کد خبر : 11516
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1402 - 23:44

با وجود افزایش ۲۵ درصدی مبلغ وام ازدواج، تعداد تسهیلات پرداختی کاهش یافته است

با وجود افزایش ۲۵ درصدی مبلغ وام ازدواج، تعداد تسهیلات پرداختی کاهش یافته است
آمارها نشان می‌دهند که با وجود افزایش 25 درصدی مبلغ وام ازدواج پرداخت شده در 6 ماهه اول 1402 در مقایسه با سال گذشته، تعداد تسهیلات پرداختی کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بانک مرکزی پس از یک تاخیر سه ماهه در انتشار آمارهای پرداخت وام ازدواج، بالاخره داده‌ای مربوط به این تسهیلات را به‌روزرسانی کرد. تا قبل از خردادماه سال جاری، بانک مرکزی هر ماه ارقام تعداد و مبلغ تسهیلات ازدواج پرداخت شده، به همراه آمار افراد متقاضی در صف را به تفکیک بانک‌های کشور در وبسایت رسمی خود قرار می‌داد اما این روند در تابستان امسال متوقف شد و ارائه آمارها، تنها به اظهارات پراکنده و بعضا بدون جزئیات مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی خلاصه می‌شد.
حالا اما با پایان ۶ ماهه نخست سال جاری، بانک مرکزی بار دیگر مشروح آمارهای وام ازدواج را منتشر کرده است. با این وجود مشخص نیست که در ادامه سال روند انتشار این آمار و ارقام چگونه خواهد بود.

بررسی داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که شبکه بانکی کشور در ۶ ماه ابتدایی سال جاری ۴۱۰ هزار و ۱۵۰ فقره وام ازدواج پرداخت کرده که ارزش این تسهیلات پرداخت شده به بیش از ۸۳ هزار و ۴۵۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

با وجود اینکه بانک مرکزی از افزایش ۲۵ درصدی مبلغ مجموع تسهیلات ازدواج پرداخت شده می‌گوید و این رشد را دستاورد خود می‌داند، بررسی‌ها حاکی از آنند که تعداد وام‌های پرداختی نه تنها رشد نکرده، بلکه کاهش یافته است.

چند نفر در صف وام ازدواج هستند؟

چرا که طبق آمارهای رسمی، بانک‌های کشور از اول سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ماه آن سال، ۴۸۶ هزار و ۳۹۹ فقره وام ازدواج پرداخت کرده بودند که بیش از ۷۶ هزار فقره وام بیشتر از دوره مشابه سال جاری است.
بر اساس این گزارش، در ۶ ماهه ابتدایی امسال، تعداد وام ازدواج به میزان ۱۸٫۶ درصد با کاهش همراه بوده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، با وجود دستور رئیس جمهوری مبنی بر جمع شدن صف وام ازدواج تا پایان شهریورماه، پرونده ۲۶۰ هزار و ۵۴۰ نفر از واجدان شرایط دریافت این تسهیلات، با وجود تکمیل ثبت نام و مدارک، همچنان روی میز بانک‌ها خاک می‌خورد.
این در حالیست که علاوه بر رئیس دولت سیزدهم، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز در نیمه مردادماه جمع‌آوری صف وام ازدواج تا پایان تابستان را تایید کرده و گفته بود: «بانک مرکزی وعده داده تا پایان شهریور این صف به صفر خواهد رسید و پیگیری بانک مرکزی در موضوع وام ازدواج قطعی است.»
با این وجود به نظر می‌رسد که این وعده نیز به دیگر وعده‌ای پرشمار دولت سیزدهم و بانک مرکزی پیوست که هیچ‌گاه به واقعیت تبدیل نشدند.

پیشتازی بانک ملی در پرداخت تسهیلات ازدواج

مطابق گزارش بانک مرکزی، بانک ملی ایران با پرداخت ۱۶,۱۸۷ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۷۹ هزار و ۳۸ نفر، تا پایان شهریورماه در پرداخت وام ازدواج پیشتاز بوده است. بانک‌های ملت، تجارت، صادرات و سپه نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.
از سوی دیگر اما بانک مشترک ایران و ونزوئلا تنها حدود ۲۸ میلیارد تومان وام ازدواج داده و کمترین پرداختی را داشته است. پس از آن نیز بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت، خاورمیانه و صنعت و معدن کمترین تسهیلات ازدواج را پرداخت کرده‌اند.

بانک ملی علاوه بر اینکه بیشترین وام ازدواج را در بین دیگر بانک‌ها پرداخت کرده، طولانی‌ترین صف دریافت وام را نیز به خود اختصاص داده است. طوری که تا پایان شهریورماه، ۴۴ هزار و ۳۷۰ نفر در صف دریافت این وام بودند. بانک صادرت با صف ۳۳ هزار و ۹۰۳ نفری و بانک رفاه کارگران با صف ۳۱ هزار و ۷۸۷ نفری نیز دیگر بانک‌ها با بیشترین تعداد متقاضی در صف هستند.

از سوی دیگر اما صف وام ازدواج در بانک قرض‌الحسنه رسالت به صفر رسیده و بانک‌های ایران و ونزوئلا و همچنین قرض‌الحسنه مهر ایران، با صفوف سه و ۱۲ نفری، در رده‌های بعدی کمترین صف وام ازدواج قرار دارند.

منبع: آخرین خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.