کد خبر : 15306
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 آبان 1402 - 16:37

مالیات ۴٠ درصد صاحبان مشاغل زیر ٢٠ میلیون تومان شد

مالیات ۴٠ درصد صاحبان مشاغل زیر ٢٠ میلیون تومان شد
اجرای دقیق هوشمندسازی نظام مالیاتی با تاکید بر شفافیت و داده‌محوری در دولت سیزدهم منجر شد تا مالیات نیمی از صاحبان مشاغل با نرخ صفر قطعی شود و ۴٠ درصد اصناف مالیات زیر ٢٠ میلیون تومانی پرداخت کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ دولت سیزدهم در دومین سال فعالیت، به وعده خود در راستای حمایت از تولید و صاحبان مشاغل عمل کرد و طبق گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات بیش از ۵۰ درصد از صاحبان مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۱ با نرخ صفر قطعی شد.

در این زمینه، «سید محمدهادی سبحانیان» رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام‌کرد: «همانطور که در خرداد ماه وعده داده بودیم مالیات نزدیک به چهار میلیون نفر از اصناف و مشاغل با عدد صفر قطعی شده است.»

دولت سیزدهم با راهبرد حمایت از تولید، از دو سال گذشته تاکنون در ٢ سال پیاپی در مجموع هفت درصد نرخ مالیات را کاهش داد، اقدامی که در دولت های گذاشته مورد بی توجهی قرار گرفته بود.

تاکید سازمان مالیاتی در دوره جدید بر سامانه‌های جدید و اتصال آن به سیستم‌های بانکی به‌منظور شناسایی فراریان مالیاتی و فشار بر آنان و کاهش فشار بر بخش مولد اقتصاد است.

رشد نزدیک‌به ۴۵ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم برپایه شناسایی حدود ٢.۵ میلیون مودی جدید و بستن ترفندهای فرار برای سوپر میلیاردرهاست. این سازمان از روش مالیات‌ستانی سنتی به سمت مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه حرکت کرده است و با تکیه بر اطلاعات شفاف، دقیق و بدون فشار بر مودیان کنونی اقدام به وصول مالیات می‌کند.

طبق آخرین گزارش سازمان مالیاتی، امسال بیش از ۵۰ درصد از مشاغل، مالیات صفر و حدود ۴۰ درصد نیز مالیات زیر ٢٠ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

سهم ٨ درصدی اصناف و مشاغل از مالیات

برپایه این گزارش، سهم اصناف و مشاغل از کل درآمدهای مالیاتی نزدیک به هشت درصد است. عملکرد سال گذشته بیش از نیمی از اصناف و مشاغل نیز صفر بود.

آمارهای سال گذشته از عملکرد سال ١۴٠٠ صاحبان مشاغل و اصناف نیز نشان می دهد که ۵٠ درصد اصناف معاف از مالیات بودند. همچنین نشان می‌دهد مالیات ٢٠ درصد از اصناف بین صفر تا پنج میلیون تومان و حدود ١٠ درصد بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان، ١٢ درصد بین ١٠ تا ۳۰ میلیون تومان و تنها ۸ درصد از اصناف ۳۰ میلیون تومان به بالا مالیات پرداخت کردند.

بر این اساس، متوسط مالیات پرداختی صاحبان مشاغل و اصناف حدود پنج میلیون تومان، پزشکان و دندانپزشکان به‌طور متوسط در سال ۳۵ میلیون تومان، مالکان نمایشگاه‌های اتومبیل و نمایندگی شرکت‌های خودرو ۱۶ میلیون تومان، دفاتر اسناد رسمی ۱۴ میلیون تومان، بنگاه‌های املاک ۱۰ میلیون تومان، مالکان رستوران‌ها و طلافروشان مالیات ۹ میلیون تومان و سایر اصناف از جمله وکلا، لوازم یدکی خودرو، هنرمندان، فروشندگان سیگار و تنباکو، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، فرش و موکت، لوازم صوتی و تصویری، لوازم التحریر، مسافرخانه‌ها و انوان نان‌های سنتی مالیاتی بین یک تا هشت میلیون تومان در سال بوده است.

اتاق شیشه‌ای مالیات درسامانه مودیان

دولت سیزدهم با جدیت قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان را پس از سه سال بلاتکلیفی عملیاتی کرد و در حدود پنج ماه، ۴۸ هزار مودی به این سامانه پیوستند. سامانه ای که در آن خرید و فروش‌ها در اتاق شیشه‌ای با شفافیت ثبت می شود و راه فرارهای مالیاتی و ترفندهای کلاهبرداری را بسته است.

بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان امور مالیاتی ۲۲۰ میلیون صورت‌حساب در سامانه مودیان صادر شده است. بیش از ۹ میلیون کارپوشه فعال وجود دارد و افزون بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار شناسنامه عمومی و اقتصادی برای کالا و خدمات صادر شده است.

راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی در دولت سیزدهم منجر شد تا با هوشمند کردن فرآیندی اخذ مالیات‌ها شاهد وصول مالیات عادلانه از همه دارایی‌ها و درآمدها باشیم و فراریان مالیاتی به تور بیافتند.

ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.