کد خبر : 7806
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 شهریور 1402 - 21:37

شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می کند؟

شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر می کند؟
کشورهای غربی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «قطعنامه» الزام‌آوری علیه ایران صادر نکردند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره موضع تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران در این دوره از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: آمریکا و سه متحد اروپایی آن ایران را به صدور قطعنامه دیگری در نشست شورای حکام تهدید کرده و خواستار اقدام در زمینه ارائه توضیحات درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده شدند اما اعلام نکردند که آیا این تهدید را عملی خواهند کرد و در صورت عملی کردن آن، ‌چه زمانی خواهد بود.

این هشدار در قالب بیانیه‌ای در جلسه امروز شورای حکام و در بحبوحه مسائل غرب با ایران در زمینه حل‌وفصل مسئله پیچیده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مطرح شد.

قطعنامه‌ای که از سوی این کشورها در ماه نوامبر صادر شده بود، از ایران می‌خواست فورا با آژانس در زمینه تحقیقات درباره وجود ذرات اورانیوم در سه محل اعلام‌نشده همکاری کند که از آن زمان به ۲ محل رسیده است.

کشورهای غربی، اخیرا ایران را محکوم به کارشکنی در فعالیت‌های آژانس درباره این موضوع و دیگر مسائل، از حمله نصب دوباره دوربین‌های نظارتی کردند که سال گذشته، در تاسیسات اتمی ایران خاموش شده بودند اما دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا مذاکرات مخفیانه‌ای برای «کاهش تنش‌ها» با ایران داشته است که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

لزوم اجرای اقدامات ضروری و فوری ایران

در ادامه گزارش رویترز آمده است: به گفته دیپلمات‌ها، این مذاکرات برای تنش‌زدایی که واشنگتن آن را تایید نمی‌کند، شامل موضوعاتی از جمله کاهش تولید اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد، پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور و یک توافق تبادل زندانیان می‌شود.

آمریکا و تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مدعی شدند: اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مقرر در قطعانه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک چهارم مارس را به طور کامل اجرایی کند، شورای حکام باید آماده اقدام بیشتر در حمایت از دبیرخانه آژانس برای پاسخگو کردن ایران در آینده انجام دهد، از جمله امکان صدور یک قطعنامه.

رویترز در این گزارش مدعی شده که ایران قصد دارد در قبال قطعنامه‌ها علیه خود حالت «خشمگین» به خود بگیرد با توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود یا شتاب بخشیدن به آن‌ها پاسخ دهد. ایران می‌گوید، برنامه هسته‌ای آن صرفا صلح‌آمیز است اما قدرت‌های غربی مدعی هستند که هیچ توجیه غیرنظامی موثقی برای آن وجود ندارد.

خبرگزاری انگلیسی نوشت قدرت‌های غربی به جای این که به دنبال صدور قطعنامه الزام‌آور دیگری علیه تهران به دلیل نبود پیشرفت در زمینه این مسائل در نشست این هفته باشند، بیانیه غیرالزام‌آور مشترکی با ۵۹ کشور دیگر صادر کرده و خواستار «اقدام فوری» ایران در زمینه مسائلی از جمله توضیح درباره ذرات اورانیوم شدند.

ارتقای تعاملات ایران با آژانس

با این حال،‌ «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک چهارم اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند و در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت‌وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت‌وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره موضوع پادمان‌ها گفت: موارد پادمانی چهار مورد بود و الان به ۲ مورد کاهش پیدا کرده است. ما گفت‌وگو و روشنگری کردیم و مدارک زیادی را به آژانس ارائه دادیم. ما با دشمنی مواجه هستیم و شکل‌گیری این پرونده متاثر از دشمنی، پرونده‌سازی و اتهاماتی است که به ما نسبت داده‌اند. ۲۲ سال است که این‌ها مطرح است و ما همیشه صبورانه، شفاف و با تعامل همراهی کرده و همراهی می‌کنیم تا این موضوع حل شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.