس:

وضعیت آنقدر حاد نیست که بورس را تعطیل کنند/ احتمالا شاخص ما تا انتهای سال ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد را می‌بیند

وضعیت آنقدر حاد نیست که بورس را تعطیل کنند/ احتمالا شاخص ما تا انتهای سال ۳ تا ۳.۵ میلیون واحد را می‌بیند

یک کارشناس بورس، درباره وضعیت فعلی بورس و علت زیان روز‌های اخیر بورس گفت: دو نکته در این بین وجود دارد؛ نکته اول به تحولات منطقه از جمله جنگ حماس و اسراییل برمی‌گردد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ فردین آقابزرگی، کارشناس بورس، درباره وضعیت فعلی بورس و علت زیان روز‌های اخیر بورس گفت: دو نکته در این بین وجود دارد؛ نکته اول به تحولات منطقه از جمله جنگ حماس و اسراییل برمی‌گردد. از سوی دیگر مسائل برون مرزی نیز مهم است که قسمت مهم این وقایع و سرخ پوشی بازار به این مسائل برمی‌گردد. شنبه دو درصد شاخص ما افت کرد اما دو روز بعد با هموار شدن و عادی شدن تنش‌ها دو روز سبز را پشت سرگذاشتیم. نکته اصلی‌تر و دلیل کامل این موضوع به تصمیمات غیرکارشناسی و ذی نفعانه‌ای که دولت به واسطه‌ی کمبود و یا بنیه نامناسب بودجه و نقدینگی اتخاذ کرده است. مثل نرخ خوراک، خارج کردن برخی کالاها از بورس و… نوع حکمرانی یک سویه دولت در بورس و با اعمال مقررات و قوانین و مصوبات کذایی، نگاهی است که اعتماد را در بورس کاهش می‌دهد.

وی در ادامه در رابطه با تاثیر عدم اعتماد در بورس بیان کرد: بی‌اطمینانی موجب کاهش سطح عمومی اعتبار در بازار سرمایه و اقتصاد ما می‌شود و ریشه اصلی این مشکلات است، وگرنه مجموع شرکت‌های بورس و فرابورس ما که دو سال پیش ۵۰۰ همت سود می‌دادند الان ۹۰۰ همت سود دارند و درآمد حاصل از فروششان نیز نزدیک ۳ هزار همت است. این تنش‌های منطقه‌ای یک محرک ثانویه است که نمود بی‌اعتمادی را که قبل از اردیبهشت ما شاخص ما ۳۰ درصد رشد داشت اما به محض اینکه سراغ بورس آمدند و بر خلاف اینکه گفتند بورس را قلک نمی‌دانیم اما بورس را به عنوان قلک استفاده می‌کنند و با انتشار اوراق و… سعی در استفاده مالی از بورس دارند.

آقابزرگی درباره احتمال تعطیلی بورس اشاره کرد: خیر شرایط ما شرایط خیلی حادی نیست که بخواهیم بورس را تعطیل کنیم. تعطیلی بورس الان مصداق ندارد و این حرف ها یک شوآف است که بگویند ما هم کاری کرده‌ایم.

آقابزرگی درباره وضعیت پیش‌رو بورس گفت: در بازه زمانی کوتاه مدت پیش‌بینی بورس مشکل است و با توجه به تصمیماتی که هر لحظه اتخاذ می‌شود دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اثرات موجود بر اساس شاخص‌هایی که وجود دارد، به این برمی‌گردد که سطح سودآوری بازارمان نسبت به مسکن و خودرو که در رکود کامل به سر می‌برند، سطح سود و ارزندگی خاص در بورس وجود دارد. شاخص ما تا انتهای سال ۳ تا ۳٫۵ میلیون واحد را می‌بیند.

/انتخاب

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.