کد خبر : 6927
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 11:00

قیمت کالاهای اساسی + جدول

قیمت کالاهای اساسی + جدول
هر کیلو گوشت مرغ گرم در بازار با قیمت ۷۸ هزار تومان در حال عرضه است و قیمت روغن به دلیل کاهش قیمت جهانی ۱۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ هفته گذشته چهارشنبه ۱۵ شهریور نرخ جهانی شکر افزایش یافت. این امر سبب تغییر قیمت این محصول در بازار داخل شد. نرخ هر کیلو شکر در ابتدای سال ۲۳ هزار تومان بود. این عدد در خرداد به ۳۳ هزار تومان رسید. در ادامه هر کیلو شکر در بازار به مبلغ ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شد که این عدد هفته گذشته به ۴۰ هزار تومان رسید.

افزایش اجاره بها سبب شده تا از تعداد شعبات فروشگاه‌های زنجیره‌ای کم شده و این جا به جایی در برخی شعبه‌ها تعداد کالاها را کاهش داده است. فرآورده‌های لبنی پس از دو دوره افزایش قیمت در خرداد و تیر، قیمت آنها تغییر نداشته اما از کیفیت برخی برندها کاسته شده است.

حبوبات بازاری است که قیمت محصولات بسته به شرایط گرما و سرمای هوا، افزایش و کاهش داشته؛ علاوه بر اینکه ورود محصولات تازه کشت شده، سبب بالا و پایین شدن نرخ محصولات می‌شود.

کاهش قیمت روغن در بازار جهانی

تخم مرغ از محصولات فاسدشدنی است که این امر، قیمت آن را در گرمای شهریور نسبت به نرخ مصوب کاهش داده است. قیمت جدید تخم مرغ اوایل سال تغییر کرد. در حال حاضر با وجود مازاد تولید برخی از فعالان بازار عنوان کرده‌اند. در چند ماه اخیر تغییرات قیمتی در بخش خدمات بسیار بوده از این رو قیمت‌ها باید تغییر کند. این در حالی است که اگر چنین رویه‌ای ادامه پیدا کند باید در سال شاهد تغییرات بسیاری در بازار اقلام مختلف بود.

کاهش قیمت روغن در بازار جهانی سبب شد تا انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، در تعامل با دولت نرخ انواع روغن نباتی تولیدی را از ۹ شهریور بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد. مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این‌باره با تأیید بر این موضوع، درباره وجود باقیمانده روغن در کارخانجات و اصلاح قیمت‌ها گفت، در این زمینه اصلاح قیمت با بخش خصوصی است و می‌تواند با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی کالاها را به فروشندگان عرضه کرد. همچنین فروشگاه‌ها که این محصولات را با قیمت بالاتری تهیه کرده‌اند بر اساس توافق بنا است این کالاها را با درصد سود کمتر به فروش برسانند. فعلاً کاهشی در بازار روغن اتفاق نیفتاده است.

در ادامه قیمت برخی کالاهای اساسی می‌آید (تمام قیمت‌ها به هزار تومان است).

اقتصاد پرس

منبع: مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.