کد خبر : 2098
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 8:58

قیمت طلا و سکه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / پایان سرگیجه قیمتی در بازار طلا فرا رسید؟

قیمت طلا و سکه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / پایان سرگیجه قیمتی در بازار طلا فرا رسید؟

هفته گذشته قیمت طلا و سکه در هر دو روند افزایشی و کاهشی سرگردان بود. این بازار علاوه بر نوسانات قیمت دلار و چشم‌انتظاری برای سیگنال‌های بین‌المللی با کاهش تقاضا نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ هفته گذشته، قیمت طلا و سکه در هر دو روند افزایشی و کاهشی نوسان داشت. این بازر هر چند از نوسانات قیمت دلار پیروی می‌کرد، اما در برخی روزها نیز متاثر از کاهش تقاضا که از سال گذشته گریبان معاملات طلا و سکه را گرفته، در روند کاهش قیمت قرار ‌گرفت.

در جدول زیر قیمت طلا و انواع سکه در زمان بازگشایی بازار قابل مشاهده است.

اقتصاد پرس

بازدهی مثبت طلا و سکه در دومین هفته تیرماه

در دومین هفته تیرماه بازار فلز زرد با وجود کاهش قیمت در برخی از روزها نهایتا با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. اما این رشد بازدهی محدود بود و نتوانست قیمت سکه امامی را به کانال بالاتر بکشاند.

ابتدای هفته‌ دوم تیرماه اخباری نامساعد درباره مذاکرات برجام باعث روند رشد قیمت‌ در بازارهای مالی شد. اما در ادامه هفته گذشته، بازارساز دست به کار شد و با تزریق سیگنال آزادسازی دلارهای بلوکه شده از عراق توانست در بازارهای مالی سدی برابر رشد قیمت ایجاد کند. از سوی دیگر معامله‌گران بازارهای مالی در انتظار نشست دوره‌ای شواری امنیت سازمان ملل بودند که روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه برگزار شد.
معامله‌گران در انتظار واکنش بازار به بیانیه اروپایی

پنجشنبه گذشته بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی پس از پایان نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر شد. سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان پس از پایان نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران “هیچ توجیه غیرنظامی معتبری” برای غنی ‌سازی‌های سطح بالای خود ندارد.

در بخشی از این بیانیه مشترک، سه کشور مذکور مدعی شدند که ایران با ارائه سلاح به بازیکنان غیردولتی امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و این اقدام ایران، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود. سه کشور اروپایی در ادامه “بی‌توجهی ایران به تعهدات ذیل این قطعنامه (۲۲۳۱) را محکوم کردند” و از ایران خواستند تا فورا به این کار خود پایان دهد.

این سیگنال برای معامله‌گران کاهشی بازار که از ابتدای هفته گذشته در انتظار نتیجه نشست شورای امنیت سازمان ملل بودند، پالس مساعدی نیست. به نظر می‌رسد خنثی‌سازی اخبار نامساعدی که این بیانیه به بازارهای مالی در ابتدای سومین هفته تیرماه خواهد داد، نیازمند سیگنالی قوی از سوی سیاستگذار است.
سکه در چه کانالی به کار خود پایان داد؟

در آخرین معامله هفته گذشته پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ سکه امامی با رقم ۲۸ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان مبادله شد و افزایش ۶۰ تومانی داشت. سکه بهار با افزایش ۸۰ هزار تومانی با قیمت ۲۵ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان مبادله شد.

روز پنجشنبه نیم سکه و ربع سکه هر کدام ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت داشتند و به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی پنج هزار تومان گران شد و با قیمت ۶ میلیون و ۳۸۵ هزار تومان مبادله شد.
حباب سکه بزرگتر شد

قیمت طلا در آخرین معامله هفته پیش افزایشی بود. هر مثقال طلا با نزدیک به ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت به رقم ۱۰ میلیون و ۳۳۱ هزار تومان رسید. هر گرم طلا نیز ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و با رقم دو میلیون و ۳۸۳ هزار تومان معامله شد.

همچنین طلای دست دوم با قیمت دو میلیون و ۳۵۱ هزار تومان معامله شد.

/تجارت نیوز

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.