کد خبر : 8839
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 شهریور 1402 - 12:58

قیمت نفت در بازار آسیا یک دلار ارزان شد

قیمت نفت در بازار آسیا یک دلار ارزان شد
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا در آستانه تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره، حدود یک دلار کاهش پیدا کرد.

به گزارش اقتصاد پرس؛  بهای معاملات نفت برنت با ۸۸ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۹۳ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه تا مرز ۹۵ دلار و ۹۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین رکورد این شاخص بازار جهانی از نوامبر بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۷ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۹۰ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته، تا مرز ۹۳ دلار و ۷۴ سنت پیش رفته بود که بالاترین قیمت در ۱۰ ماه اخیر بود. قرارداد وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اکتبر روز چهارشنبه منقضی می‌شود و قرارداد تحویل نوامبر، با ۸۲ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید.

با وجود کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا و تولید ضعیف نفت شیل این کشور که نشان دهنده محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۳ است، قیمت‌ها کاهش پیدا کردند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: روند صعودی نفت، مکث کوتاهی کرد زیرا همه معامله‌گران منتظر تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره هستند. بازار نفت همچنان دچار محدودیت شدید عرضه است و در کوتاه مدت، به همین وضع می‌ماند.

سرمایه‌گذاران در انتظار تصمیم بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در هفته جاری هستند تا دورنمای رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت را ارزیابی کنند. انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره را ثابت نگه دارد اما تمرکز بازار روی مسیر سیاست پولی پیش بینی شده که نامعلوم است.

منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم گفتند: ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته، حدود ۵.۲۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش این ذخایر به میزان ۲.۲ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس در یادداشت جدیدی، پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در ۱۲ ماه آینده را از ۹۳ دلار، به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازبینی کردند زیرا انتظار دارند که کاهش ذخایر، شدیدتر شود. دلیل اصلی این کاهش هم محدودیت عرضه اوپک و تقاضای بالاتر است که تولید بالاتر نفت آمریکا را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تحلیلگران این بانک آمریکایی گفتند: بر این باوریم که اوپک با بهره بردن از رشد تقاضای جهانی و اعمال قدرت قیمت گذاری، قادر خواهد بود نفت برنت را در سال ۲۰۲۴، در محدوده قیمت ۸۰ تا ۱۰۵ دلار نگه دارد.

همچنین دولت روسیه سرگرم بررسی اعمال تعرفه صادرات ۲۵۰ دلار در هر تن روی همه محصولات نفتی از اول اکتبر تا ژوئن سال ۲۰۲۴ است تا با کمبود داخلی سوخت مقابله کند.

این اقدام در حالی انجام می شود که تولید نفت مناطق شیل آمریکا در اکتبر، به ۹.۳۹۳ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند و عربستان سعودی و روسیه، کاهش عرضه اضافی مجموعا ۱.۳ میلیون بشکه در روز را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه می‌دهند.

در بخش تقاضا، واردات نفت خام هند در اوت، برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد که تحت تاثیر تعمیرات پالایشگاهی و عرضه کمتر نفت از سوی روسیه بود.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، شرکت اکسون موبیل متعهد شد تولید نفت در نیجریه را به میزان حدود ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.