کد خبر : 5978
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1402 - 21:30

دریافت هرگونه شهریه در مدارس دولتی ممنوع است

دریافت هرگونه شهریه در مدارس دولتی ممنوع است
نماینده شاهین‌شهر در مجلس تاکید کرد: دریافت هرگونه شهریه اجباری از والدین دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در مدارس دولتی خلاف قانون است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از درخواست مسئولان برخی از مدارس دولتی از والدین دانشآموزان برای دریافت شهریه جهت ثبت‌نام، گفت:در حال حاضر در بسیاری از مدارس الزاما برای ثبت نام منابعی اخذ می‌شود این در حالی است که قانون اساسی، آموزش و پرورش را رایگان کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از مدارس حتی بیش از یک میلیون تومان به صورت اجبار از خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند، افزود: این در حالی است که برخی از خانواده‌ها ۲ الی ۳ فرزند دانش آموز دارند که توان پرداخت چنین پولی را ندارند.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس گفت: چرا مسئولان مدارس دولتی باید مبلغی را به عنوان ثبت نام از والدین دانش آموزان اخذ کنند؟ چرا برخی مدارس به خانواده‌ها می‌گویند تا این مبلغ واریز نشود، ثبت نام انجام نخواهد شد. مدارس غیرانتفاعی نیز اعداد بیشتری را دریافت می‌کنند. با توجه به اهمیت موضوع ، ضروریست تا این مسئله مورد پیگیری قرار گیرد.

هرگونه شهریه اجباری خلاف قانون است

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه دریافت هرگونه شهریه اجباری از والدین دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در مدارس دولتی خلاف قانون است، اظهار کرد:طبق اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل دانش‌آموزان تا دوره متوسطه رایگان است، یعنی دولت موظف است تا دوره متوسطه امکانات تحصیل را برای دانش‌آموزان به‌صورت رایگان تأمین کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: براساس گزارش‌هایی که از سراسر کشور از سوی والدین دانش‌آموزان به ما واصل شده، مسئولان برخی از مدارس دولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان وجهی را به اجبار از والدین می‌گیرند.

حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها از لحاظ اقتصادی در شرایط چندان مناسبی برای پرداخت شهریه نیستند، تصریح کرد: تحت فشار قرار دادن والدین برای دریافت شهریه کار عادلانه‌ای نیست.

کمک مالی به مدارس اقدام مثبتی است

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان این مدارس عنوان می‌کنند که دریافت هزینه تحصیل از اولیای دانش‌آموزان اجباری نیست،اظهار داشت: اینکه برخی از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان هزینه پرداخت کنند و برخی دیگر هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند این هم بی عدالتی است.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سرانه مدارس پایین است در صورتی که برخی از والدین دانش آموزان که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند به مدارس کمک کنند اقدام مثبتی خواهد بود.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: اگر مسئولان آموزش و پرورش به این موضوع رسیدگی نکنند ، مجلس از بعد نظارتی به این موضوع ورود خواهد کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.