کد خبر : 4337
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 8:32

اجرای معاینه فنی سخت گیرانه تر در شهر تهران

اجرای معاینه فنی سخت گیرانه تر در شهر تهران
مدتهاست که زمزمه نوع جدیدی از معاینه فنی برای شهر تهران مطرح می شود و از آن به عنوان معاینه فنی سه سطحی نام برده می شود، معاینه فنی که قرار است مختص کلانشهرهای آلاینده همچون تهران باشد و هرچند که هنوز این مسئله در نهادهای تصمیم گیر مطرح نشده است؛ اما شهرداری تهران به عنوان پیشنهاد دهنده این نوع جدید از معاینه فنی، پیگیر انجام مطالعات و تصویب آن است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ در حال حاضر معاینه فنی در دو سطح معمولی و برتر در شهر تهران بنا بر حدود مجاز آلایندگی که توسط سازمان محیط زیست تعیین شده، انجام می شود. البته لازم به ذکر است که اخذ معاینه فنی برتر الزامی نیست.

حالا مدتی است که مدیران شهری به فکر افتاده اند. ضمن الزامی کردن معاینه فنی برتر، نسبت به اجرای معاینه فنی سخت گیرانه تر در شهر آلاینده تهران اقدام کنند. بگونه ای که شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در خصوص این نوع معاینه فنی می گوید: در حال حاضر معاینه فنی عادی و برتر در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران صادر می‌شود. البته خودروها الزامی برای دریافت معاینه فنی برتر ندارند. البته برای خودروهایی که موفق به اخذ معاینه فنی شوند. پکیج تشویقی ۳۰ درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده کاهش آلایندگی در نظر گرفته شده است. رانندگان نیز برای بهره مندی از این تخفیف نسبت به اخذ معاینه فنی برتر اقدام می کنند.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های انجام شده تا معاینه فنی معمولی به عنوان معاینه فنی سطح یک، معاینه فنی برتر به عنوان معاینه فنی سطح دو و معاینه فنی سطح سه با شرایط سخت گیرانه تری نسبت به سطح دو معین شود. انجام معاینه فنی در سه سطح برای کشور پیشنهاد شده است.البته کنترل ایمنی در همه این سه سطح یکسان بوده و تنها در بخش پایش آلایندگی با یکدیگر متفاوت هستند. در معاینه فنی سطح یک خودروها جهت تردد در شهرها بایستی دارای این سطح معاینه فنی باشند.

معاینه فنی سطح سه

مالکی بیان کرد: طبق معاینه فنی سطح ۲ نیز خودروها جهت تردد در محدوده هایی از کلان شهرها که دارای بار ترافیکی و حجم تردد کمتری هستند(خارج از محدوده کم انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک) بایستی دارای این معاینه فنی باشند. در معاینه فنی سطح سه نیز خودروها در کلان شهرها جهت تردد در محدوده کم انتشار آلایندگی هوا و طرح ترافیک بایستی دارای این معاینه فنی باشند.

وی ادامه می دهد: ضمن اینکه در زمان تشدید آلودگی هوا و شرایط اضطرار داشتن این سطح از معاینه فنی برای تردد در کلیه محدوده های کلان شهرها الزامی است.

این پیشنهاد شهرداری تهران برای بهبود وضعیت هوای تهران در حالی مطرح شده است. بررسی نتایج آزمون خودروها در مراکز شهر تهران نشان می دهد. در صورت اعمال شرایط سخت گیرانه برای شاخص مونوکسید کربن و تغییر شرایط قبولی به اندازه ۰.۱ درصد حجمی، میزان مردودی خودروهای با عمر کمتر از ۱۲ سال را کمتر از ۱۰ درصد و با عمر بیشتر از ۱۲ سال را بصورت میانگین ۱۱ درصد افزایش می دهد.

جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران هم در مورد معاینه فنی با اشاره به جزئیات پیشنهاد معاینه فنی سه سطحی می‌گوید: معتقدم که معاینه فنی نباید برای همه کشور با یک نگاه دیده شود. چرا که در برخی شهرها که مسئله آلودگی هوایشان جدی است. باید معاینه فنی خاص همان شهر اجرا شود. تا بتوان تا حدودی بر معضل آلودگی هوا غلبه کرد.

معاینه فنی در کلان‌شهر

وی با بیان اینکه معاینه فنی در کلان‌شهری مثل تهران که هوای آن در طول سال ۲۰۰ روز آلوده است. باید سطح‌بندی شود، ادامه می‌دهد: خودروها باید بر اساس میزان آلایندگی که تولید می‌کنند. بتوانند در سطح شهر تردد کنند و برخی از خودروها در ایام آلوده سال نباید اجازه تردد در شهر را داشته باشند. حتی در برخی کلانشهرها نباید اجازه تردد به برخی از خودروها داد.

معاون شهردار تهران اظهار می‌کند: خودروها بر اساس سال کارکرد، مدل و مصرف سوخت باید بررسی شده و برخی از آنها حتی اگر معاینه فنی‌شان تأیید شود. نباید تردد کنند؛ چرا که مصرف سوخت بالایی دارند و آلایندگی ایجاد می‌شود. برخی از خودروها که در حال حاضر معاینه فنی اخذ می‌کنند. در کلانشهری همچون تهران حتما باید معاینه فنی برتر بگیرند که حداقل‌های آلایندگی را داشته باشند.

بهرامی با بیان اینکه نباید اینگونه باشد که یک خودرو چهار سال بعد از تولید تازه به فکر اخذ معاینه فنی بیفتد و اقدام کند. گفت: معتقدیم که معاینه فنی باید سطح بندی شود و این پیشنهاد از سوی معاونت حمل و نقل تهران مطرح شده و باید کار ویژه‌ای با سازمان محیط زیست و وزارت کشور شود که در حال بررسی هستیم.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.