کد خبر : 9787
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 23:17

سایپا چه زمانی “آریا” را روانه بازار می کند؟

سایپا چه زمانی “آریا” را روانه بازار می کند؟
سایپا آریا محصول جدید خودروسازی سایپا است. بنابر اعلام مدیر این شرکت، آریا حدود یک سال دیگر وارد بازار خواهد شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سایپا آریا یکی از محصولات جدید شرکت خودروسازی ایرانی سایپا است. این خودرو درواقع نسخه کراس‌اوور شاهین به شمار می‌آید و رقیب کراس‌اوورهای جمع‌وجور چینی در بازار ایران خواهد بود. این خودرو تاکنون در جریان مراحل مختلف عرضه یکپارچه خودرو حضور نداشته است، بنابراین مشتریان تمایل دارند زمان عرضه این خودرو را بدانند.

براساس اعلام «محمدعلی تیموری»، مدیرعامل سایپا، مونتاژ انبوه سایپا آریا از تیرماه ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد. بنابراین برای مشاهده این خودرو در بازار باید حدود یک سال دیگر منتظر بمانیم. تاکنون حدود ۲۰ دستگاه سایپا آریا ساخته شده است و درحال‌حاضر این خودروها مراحل تست فنی را در کشور پشت‌سر می‌گذارند.

سایپا برای تأمین قوای کراس‌اوور جدید خود، از همکاری با شرکای چینی بهره برده است. پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی از برند چینی DAE وظیفه تأمین قوای فنی این خودرو را بر عهده دارد. این پیشرانه در اصل موتوری از میتسوبیشی است که اکنون در چین مونتاژ می‌شود. این موتور حجم مناسبی دارد و از ساختار پیشرفته‌ای در مقایسه با موتور ۸ سوپاپ M15 سایپا برخوردار است.

مشخصات و امکانات سایپا آریا

حداکثر راندمان موتور آریا، ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن‌متر است که برای یک خودروی جمع‌وجور ارقام مناسبی هستند. سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک، پد شارژ تلفن همراه، ترمز پارک برقی،‌ کروز کنترل، سیستم صوتی به همراه نمایشگر، نشانگرهای دیجیتال، فرمان برقی، سیستم کنترل پایداری و نورپردازی کابین بخشی از تجهیزات آریا خواهند بود. بااین‌حال تا زمان عرضه نهایی این خودرو، نصب این تجهیزات در آریا قطعی نیست.

سایپا اخیراً محصول جدید خود را به همراه شاهین اتوماتیک برای نمایندگان مجلس به نمایش درآورد. پیش از این قرار بود شاهین اتوماتیک در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ وارد بازار شود، بااین‌حال بعید به‌نظر می‌رسد که مشتریان در سال جاری بتوانند این خودرو را تحویل بگیرند. به‌نظر می‌رسد عرضه سایپا آریا یک فاصله کوچک و مهم در بازار خودرو ایران را پر خواهد کرد، به شرط آنکه این خودرو با نرخی رقابتی به دست مصرف‌کننده برسد. ام‌وی‌ام X22 پرو و جک S3 ازجمله رقبای جدی سایپا آریا هستند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.