کد خبر : 6900
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 17:43

شش خودرویی که در نیمه دوم سال ملاقات می‌کنیم

شش خودرویی که در نیمه دوم سال ملاقات می‌کنیم

شاهین اتومات و اطلس اردیبهشت امسال پیش‌فروش شدند و موعد تحویل آن‌ها نیمه دوم سال اعلام شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ پژو ۲۰۶، پژو پارس معمولی، دنا ساده و کلی مدل سرشناس دیگر نیمه اول سال از خط تولید خودروسازان کنار رفتند، اما آنطرف حداقل شش محصول داخلی در صف ورود به بازار قرار دارند.

ری‌را لقب اولین شاسی‌بلند ایرانی را یدک می‌کشد و احتمالا تا زمستان ۱۴۰۲ سرو‌کله آن در خیابان‌ها پیدا می‌شود. شاهین اتومات و اطلس یک قدم جلوتر هستند و تا الان یکبار از طریق سامانه یکپارچه پیش‌فروش شدند. آریا، سهند و تارا V۳ و تارا V۴ هم شرایطی مشابه ری‌را، شاهین اتومات و اطلس را تجربه می‌کنند و اگر وعده‌های خودروسازان محقق شود، تا آخر سال چشممان به جمال آن‌ها روشن می‌شود.

شماره یک | اطلس

اطلس یکی از مدل‌هایی است که تا الان یکبار در سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شده است. اردیبهشت امسال درجریان برگزاری دومین مرحله از فروش یکپارچه خودرو، سایپا محصول جدیدش را به میدان آورد و پیش‌بینی می‌شود باتوجه به اینکه موعد تحویل اطلس به متقاضیان سامانه یکپارچه نیمه دوم سال بوده، تا آخر سال شاهد ورود آن به بازار باشیم.

اطلس البته درحالی قرار است نیمه دوم امسال تحت عنوان جانشین کوییک راهی بازار شود که وعده عرضه آن در سال ۱۴۰۰ روی زمین مانده و نخستین عکس‌های لو رفته از آن به سه سال قبل برمی‌گردد. حالا سایپا یک نسخه از اطلس را اخیرا به نمایشگاه خودرو مشهد برده و یکسری از مشخصات فنی و ظاهری آن را به‌شکل رسمی منتشر کرده است. مثلا می‌دانیم اطلس در دو تیپ مختلف راهی بازار می‌شود و قابلیت سفارش هر کدام آن‌ها با گیربکس‌های دنده‌ای و اتومات وجود دارد.
شماره دو | ری‌را

ری‌را اولین شاسی‌بلند ایرانی لقب گرفته است. البته از دید یک‌سری ماشین‌باز‌ها ری‌را و امثال آن نهایتا یک کراس‌اور به‌حساب می‌آیند، اما چیزی که تقریبا قطعی شده این است که ری‌را تا قبل از پایان سال به بازار می‌رسد. چون بعد از چندبار تاخیر در عرضه ری‌را مسئولان ایرانخودرو وعده دادند، که زمستان امسال شاهد اولین عرضه ری‌را هستیم.

ری‌را ابتدا قرار بود زمستان ۹۹ راهی بازار شود. چندوقت بعد این تاریخ به ۱۴۰۰ موکول شده، اما قرائن و شواهد نشان می‌دهد که اگر اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد، تا قبل از عید چشممان به جمال دستپخت جدید ایرانخودرو روشن می‌شود. در نمایشگاه خودرو مشهد هم که اخیرا برگزار شده، یک نسخه قرمز از ری‌را در معرض عموم قرار گرفت و مشخصات فنی آن نشان می‌دهد، با محصولی سرو‌کار داریم که به یک پیشرانه EF۷ پلاس توربو مجهز شده و نیروی آن از طریق گیربکس شش‌دنده اتومات به چرخ‌ها منتقل می‌شود.
شماره سه | سهند

اطلس جانشین کوییک لقب گرفته و سهند را می‌توانید فیس‌لیفت جدید ساینا بدانیم. روی جلوپنجره و سپر عقب سهند لوگو پارس‌خودرو به‌چشم می‌خورد و سایپا مسئولیت تولید سهند را به آن‌ها سپرده است. محصولی که در شش تیپ مختلف عرضه می‌شود که مهمترین تفاوت آن‌ها در گیربکس پنج‌دنده دستی و شش‌دنده اتومات است. به‌جز این مورد، داشتن و نداشتن آپشن‌های مختلفی مثل سقف سانروف، فرمان برقی و مانیتور جزو تفاوت‌های تیپ‌های مخالف سهند است. طبق برنامه‌ای که خود مسئولان پارس خودرو مدنظر دارند، تا پایان سال حدود ۱۵ هزار دستگاه از سهند به مرحله تولید می‌رسد و احتمالا این محصول هم در نیمه دوم سال پا به بازار می‌گذارد.

شماره چهار | آریا

آریا به‌اسم نسخه هاچ‌بک شاهین معروف شده، اما به‌جز تفاوت‌های ظاهری در بخش فنی هم فرق‌های زیادی بین آن‌ها می‌بینیم. موتور دو لیتری تنفس طبیعی آریا اساسا متعلق به میتسوبیشی است و اطلاعاتی که تا الان وجود دارد، آریا را به پرآپشن‌ترین محصول سایپا تبدیل می‌کند.

فهرست آپشن‌های آریا شامل مواردی مثل سقف سانروف، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل و تثبیت‌کننده سرعت و صندلی‌ها برقی می‌شود و ممکن است نسخه اتومات آریا به شیفتر تعویض دنده هم مجهز شود. با اینکه هنوز یک سال از وعده عرضه آریا در نیمه دوم ۱۴۰۱ می‌گذرد، اما جدید‌ترین وعده‌های سایپایی‌ها از عرضه آن به بازار تا پایان سال حکایت دارد.
شماره پنج | شاهین اتومات

شاهین اتومات تا الان یکبار به مرحله پیش‌فروش رسیده و مثل اطلس در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه شده است. به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر هشت سوپاپ مجهز شده که ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می‌کند. سقف سانروف دوباره به فهرست آپشن‌های شاهین اضافه شده و علاوه بر آن در این فهرست چیز‌هایی مثل فرمان کمکی برقی، ترمز‌های دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، ترمز ABS و EBD و BAS، چراغ روشنایی روز، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور پارک و دوربین عقب مشاهده می‌شود.
شماره شش | تارا V۳ و تارا V۴

تارا V۴ و تارا V۳ به‌ترتیب نسخه‌های آپشنال تارا اتوماتیک و تارا دنده‌ای به‌حساب می‌آیند. به‌خاطر همین از نظر فنی رسما هیچ پیشرفتی نداشتند، اما تبدیل گیربکس پنج‌دنده به گیربکس شش‌دنده میزان مصرف سوخت آن‌ها را کاهش می‌دهد. از یک طرف دیگر سقف سانروف، آینه‌های برقی، ورود بدون کلید و استارت بدون دکمه به فهرست امکانات رفاهی محصول جدید ایرانخودرو اضافه شده و آنطور که صحبت‌های مسئولان ایرانخودرو نشان می‌دهد، باید نهایتا تا پایان سال منتظر رونمایی از آن‌ها در بازار باشیم. همین الان تارا V۴ به لیست محصولات کارخانه‌ای ایرانخودرو اضافه شده و روبروی آن عدد ۵۳۰ میلیون تومان دیده می‌شود. از این حیث تارا اتومات بعد دنا اتومات جوانان و دنا اتومات، گرانقیمت‌ترین خودرو داخلی در کارخانه محسوب می‌شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.