کد خبر : 10694
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 20:42

سهم ۲۰ درصدی هوش مصنوعی از درآمد ناخالص ملی ایران، بیش از ۲ برابر درآمد نفتی است

سهم ۲۰ درصدی هوش مصنوعی از درآمد ناخالص ملی ایران، بیش از ۲ برابر درآمد نفتی است
یک پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی گفت: سهم ۲۰ درصدی ناشی از هوش مصنوعی در درآمدهای ناخالص ملی که در اسناد چشم‌انداز بسیاری از کشورها مطرح شده یک الزام است که این ۲۰ درصد در ایران معادل ۲۰۰ میلیارد دلار است که بیش از دوبرابر درآمدهای نفتی است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دکتر حسین ربانی؛ رییس بنیاد ملی نخبگان استان اصفهان در حاشیه همایش بین‌المللی توسعه هوش مصنوعی که از برنامه‌های جانبی پنجمین دوره جایزه مصطفی است، اظهار کرد: روند توسعه چشمگیر فناوری‌های هوش مصنوعی و به تبع آن رشد درآمدهای اقتصادی این حوزه که از یک دهه گذشته آغاز شده، موازنه قدرت را در سال‌های آتی تغییر خواهد داد. به جرات می‌توان گفت اگر سرمایه کشورها و ملت‌ها روزگاری طلای سیاه بود امروز طلای بیرنگ، داده‌های انبوه هستند و کشورهایی که هنر و فناوری فرآوری این داده‌ها یعنی هوش مصنوعی را بیشتر داشته باشند قدرتمندتر خواهند بود.

ربانی گفت: هوش مصنوعی فناوری قدرت آفرین سال‌های پیش‌رو است و این موضوع به مدد آمارهای جهانی و کلان روندها قابل تصدیق است. براین مبنا حصول سهم ۲۰ درصد ناشی از هوش مصنوعی در درآمدهای ناخالص ملی که در اسناد چشم انداز بسیاری از کشورها مطرح شده نه یک آرزو که یک الزام و یک واقعیت است.

وی گفت: ۲۰ درصد درآمد ناخالص ملی در کشور ما در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است. آینده بازار کسب و کارهای هوش مصنوعی با فرض رشد اقتصادی بسیار ناچیز در کشور عدد ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. این عدد که بیش‌از دو برابر درآمدهای نفتی کشور است، بسیار جذاب و چشمگیر است.

افزایش بهره وری در اقتصادهای در حال رشد دنیا

این پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی تأکید کرد: این امر اساساً نه تنها دور از واقعیت نیست که سهم اندکی از واقعیت اقتصاد است. اگر اندکی دقیق‌تر اقتصاد ایران را واکاوی کنیم و درآمد ناخالص ملی را در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد که سهم ۱۲ درصدی کشاورزی و ۳۸ درصدی صنعت در مقابل سهم ۴۷ درصدی خدمات در چند سال گذشته در حال کاهش بوده‌اند.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر اگر خدمات یا همان افزایش بهره‌وری در سایر اقتصادهای در حال رشد دنیا نیز ارزیابی شود خواهیم دید که این مهم به شدت در حال افزایش است. امروز آمریکا ۷۸ درصد از اقتصادش مبتنی بر خدمات است و این مهم در اقتصاد های نوظهور مانند برزیل و مکزیک حدود ۶۰ درصد است.

ربانی گفت: این سهم بالای خدمات یا بهره‌وری در اقتصاد ایران و جهان نقش ویژه هوش مصنوعی به عنوان فناوری اصلی افزایش بهره‌وری و توسعه خدمات را نشان می‌دهد.

گسترش کسب و کار هوش مصنوعی نیازمند سیاستگذاری ویژه

وی خاطرنشان کرد: همه این موضوعات نشان دهنده فضای کسب و کار گسترده ای، در پیش روی کارآفرینان، دانش‌بنیان‌ها، دانشگاهیان و واحدهای اقتصادی بزرگ، متوسط و کوچک است که این فضای کسب و کار با حجم حداقل ۲۰۰ میلیون دلار بایستی باشد.

رئیس بنیاد نخبگان اصفهان با بیان اینکه رسیدن به افق گسترش کسب و کارهای حوزه هوش مصنوعی نیازمند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ویژه‌ای است، گفت: توسعه حکمرانی داده، گسترش پلتفرم‌های داده باز و داده اشتراکی، حمایت ویژه از پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی و اعطای گرنت‌های اختصاصی، سرمایه‌گذاری ویژه دستگاه‌ها و واحد‌های اقتصادی در کسب و کارهای حوزه هوش مصنوعی، ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز کسب و کارها، برنامه‌ریزی ویژه در راستای صادرات فناوری‌ها و محصولات هوش مصنوعی و … حداقل برنامه‌هایی هستند که هریک از نهادها و مجموعه‌ها‌ در حد توان و اختیارات خود متولی اجرای آنها هستند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.