کد خبر : 14490
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 16:23

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس:

همین چین و روسیه که ما می‌گوییم ارز مشترک ایجاد می‌کنند، همگی عضو FATF هستند؛ خیلی از حرف‌های گذشته سیاسی بوده مثل FATF و برجام!

همین چین و روسیه که ما می‌گوییم ارز مشترک ایجاد می‌کنند، همگی عضو FATF هستند؛ خیلی از حرف‌های گذشته سیاسی بوده مثل FATF و برجام!

نماینده تبریز در مجلس گفت: همین چین و روسیه که ما می‌گوییم ارز مشترک ایجاد می‌کنند یا ارزی در حوزه کشورهای هم‌پیمان ایجاد خواهند کرد، همگی عضو FATF هستند و کار خودشان را پیش می‌برند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «اخیرا شاهد تغییر ادبیات رسمی نسبت به موضوع FATF هستیم و البته به‌نظر می‌رسد که ذهنیت‌ها احتمالا به سمت پذیرش آن یا آماده‌سازی برای پذیرش در حال حرکت است و این در حالی‌ست که در گذشته نسبت به آن مخالفت ویژه‌ و جدی وجود داشت»، گفت: کلیت موضوع بسیار روشن است، یکسری مجامع بین‌المللی برای برخی کارها وجود دارد مثلا فیفا (فدراسیون جهانی) در فوتبال، در فیفا اگر شما قواعدش را نپذیرید شما را بازی نمی‌دهند. بانک‌ها هم یک مجموعه‌ای ایجاد کردند که یک سری مقررات دارد، اگر آن‌هایی که در آنجا عضو هستند، مقررات این مجموعه را نپذیرند در آن بانک‌ها نمی‌توانند تراکنش و نقل و انتقال مالی داشته باشند که در نتیجه در مبادلات بین بانکی به شدت دچار مشکل می‌شود.

بخش هایی از گفت و گوی پزشکیان را در ادامه می خوانید:

ما یا باید وارد این مجموعه جهانی شویم یا وقتی خارج شدیم دیگر خارج شده‌ایم و این ما را با مشکلات قابل توجه و فراوانی در زمینه مبادلات و تراکنش‌های بانکی مواجه می‌کند.
همین چین و روسیه که ما می‌گوییم ارز مشترک ایجاد می‌کنند یا ارزی در حوزه کشورهای هم‌پیمان ایجاد خواهند کرد، همگی عضو FATF هستند و کار خودشان را پیش می‌برند.
این‌ها خودشان دارند کارهای خودشان را می‌کنند ولی به ما که می‌رسد ما می گوییم: «خیر، قرار است پول منطقه‌ای یا پول مشترک ایجاد کنند»؛ خب آن‌ها ایجاد کنند و از FATF هم خارج شوند و با قواعد آن معامله نکنند، چرا این کار را نمی‌کنند؟
این روند برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده ما گران تمام شده به این خاطر که باید اجناس مورد نیاز و کالاهای اساسی و اولیه را گران تهیه کنند و جنس خود را هم از طریق دلال‌ها و واسطه‌ها و چند دست جابه‌جا کردن بفروشند تا بتوانند به پول خود دست پیدا کنند. در واقع گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند و این مساله اتفاقی است که به ضرر اقتصاد کشور و تولید ما است.
یک مساله دیگر این است که این‌ها توافق برای احیاء برجام را به امضاء نرسانند و این شرایط یک ضرر و هنگفت برای ما به دنبال دارد از این جهت که اکنون کشورهای نفت‌خیز همسایه ما اعم از عراق، کویت، عربستان، قطر و امارات و هر کدام که با آن‌ها میادین نفت و گاز مشترک داریم دارند به صورت روزانه از میادین و ذخایر مشترک برداشت می‌کنند و ما نمی‌توانیم این برداشت را داشته باشیم که در نتیجه آن کشورها از یک جایی به بعد از سهم ما برداشت می‌کنند.
به نظر من هیچ راهی وجود ندارد، این‌ها اگر می‌خواهند مملکت ضرر نکند، تولید سرپا باشد باید بدانند اگر وارد بازی اقتصادی نشویم، اپینکه می‌گویند می‌خواهیم اقتصاد رشد ۸ درصدی داشته باشیم، غیرممکن است. باید وارد بازی اقتصادی جهانی شویم که بتوانیم تکنولوژی بخریم و بفروشیم؛ وقتی تحریم کردند و شما قادر نیستید خرید و فروش آزاد با دنیا داشته باشید، این هدف محقق نمی‌شود.
خیلی از حرف‌های گذشته سیاسی بوده است، همین اف.ای.تی.اف، برجام، نگرانی برای سفره مردم، مشکلات مسکن، مدیریت کشور و… .
مگر نمی‌گفتند مدیریت بد است؟ مگر نمی‌گفتند مدیریت مشکل دارد؟ مگر مدیریت را درست کردند؟ مگر ادعا نمی‌کردند که مشکلات خیلی هم به تحریم مربوط نیست و عمده مشکلات کشور از مدیریت است؟ خب الان که سفره مردم بدتر شد و بهتر نشده است.

/ایلنا

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.