کد خبر : 3753
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 10:08

قیمت دلار تا ۴۰ روز دیگر چقدر می‌شود؟

قیمت دلار تا ۴۰ روز دیگر چقدر می‌شود؟

قیمت دلار در لبه حساس کانال ۵۰ هزار تومان در حالی در رفت و آمد است که یک اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز معتقد است: قیمت دلار تا نیمه دوم سال در آرامش؛ ولی در نیمه دوم سال در معرض افزایش است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ معامله‌گران معتقدند قیمت دلار در دست بازارساز قرار گرفته و تا پایان شهریور باید کف‌زنی جدید را آغاز کند. البته این دسته می‌گویند بازار برای کف جدید احتیاج به خبر قوی دارد.

آرامش در بازار دلار دائم است یا موقتی؟

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: سیاست تنش زدایی با عربستان، امیدی برای بهبود شرایط اقتصادی ایجاد کرده که منجر به آرامش در بازار‌ها و به خصوص بازار ارز شده است.

وی با اشاره به اینکه خبردرمانی‌های دولت و سیاست تنش زدایی موجب شده فعلا بازار دلار روی آرامش به خود ببیند، ادامه داد: اما به نظر می‌رسد کشور‌های دیگر برای برگشت به روابط سیاسی و تجاری عادی با ایران متقاعد نشده اند یا ایران نتوانسته شرایط لازم را فراهم کند، زیرا افزایش ارتباطات سیاسی و تجاری ایران به عربستان محدود شده و این در حالی است که عربستان نیز تاکنون سفیر خود را به ایران نفرستاده است. از طرفی، چشم انداز روشنی برای حل مساله تحریم و اف ای تی اف (FATF) افق وجود ندارد. رفت و آمد‌های دیپلماتیک فروکش کرده و به نتیجه نرسیده است.

هیچ نشانه‌ای برای ریزش قیمت دلار در دست نیست

این اقتصاددان با اشاره به بی ثباتی کابینه ابراهیم رئیسی و تبعات آن بر بازار‌ها و به خصوص قیمت دلار و ارز گفت: دولت هنوز بعد از دو سال در حال تغییر و تحول وزرا و مسئولان ارشد خود است و هر روز یکی از آن‌ها برکنار می‌شود یا استعفا می‌دهد و یا دیوان عدالت آن را از کار برکنار می‌کند.

به گفته افقه، طبق این عوامل، نه در داخل نشانه مثبتی برای مدیریت مطلوب وجود دارد و نه تنش با آمریکا و غرب و برخی کشور‌های منطقه هنوز فروکش کرده بنابراین هیچ افق روشنی برای کاهش بیشتر قیمت دلار در دست نیست.

فنر قیمت دلار رها می‌شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: فعلا قیمت دلار در محدوده کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومانی در نوسان است؛ ولی فنر قیمت دلار با کوچک‌ترین تلنگر منفی در روابط سیاسی با خارج رها می‌شود.

افقه افزود: دیدیم که خبر انحلال کانون صرافان به یک باره قیمت دلار را سه کانال افزایش داد. زمانی که تاثیر روانی یک خبر اینگونه قیمت دلار را متاثر می‌کند بدیهی است که حوادث سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موجب تلاطم مجدد در بازار دلار و ارز خواهد شد.

ثبات قیمت دلار ادامه دارد؟

این اقتصاددان با اشاره به تنش اخیر ایران با امارات بر سر جزایر سه گانه گفت: این تنش‌ها قطعا بر قیمت‌ها در بازار ارز و دلار تاثیر می‌گذارد و نشان می‌دهد گرایش قیمت دلار و ارز رو به گرانی است تا ارزانی.

به گفته افقه، کاهش و کنترل مختصر تورم در ماه اخیر یا تثبیت نسبی نرخ ارز چندان ارتباطی به سیاست‌های دولت ندارد و به دلیل آرامشی است که ظاهرا در روابط سیاسی ایران با سایر کشور‌های منطقه وجود دارد.

پیش بینی قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۲

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آرامش کنونی قیمت دلار تا چه زمانی بر بازار حکمفرماست؟ گفت: قیمت دلار و ارز تا نیمه دوم سال به شرط تداوم شرایط حال حاضر با آرامش و ثبات نسبی مواجه خواهد بود.

افقه در پایان خاطرنشان کرد:، اما در نیمه دوم سال و به خصوص از آبان ماه دولت احتمالا دچار کسر بودجه شده و به ناچار رو به چاپ پول خواهد آورد که قطعا تاثیر آن را بر قیمت دلار و ارز خواهیم دید. البته به شرط آنکه تغییری در روابط سیاسی با کشور‌های دیگر نداشته باشیم که در آن صورت، قیمت دلار رفتاری متفاوت خواهد داشت. البته یادمان نرود که تحولات مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام نامزد‌های آن نیز در جریان است و بازار ارز ایران به این اتفاقات نیز واکنش نشان خواهد داد

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.