کد خبر : 18486
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1402 - 12:33

قیمت نفت گران شد

قیمت نفت گران شد
قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر انتظارات برای عوامل بنیادین مطلوب پس از انتشار گزارش ماهانه اوپک، اندکی افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بهای معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۶ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۶ درصد افزایش، به ۷۸ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران موسسه مالی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: پس از ریزش سنگین بازار در سه هفته گذشته، نفت موفق شد اندکی حمایت پیدا کند. اگرچه عوامل بنیادین به اندازه قبل، مثبت نیستند اما همچنان حمایت کننده مانده‌اند و بازار احتمالا تا پایان امسال، دچار کمبود عرضه خواهد شد. اگر سعودی‌ها به کاهش تولید اضافی خود پس از دسامبر ادامه دهند، مازاد عرضه‌ای که برای ابتدای سال ۲۰۲۴ پیش بینی می‌شود، ممکن است اتفاق نیفتد.

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود که روز دوشنبه منتشر شد، سفته بازان را مسئول کاهش اخیر قیمت‌ها دانست. همچنین پیش بینی سال ۲۰۲۳ خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت را اندکی افزایش داد و پیش بینی نسبتا بالای خود برای سال ۲۰۲۴ را تغییر نداد.

هفته گذشته، قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌ها از کاهش تقاضا در بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده نفت شامل آمریکا و چین، به پایین‌ترین سطح خود از ژوئیه سقوط کرد. آمارها نشان دادند قیمت‌های مصرف‌کننده چین در اکتبر کاهش یافت و به سطوحی رسید که از زمان پاندمی کرونا مشاهده نشده بود و صادرات در این ماه، بیش از پیش‌بینی، کاهش یافت.

وزارت انرژی آمریکا قصد دارد ۱.۲ میلیون بشکه نفت برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت خریداری کند. دولت آمریکا پس از فروش کم سابقه نفت از ذخایر استراتژیک در سال ۲۰۲۲، اکنون قصد پر کردن مجدد آنها را دارد و این موضوع ممکن است تقاضا برای نفت را به میزان بیشتری تقویت کرده و از قیمت‌ها حمایت کند.

مقابله آمریکا با صادرات نفت روسیه ممکن است عرضه این کشور را مختل کرده و از قیمت‌ها حمایت بیشتری به عمل آورد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با ارسال اخطاریه‌هایی به شرکت‌های کشتیرانی، اطلاعاتی درباره ۱۰۰ کشتی‌ مشکوک به نقض تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه، درخواست کرده است که بزرگترین اقدام واشنگتن از زمان اعمال محدودیت قیمت برای محدود کردن درآمدهای نفتی مسکو، محسوب می‌شود.

تحلیلگران ANZ و ING می‌گویند که مذاکرات مجدد در عراق برای راه‌اندازی مجدد یک خط لوله نفت، می‌تواند یک مانع برای صعود قیمت در بازار باشد.

وزیر نفت عراق انتظار دارد با دولت اقلیم کردستان و شرکت‌های نفتی خارجی برای از سرگیری تولید نفت از میادین نفتی اقلیم کردستان و از سرگیری صادرات نفت شمال از طریق خط لوله عراق-ترکیه به توافق برسد.

ترکیه از ۲۵ مارس پس از صدور حکم داوری اتاق بازرگانی بین‌المللی، صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز از شمال عراق و از طریق خط لوله عراق – ترکیه را متوقف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، از موضوعات اصلی مورد توجه بازار، انتشار گزارش ماهانه بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی در اواخر روز جاری است. همچنین آمار تورم آمریکا روز سه شنبه و گزارش شاخص قیمت تولید کننده این کشور در روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.