کد خبر : 12368
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 8:50

استفاده از آب های نامتعارف در برنامه صنعت آب

استفاده از آب های نامتعارف در برنامه صنعت آب
به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با توجه به شرایط آبی در کشور، استفاده از آب‌های غیرمتعارف در برنامه صنعت آب قرار گرفته و برای این موضوع اقداماتی انجام شده است؛ به‌ طوری‌ که طرح‌های متعددی در این زمینه در حال اجرا و بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمد جوان‌بخت با بیان اینکه امروز و به مرور زمان، با رشد اقتصاد و افزایش میزان مصرف آب در کنار افزایش میزان تقاضای منابع آبی، سالانه شاهد مدیریت دسترسی به این منابع هستیم، اظهار کرد: بر این اساس استفاده از آب‌های غیرمتعارف از جمله بهره‌مندی از آب دریا جزو برنامه‌های وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان در سواحل مستقر هستند، گفت: بر این اساس استفاده از آب دریا برای مصارف شرب، بهداشتی و صنعتی در جهان به یکی از روش‌های تامین منابع آبی مرسوم است؛ امروز بسیاری از کشورهای جهان از این منابع بهره‌برداری قابل ملاحظه‌ای می‌کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه برای مقابله با تنش آبی ۸۰۰ طرح کوچک و بزرگ در ۲۰۰ نقطه کشور اجرایی شده است، اظهار کرد: اکنون مدیریت آب در سالیان گذشته به ویژه در حوزه صیانت آبی خیلی کار آمد نبوده است و در حال حاضر ما بدهکار منابع آبی هستیم و باید خود را مسئول بدانیم و در مسیر حفظ منابع آبی گام برداریم.

جوان‌بخت با تاکید بر اینکه سال گذشته برغم شرایط سخت منابع آبی، این شرایط تا حدود زیادی به خوبی مدیریت شد، تصریح کرد: هر چند با توجه به افزایش مصرف آب و منابع محدود آبی نیاز به تعمق و برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر و جدیدتری برای مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف وجود دارد. این برنامه‌ریزی‌ها می‌تواند از حوزه قانونگذاری شروع شود تا به مرحله میانی و مدیریت الگوی مصرف برسد.

سال ۱۴۰۱ سالی بسیار سخت و متفاوت در صنعت آب بود

وی با بیان اینکه مصرف آب در کشور شباهتی به یک کشور کم آب ندارد و مثل کشورهای پر آب با مقوله آب برخورد می‌کنیم، گفت: در سال جاری همچنان مشکلات آبی در برخی نقاط کشور وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اقدامات مناسب است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، سال ۱۴۰۱ سالی بسیار سخت و متفاوت در صنعت آب بود که توانستیم با موفقیت آن را پشت سر گذاریم و خدماتی ارائه کنیم که در این زمینه می‌توان به طرح انتقال آب به شهرهای همدان و سنندج و نیز تکمیل طرح عظیم آبرسانی غدیر خوزستان اشاره کرد.

جوان‌بخت با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های صنعت آب در بخش‌های مختلف و در حوضه‌های آبریز کشور، اعم از ساخت سیل بندها و سدها، ایجاد خطوط انتقال، کانال‌ها و تصفیه‌خانه‌ها، شبکه‌های آبرسانی و شبکه‌های توزیع و همچنین متنوع‌سازی مسائل آبی در دستور کار دولت و صنعت آب قرار گرفته است، گفت: مهار و مدیریت آب‌های سطحی و منابع آب زیرزمینی از جمله برنامه‌های دولت از گذشته تاکنون است و امسال با قدرت بیشتر ادامه می یابد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.