شین جیانگ چگونه به قلب «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» تبدیل شده است؟
شرکت یو به لطف صادارت میوههایی مثل سیب، هلو، انگور، فلفل، گوجه فرنگی، آلو و خیار از شین جیانگ به بازارهای آسیای مرکزی، روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند و ویتنام، رشد سریعی داشته است.
کارگران، صبح انگورها را در مزرعه بخش «یینینگ» ناحیه خودمختار قزاق ایلی واقع در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ میچینند. این میوههای تازهچیده شده سپس در کامیون بارگیری میشوند و از طریق بزرگراه، ۶ ساعته به بازار قزاقستان میرسند و مصرف کنندگان محلی آنها را میخرند.
«یو چنگجونگ» رئیس «شرکت تجاری بینالمللی هورگوس جینیی» به روزنامه «گلوبال تایمز» گفت: قبلا دو تا سه روز طول میکشید تا کالاها از شین جیانگ به قزاقستان برسند اما از وقتی ابتکار «کمربند و جاده» توسعه یافته، این زمان به نصف روز کاهش یافته است. تحت این ابتکار مواصلات تسهیل شده و روند ترخیص گمرکی نیز به شکل گستردهای بهبود یافته است.
شرکت یو به لطف صادارت میوههایی مثل سیب، هلو، انگور، فلفل، گوجه فرنگی، آلو و خیار از شین جیانگ به بازارهای آسیای مرکزی، روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند و ویتنام، رشد سریعی داشته است.
پیش بینی میشود که ارزش صادرات این سرکت به آسیای مرکزی امسال به ۱٫۲ میلیارد دلار افزایش یابد که تقریبا دو برابر صادرات سال (۶۸۳ میلیون دلار) گذشته است.
به موازات توسعه عملیات تجاری، این شرکت اکنون در حال ساخت یک انبار خارجی ۵۰۰ هزار متر مربعی در شهر آلماتی در جنوب قزاقستان است و قرار است در اکتبر ۲۰۲۴ به بهرهبرداری برسد.
یو افزود: این انبار به یک مرکز توزیع تبدیل خواهد شد که دیگر کشورهای آسیای مرکزی و روسیه را تحت پوشش قرار میدهد. همچنین قصد داریم یک منطقه نمایشگاهی برای خودروهای تولید چین برپا کنیم چرا که این خودروها در بازارهای آنجا طرفدار پیدا کردهاند.
شرکت یو یکی از هزاران شرکت شین جیانگ است که کسب و کارش در چارچوب ابتکار کمربند و جاده رونق گرفته است.
با توجه به اجرایی شدن مستمر ابتکار چینی کمربند و جاده طی دهه گذشته، شین جیانگ که در غربیترین منطقه مرزی چین با هشت کشور از جمله مغولستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند هممرز است، از یک سرزمین نسبتا محصور و بسته به یک پیشگام گشایش تبدیل شده است.
به زعم نمایندگان شرکت و مقامات محلی، این منطقه به عنوان یک نقطه مهم در مسیر کمربند و جاده با بهره گیری از موقعیت راهبردی خود یک شبکه ریلی، جادهای و هوایی حمل و نقل گسترده را ساخته که نه فقط به شکوفایی روابط تجاری و اقتصادی با آسیای مرکزی و اروپا منجر شده بلکه خود را به عنوان یک سرپل برای گشایش در مسیر غرب نیز جا انداخته است.
«جائو یی» دستیار مدیرکل در «بندر بینالمللی زمینی ارومچی» به گلوبال تایمز گفت: آنچه ما طی ۱۰ سال گذشته احساس کردهایم این استکه شین جیانگ دیگر یک منطقه دورافتاده نیست بلکه حالا در حال تبدیل شدن به منطقه کانونیِ «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» است. ما یک قطب لجستیکی بینالمللی محوری در گذرگاه طلایی آسیا-اروپا هستیم. و این منطقه قرار است ماموریتهای مهمتری در سیاست گشایش هر چه بیشتر کشور بر عهده بگیرد.
تجارت خارجی شکوفا
تجارت خارجی شین جیانگ طی هشت ماه نخست امسال با افزایش ۵۱٫۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۲۱۹٫۱۹ میلیارد یوان (۳۰ میلیارد دلار) رسید.
دادههای گمرکی نشان میدهد، شین جیانگ امسال با ۱۷۰ کشور و منطقه تجارت خارجی داشته است. طی هشت ماه ابتدایی تجارت خارجی آن با پنج کشور آسیای مرکزی ۵۹٫۱ درصد رشد داشته و به ۱۷۶٫۶۴ میلیون یوان رسیده که معادل ۸۰٫۶ درصد کل تجارت منطقهای است.
جائو گفت: بار اصلی که از شین جیانگ به بازار بینالمللی ارسال میشود معمولا کچاپ، محصولات کشاورزی، منسوجات، پی وی سی، مواد خام شیمیایی، تجهیزات و ماشین آلات است. به گفته وی قرر است کانتنرها قطار باری چین-اروپا که یکشنبه عصر به مقصد قزاقستان میروند را بارگیری کنند.
بر اساس اعلام «شرکت گروه ارومچی راه آهن چین»، از ابتدای سال جاری تا اوایل سپتامبر مجموع قطارهای باری چین-اروپا (ورودی و خروجی) مجموعا به ۱۰ هزار و ۱۷ رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰٫۱ درصدی را نشان میدهد.
طی هفت ماه ابتدایی امسال، بندر بینالمللی زمینی ارومچی از ۷۷۲ قاطر باری چین-اروپا استقبال کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹٫۳۵ درصدی را نشان میدهد. این مسیرهای ریلی به ۲۶ شهر در ۱۹ کشور متصل میشوند. این بندر همچنین به عنوان یک نطقه ترانزیتی مهم برای کالاهای عبوری از چین و جنوب شرق آسیا به سوی اروپا تلقی میشود.
«دینگ جیجون» یکی از مقامات «منطقه توسعه فناوری و اقتصادی ارومچی» به گلوبال تایمز گفت از شروع امسال، کالاهای لائوس مثل شکر و لاستیک در این بندر از طریق خط آهن چین-لائوس و دیگر خطوط ریلی داخلی جابجا شده و سپس مونتاژ گشته و به بازارهای اروپا انتقال یافتهاند.
دینگ افزود: ابتکار کمربند و جاده تجارت خارجی شین جیانگ را شکوفا کرده به گونهای که یک فرصت طلایی برای صنایع محلی محسوب میشود. این ابتکار همچنین به توسه اقتصادی شین جیانگ و تقویت فرصتهای اشتغال منجر شده است.
وی اضافه کرد مقامات بندر مذکور با نگاه به آینده قصد راه اندازی یک مرکز تجارت نساجی در درون بندر را دارند تا صادرات و تجارت البسه و دیگر محصولات نساجی تسهیل شود.
برچسب ها :جاده ابریشم ، شین جیانگ ، کمربند اقتصادی جاده ابریشم
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰