کد خبر : 19757
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 17:35

مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس:

هروقت دلمان بخواهد کشتی‌ها را در تنگه هرمز متوقف و بازرسی می‌کنیم

هروقت دلمان بخواهد کشتی‌ها را در تنگه هرمز متوقف و بازرسی می‌کنیم

نایب رئیس مجلس یازدهم می‌گوید: هر وقت بخواهیم می توانیم کشتی ها را در تنگه هرمز متوقف و بازرسی کنیم. به طور کلی متوقف کردن و بازرسی کشتی ها در تنگه هرمز حق جمهوری اسلامی است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در چند روز گذشته مسئولان و مقامات نسبت بر منع ورود کالاهای اسرائیلی به ایران واکنش‌هایی داشتند. سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر ممنوعیت ورود کالاهای تولید شده از سوی شرکت‌های صهیونیستی و وابسته آن به ایران، گفت: در چارچوب این احتمال که برخی از کشورها با روش‌های تجاری و غیراصولی کالاهایی را به‌صورت گمنام و بی‌نام ارائه کنند، دستگاه دیپلماسی و دیگر نهادها براساس قانون موظف به بررسی این‌گونه کالاها و شرکت‌ها هستند؛ براساس این شرح وظایف دستگاه دیپلماسی بررسی‌های خود را انجام داده و در ماه‌های اخیر هم انجام می‌دهد؛ فهرست این‌گونه کالاها و شرکت‌ها به دستگاه‌های ذیربط اجرایی از جمله وزارت صمت ارائه شده است.

مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس در پاسخ به اینکه چرا مسئله ممنوعیت واردات کالاهای تحت عنوان برندهای اسرائیلی به کشور در مجلس یازدهم، مطرح و بر آن پافشاری می شود گفت: ما باید واردات هر نوع برند اسرائیلی ممنوع کنیم.

بخش هایی از گفت و گوی ذوالنوری را در ادامه می خوانید:

اینکه ترکیه کالاهای تولید اسرائیل را تحریم کند ما از آن استقبال می‌کنیم. امیدواریم این اتفاق بیافتد و ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی همکاری‌های اجتماعی، تجاری، نظامی و سیاسی که با اسرائیل دارد را قطع کند.
جمهوری اسلامی این افتخار را دارد که از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون این خطر را درک کرده و هزینه‌های مقابله با او را داده است. ما نه تنها هیچ ارتباطی با رژیم صهیونیستی نداریم بلکه همیشه پناهگاه مخالفین با این رژیم بوده‌ایم.
از این رو نمی‌توانیم جمهوری اسلامی را با ترکیه مقایسه کنیم، بنابراین ما باید یک قدم جلوتر از آنان باشیم اگر با غفلت مسئولان چند قلم کالا یا برند تجاری که مستقیم یا غیرمستقیم به رژیم صهیونیستی متصل هستند، در داخل کشور ما فعالیتی داشته باشند، لازم است که مسئولین به هوش باشند، به طور جدی ورود پیدا کنند و نگذارند از کشور ما منفعتی نصیب شرکت‌های مرتبط با این رژیم شود. ما هم در مجلس حتما این مورد را متذکر خواهیم شد.
نیازی نیست در تریبون مجلس به وزرا تذکر دهیم. مواردی را از تریبون مجلس متذکر می‌شویم که وزرا انگیزه و اعتقادی ندارند و بی‌توجهی می‌کنند؛ بنابراین ما از این طریق می‌خواهیم افکار عمومی را به کمک بگیریم تا وزارتخانه را وادار به تمکین کنیم.
بنابراین نیازی نیست در تریبون مجلس با آن‌ها حرف بزنیم. طبیعتا اگر در این زمینه موردی وجود داشته باشد به دلیل غفلت است نه تعمد. بنابراین وزرا انگیزه دارند که پیشنهادات را مورد توجه قرار دهند.
ما در دنیا آبراه‌ها و نقاط مهمی داریم. بیش از ۱۰۰ نقطه مهم در دنیا داریم که ۱۴ تا از این نقاط، استراتژیک هستند. آبراه‌های مهمی مثل تنگه هرمز، کانال سوئز، کانال پاناما، باب المندب، جبل الطارق، تنگه داردانل در ترکیه و تنگه برینگ در آمریکا آبراه‌های مهم جهانی هستند.
هر وقت بخواهیم می توانیم کشتی ها را در تنگه هرمز متوقف و بازرسی کنیم. به طور کلی متوقف کردن و بازرسی کشتی ها در تنگه هرمز حق جمهوری اسلامی است.
درست است که در آبراه‌های جهانی قوانین بین المللی حاکم است و هیچ کشوری نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند اما عبور و مرور بدون ضرر از آبراه‌های جهانی برای همه آزاد است مگر اینکه منافع ملی را تهدید کند و مثلا از تنگه هرمز محموله سلاحی عبور کند که امنیت ملی ما را تهدید کند.
در چنین موقعیتی ما می‌توانیم اعمال حق و از قدرتمان استفاده کنیم تا شناور را متوقف کنیم. لذا بر اساس منافع ملی‌مان و با در نظر داشتن قوانین جهانی حتما اعمال قدرت می‌کنیم. اینکه ما از حقوق خود دفاع کنیم در قوانین دنیا درنظر گرفته شده و قطعا جمهوری اسلامی برای اعمال سیاست‌های خود در دفاع از عمق و امنیت داخلی یا عمق‌بخشی به بیرون حتما از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

/جماران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.