کد خبر : 18215
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 21:20

موج جدید مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران در پیش است؟

موج جدید مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران در پیش است؟
دیپلمات پیشین ایران در افغانستان درباره خطر وقوع سونامی مهاجرت افغانستانی‌ها از پاکستان به ایران هشدار داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ جنگ لفظی میان طالبان و دولت پاکستان وارد مرحله جدیدی شده است. دولت پاکستان از تصمیم خود برای اخراج اتباع افغانستانی خبر داده است.

مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی را از اول ماه نوامبر (۱۰ آبان) از این کشور اخراج می‌کنند.

درهمین حال، گمانه زنی‌هایی درباره احتمال مهاجرت این تعداد قابل توجه از افغانستانی‌ها به ایران مطرح شده است.

اگرچه طی هفته‌های اخیر آمار‌های متفاوتی درباره تعداد مهاجران افغانستانی در ایران مطرح شده است، اما برآورد‌های وزارت کشور بر این است که درحال‌حاضر حدود ۵ میلیون مهاجر قانونی و غیرقانونی افغانستانی در ایران حضور دارند.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی به تازگی و در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت کشور را مکلف کرده تا با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، سازمان ملی مهاجرت را با هدف ساماندهی مهاجرین و اتباع خارجی تشکیل دهد.

ساماندهی اتباع بیگانه

از سوی دیگر، موضوع مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران در ماه‌های اخیر با حساسیت بیشتری از سوی صاحب نظران، کارشناسان و افکارعمومی دنبال می‌شود.

چندی پیش ابوالفضل ابوترابی؛ عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ایران تأکید کرد که چنانچه نگاه امنیتی به مهاجرین به رویکرد اجتماعی تغییر پیدا کند، می‌تواند تهدید مهاجرین را به فرصت تبدیل نماید.

به گفته وی، تمامی کشور‌های مهاجرپذیر، مهاجرت را که یک تهدید است به فرصت تبدیل کرده‌اند و با این اقدام هم مسئله کاهش جمعیت را حل کرده و هم نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین کرده‌اند.

وی افزود: این کشور‌ها با ساماندهی اتباع بیگانه و با برنامه‌ریزی از نظر فرهنگی در طولانی‌مدت این افراد را در جامعه خود هضم کرده‌اند که کشور آلمان در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

این در حالی است که محسن روحی صفت دیپلمات پیشین ایران در افغانستان هشدار داده که همواره بیشترین مهاجران افغانی که به ایران می‌آمدند از مرز پاکستان بودند. توصیه‌ی من این است که دولت ایران با استفاده از ابزار‌های بین‌المللی مثل کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد بزرگی که در نروژ، سوئد و دانمارک وجود دارد؛ در مرز اردوگاه‌هایی ایجاد کند و این افرادی که قرار است از پاکستان به مرز ایران سرازیر شوند را به اردوگاه‌ها ببرند تا مدیریت شوند و گرنه تعداد مهاجرین غیرقانونی افغان از اینکه الان می‌بینید هم بیشتر می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.