کد خبر : 10326
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 21:53

واردات خودرو بعد از پنج سال در مناطق آزاد امکانپذیر شد

واردات خودرو بعد از پنج سال در مناطق آزاد امکانپذیر شد
معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: واردات خودرو را طی پنج سال در مناطق آزاد نداشتیم و این طلسم با مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی شکسته شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ احمد جمالی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در جمع خبرنگاران افزود: اکنون فرایندهای قبلی تعطیل شده و واردات خودرو را از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به نیاز بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تصریح کرد: براساس مصوبات دولت درباره واردات کَشنده‌ها و خودروهای عمومی، مقرر شد که منطقه ارگ جدید بم با واردات این خودروها، حمل و نقل خود را بهبود داده تا مشکلات کارگران نیز رفع شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه هدف از سفر به بم را بررسی مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی این منطقه عنوان کرد و گفت: عمده این مشکلات درخصوص مصوبات کمیسیون ارزش افزوده و مربوط به واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه است که با هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شد در کمیسیون مطرح و برای رفع آنها اقدام شود.

وی درخصوص تامین ارز واردات خودرو عنوان کرد: واردات خودرو در اشکال مختلف عمدتا بدون انتقال ارز، با ارز خود یا دیگران و یا ارز حاصل از صادرات انجام می‌شود لذا توصیه شد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید با توجه به منابع ارزی که در اختیار دارد، بدون انتقال ارز، وسایل حمل و نقل عمومی مورد نیاز خود را وارد کند.

جمالی گفت: در اینکه هدف کلی ما رشد و توسعه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم است، هیچ شک و شبهه ای نیست زیرا هر منطقه از کشور باید متناسب با اِلمان های (نماد) توسعه‌ای خود رشد کند.

وی ادامه داد: باید به دنبال صنایعی باشیم که متناسب با منطقه رشد کند و باعث رشد منطقه شود.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: در سه دهه گذشته سعی و تلاش ما این بوده که این بخش از کشور متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی بتواند توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: اکنون در مسیر توسعه قرار داریم و باید همه کمک کنیم این نهال به یک درخت تنومند تبدیل شود و انتظار ما از این مجموعه تنها توسعه منطقه یا محلی خاص نیست زیرا آثار و برکاتی که این صنایع دارد می تواند به کشور نیز کمک کند.

جمالی افزود: منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در زمان تحریم ها و در تنظیم بازار خودرو و مشکلاتی که با آن مواجه بودیم، کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان بیشترین مناطق ویژه اقتصادی کشور را دارد گفت: بخش عمده فعالیت های کلیدی مجموعه دبیرخانه شورای عالی این مناطق در استان کرمان بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: دولت سه مصوبه برای ورود خودرو به ویژه خودروهای برقی دارد و از لحاظ قانون مناطق ویژه و آزاد این اجازه را دارند که بتوانند با حفظ قوانین و مقررات حاکم بر این مناطق، واردات خودرو داشته باشند.

جمالی گفت که در واردات خودروهای برقی وزارت صمت و استانداری می توانند کمک کنند.

وی افزود: از فروردین ۹۷ تاکنون واردات خودرو به کشور نداشتیم و واردات در حوزه های مختلف ممنوع بوده، امسال در قانون بودجه واردات آزاد شده و تاکنون واردات وسایل حمل و نقل عمومی آزاد شده است.

“احمد جمالی” معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی روز پنجشنبه در سفر به منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم از شرکت های خودروسازی کرمان موتور، مدیران خودرو و قوای محرکه بازدید کرد.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.