کد خبر : 18206
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 18:54

هزینه تمام شده کالا مدام در حال افزایش است/ بازاری که به واسطه کالا برگ ایجاد می‌شود،سبب فساد خواهد شد

هزینه تمام شده کالا مدام در حال افزایش است/ بازاری که به واسطه کالا برگ ایجاد می‌شود،سبب فساد خواهد شد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید کالا مدام در حال افزایش است، گفت: وام به کارآفرینان درحال حاضر با بهره ۳۵ درصد عرضه می شود و طبیعتا برقیمت تمام شده کالا اثر خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ احمد علیرضا بیگی در رابطه با وضعیت نظارت بر بازار اظهار کرد: سیاست هایی که وزیر صمت اعمال می کند، بیشتر به واقعیت بازار و اقتصاد توجه دارد که نگرش مثبتی است. به عقیده من اقتصاد هر چقدر شفاف تر و منطبق بر واقعیت باشد، درآمدهای مردم هم واقعی می شود چرا که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اما بخشی از سیاست ها  به عرضه کالاهای اساسی از طریق کالابرگ باز می گردد که در طی سالیان گذشته هم نتیجه مثبتی نداشته است و حتما زمینه فساد را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: درحال حاضر نان به قیمت های مختلف در کشور به فروش می رسد و در شهرهای مختلف، قیمت نان متفاوت است؛ ما در تبریز نان بربری را ۱۰ هزار تومان می خریم و همان نان را در تهران با کیفیت بهتر با قیمت ۵ الی ۶ هزار تومان به فروش می رسد که این تفاوت ها سبب فساد و رانت خواهد شد.

بیگی تصریح کرد: اگر بنا است یارانه پرداخت کنیم باید این یارانه را مستقیم به مردم پرداخت کنیم تا مردم امکان مدیریت آن را داشته باشند چرا که وقتی پول را به مردم می دهیم، مردم خودشان مدیریت می کنند و نیازهایشان را برطرف می کنند و در عین حال فساد هم رخ نمی دهد. همچنین صادرات ما هم به سهولت انجام خواهد شد. ما در حال حاضر قیمت دلار را با ارزش پاشی کنترل می کنیم و مانع از افزایش قیمت می شویم اما هزینه تمام شده تولید کالا مدام در حال افزایش است.

وی افزود: وام به کارآفرینان درحال حاضر با بهره ۳۵ درصد عرضه می شود و طبیعتا برقیمت تمام شده کالا اثر خواهد داشت؛ بنابراین تولید کنندگان ما محصول خود را در بازار خارجی به فروش می رساند و دلار وارد کشور می‌کند که به عنوان نمونه قیمت این ۵۰ هزار تومان قیمت همان ۴ ماه قبل است که موضوع صادرات و رقابتی بودن صادرات ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

آقای بیگی در خصوص میزان کالابرگی که به مردم داده می‌شود، گفت: در مجلس هم به ما گزارش داده نشده است و ما الان به واسطه تجربه ای که از کالا برگ داریم، اصرار داریم که اجازه دهیم مردم خودشان ثروت و دارایی خودشان را مدیریت کنند و نیازمندی هایشان را تامین کنند زیرا بازاری که به واسطه کالا برگ ایجاد می‌شود، سبب فساد خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت به جز دخالت در بازار عرضه، نمی تواند کنترل دیگری بر بازار داشته باشد؛ یعنی باید کمک کند که امکان عرضه کالا بیشتر شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتاده است بازار اراده خود را تحمیل خواهد کرد؛ اما نگرش وزیر صمت به اینکه بازار را از انحصاری بودن خارج کند کار مثبتی است.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.