کد خبر : 16018
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 18:31

همتی: طی یکسال گذشته در این دولت ماهیانه۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است!

همتی: طی یکسال گذشته در این دولت ماهیانه۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است!

همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی: در یک سال گذشته ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول در کشور چاپ شده است که آماری بسیار تامل‌برانگیز تلقی می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ عبدالناصر همتی- رئیس کل اسبق بانک مرکزی که حالا به عنوان یکی از منتقدان اصلی دولت سیزدهم شناخته می‌شود و در روزهای گذشته هم دوئل توئیتری او با داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش‌های زیادی را برانگیخت، حالا دوباره به میزان چاپ پول در این دولت انتقاد کرده است.

او که اینبار در کنگره حزب کارگزاران سازندگی سخن می‌‌گفت، در این باره عنوان کرد که در یک سال گذشته ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول در کشور چاپ شده است که آماری بسیار تامل‌برانگیز تلقی می‌شود.

همتی تاکید کرد: طبق آمارهای ارائه شده رشد پایه پولی منتهی به مرداد ماه برابر با ۴۱ درصد بوده، این بدان معناست که ماهی ۲۳ هزار میلیارد تومان پول چاپ شده است. مگر ممکن است با این حجم چاپ پول تورم را مهار کرد؟

وی گفت: دولت‌ها در ایران عادت کرده‌اند خرجشان بیشتر از دخلشان باشد و این یعنی با خلق نقدینگی کشور را اداره می‌کنند. در حقیقت ناترازی دولت و بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی همگی نتیجه‌ی بالا بودن خرج نسبت به دخل است.

رشد پایه پولی ۴۱٫۸ درصد رسید

براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، روند صعودی رشد پایه پولی و تشدید سرعت رشد ماهانه نقدینگی در پایان خرداد ماه امسال ادامه دشته است. به همین دلیل برخی نگرانی‌ها بابت اثرات رشد پایه پولی در آینده ایجاد شده است.

پیشتر تجارت‌نیوز به گزارش اخیر بانک مرکزی پرداخته بود. در این گزارش آمده بود: سرعت رشد نقدینگی که در ماه‌های اخیر در مسیری کاهشی قرار گرفته بود، در پایان بهار سال ۱۴۰۲ به ۶ هزار و ۵۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ طوری که رشد نقدینگی در خرداد ماه امسال ۳٫۹ درصد بوده و این در حالیست که سرعت رشد این متغیر در خرداد سال گذشته ۵٫۶ درصد ثبت شده بود. البته رشد ماهانه نقدینگی نسبت به رقم ۱٫۳ درصدی در فروردین ماه و ۲٫۱ درصدی در اردیبهشت ماه، صعودی شده است.

بررسی میزان رشد نقطه به نقطه نقدینگی اما همچنان از کاهش سرعت صعود این متغیر حکایت دارد. نقدینگی در خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته ۲۹ درصد رشد کرده و این رقم در دوره مشابه سال قبل معادل ۳۷٫۸ درصد بوده است. رشد نقطه به نقطه نقدینگی در اردیبهشت امسال نیز رقم ۳۰٫۹ درصدی را شاهد بوده است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی، پایه پولی که در پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ معادل ۶۴۰ هزار میلیارد تومان بود، در طی یک سال اخیر با افزایش ۴۱٫۸ درصدی همراه شده و در خرداد ماه امسال از رقم ۹۰۸ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. به این ترتیب رقم رشد نقطه به نقطه پایه پولی در مقایسه با خرداد سال گذشته رشدی ۱۴ واحد درصدی را تجربه کرده است.

از سویی دیگر، پایه پولی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان خرداد ماه سال جاری، بیش از ۳٫۹ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که رشد ماهانه پایه پولی در خرداد سال ۱۴۰۱ معادل ۵٫۶ درصد رقم خورده بود.

البته در حالی نگرانی‌ها از بابت روند صعودی رشد پایه پولی بالا گرفته که بانک مرکزی می‌گوید این امر به دلیل افزایش نسبت سپرده قانونی به منظور کنترل ترازنامه بانک‌ها بوده و به معنای رشد پول پرقدرت نیست.

طبق ادعای بانک مرکزی، افزایش نسبت سپرده قانونی منجر به ناترازی بیشتر و رشد بدهی برخی بانک‌ها به بانک مرکزی شده و این روند، افزایش پایه پولی را در پی داشته است. بنابراین در واقع پولی به اقتصاد تزریق نشده است که بخواهیم نگران تورم‌زا بودن آن در آینده باشیم.

البته در همین حین، برخی کارشناسان نظرات متفاوتی نسبت به بانک مرکزی دارند و بر لزوم مهار رشد پایه پولی برای جلوگیری از تورم‌های شدید در آینده تاکید می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.