کد خبر : 12933
تاریخ انتشار : جمعه 21 مهر 1402 - 12:22

قیمت جهانی نفت امروز جمعه (۲۱ مهر ماه)

قیمت جهانی نفت امروز جمعه (۲۱ مهر ماه)
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۷ سنت معادل ۰.۶۶ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۵۷ سنت رسید.

به گزارش اقتصاد پرس؛ قیمت نفت در روز جمعه پس از سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت روسیه و بالا گرفتن نگرانی در مورد عرضه نفت در بازار افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود ذخایر جهانی نفت هم در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی کاهش یابند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۷ سنت معادل ۰٫۶۶ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۵۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۲ سنت معادل ۰٫۸۷ درصد افزایش ۸۳ دلار و ۶۳ سنت معامله می‌شود.
قیمت نفت برنت ۲٫۳ درصد و نفت آمریکا ۰٫۹ طی یک هفته گذشته افزایش یافته که دلیل اصلی آن را می‌توان احتمال اختلال در صادرات نفت خاورمیانه به دنبال حمله غافلگیر کننده حماس به رژیم صهیونیستی و ترس از گسترده‌تر شدن این درگیری‌ها دانست.

اولین تحریم‌های آمریکا علیه نفتکش‌هایی که نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت تعیین شده توسط گروه ۷ یعنی ۶۰ دلار در هر بشکه حمل کرده‌اند، باز هم از قیمت نفت حمایت کرد.

چین بزرگترین وارد کننده نفت دنیا

روسیه دومین تولید کننده بزرگ نفت دنیا و یکی از صادرکنندگان اصلی نفت است. بنابراین سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت این کشور می‌تواند عرضه را محدودتر کند.
همچنین سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در روز پنجشنبه پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را ثابت نگه داشت. این گروه انتظار دارد تقاضا در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا افزایش داشته باشد.
واردات ماهانه نفت خام چین کاهش یافته است. واردات نفت این کشور در ماه گذشته میلادی برابر با ۴۵٫۷۴ میلیون تن معادل ۱۱٫۱۳ میلیون بشکه در روز بود، یعنی ۱۰٫۵ درصد پایین‌تر از ماه اوت.
اما واردات نفت چین در ماه سپتامبر ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و روند صعودی خود را در ۲۰۲۳ نسبت به سطح واردات در ۲۰۲۲ حفظ کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.