کد خبر : 15105
تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آبان 1402 - 10:47

غربالگری اجباری ایدز، هپاتیت و سیفلیس برای اهداکنندگان خون

غربالگری اجباری ایدز، هپاتیت و سیفلیس برای اهداکنندگان خون
معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: به منظور حفظ سلامت خون، تمامی اهداکنندگان خون به صورت اجباری برای عوامل عفونی هپاتیت B و C، ایدز و سیفلیس غربالگری می‌شوند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دکتر عباداله سالک مقدم افزود: سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شده و از ابتدای فعالیت سازمان تا به حال اهدای خون پولی هیچ وقت وجود نداشته و حتی در سال ۱۳۸۶ اهدای خون جایگزین را به صفر رسانده است.

وی با بیان اینکه تمامی اهدای خون در سازمان به صورت داوطلبانه بوده و نخستین قدم در تامین خون سالم است، اظهار داشت: در این راستا ایران یکی از ۱۰ کشور آسیایی است که موفق به حذف اهدای خون جایگزین شده‌است و مطابق با گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) ایران از نظر اهدای داوطلبانه خون در سطح کشورهای توسعه یافته و پر درآمد طبقه بندی می شود.

ایران یکی از ۱۰ کشور آسیایی است که موفق به حذف اهدای خون جایگزین شده استمصاحبه جامع اهدا کنندگان خون/ حدود ۲۰درصد اهداکنندگان مشمول معافیت می‌شوند

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون گفت: به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقای سلامت خون و فرآورده های خون، تمامی اهداکنندگان خون طی مصاحبه دقیق و جامع توسط پزشکان ماهر و مجرب سازمان مشاوره می شوند و در این مرحله حدود ۲۰ درصد اهداکنندگان مشمول معافیت به دلیل ریسک داشتن رفتارهای پر خطر، ریسک فاکتورهای سلامت و … می شوند تا وارد چرخه اهدا و آزمایشات غربالگری نشوند.

غربالگری برای همه اهداکنندگان خون

وی تصریح کرد: علاوه بر راهکارهای ذکر شده برای سلامت خون، تمامی اهداکنندگان خون به صورت اجباری برای عوامل عفونی هپاتیت B، هپاتیت C، ایدز و سیفلیس غربالگری می شوند و همچنین به صورت انتخابی در هفت استان آزمایش غربالگری HTLV انجام می شود.
سالک مقدم گفت: اکنون سازمان انتقال خون از آخرین و جدیدترین تکنولوژی که بالاترین حساسیت و دقت را در شناسایی ویروس های خون دارند، استفاده می کنند، با این حال با توجه به اهمیت سلامت خون در سازمان انتقال خون، این سازمان به دنبال استفاده از روش های غربالگری مولکولی NAT است و از امسال این موضوع را در برنامه های خود قرار داده است.

اکنون سازمان انتقال خون از آخرین و جدیدترین تکنولوژی که بالاترین حساسیت و دقت را در شناسایی ویروس های خون دارند، استفاده می کنندوی تاکید کرد: آزمایش های مولکولی قدرت تشخیص و شناسایی ویروس بسیار بالاتری دارد و ریسک انتقال عوامل عفونی در خون را تقریباً به صفر نزدیک می کند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون تایکد کرد: به دلیل همین تمهیدات حیاتی در زمینه سلامت خون در سازمان انتقال خون است که مطابق با گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) ایران از نظر میزان شیوع مارکرهای ویروسی ایدز، هپاتیت C و هپاتیت B در خون های اهدا شده در سطح کشورهای پر درآمد طبقه بندی شده است.

گروه های نیازمند دریافت خون

آزمایش ویروس مارکر” به طور کلی مجموعه آزمایش هایی است که برای تشخیص عفونت عامل ویروس انجام می‌شود. ویروس ها سلول ها را آلوده می‌کنند، DNA آنها را تغییر داده و با از بین بردن سیستم ایمنی بدن یا آسیب رساندن به اندام ها باعث بیماری می شوند.

اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود و شاخص اهدای خون در ایران در حال حاضر براساس آمار اهدای خون در سال گذشته (۱۴۰۱) ۲۶ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت کشور است و از این لحاظ ایران دارای موقعیت خوبی در بین دیگر کشورهاست.

بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.

همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.

بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.