کد خبر : 8255
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 شهریور 1402 - 20:42

رئیس سازمان ملی مهاجرت پاسخ داد؛

سیاست های مهاجرتی ایران تغییر می کند؟

سیاست های مهاجرتی ایران تغییر می کند؟
رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: چنانچه حمایت‌های مالی بیشتر از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ میلادی به ایران تخصیص نیابد و همچنان نگاه تبعیض آمیز و دوگانه جوامع بین‌المللی، در زمینه میزبانی از اتباع ادامه یابد، دنیا شاهد تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال اتباع خارجی خواهد بود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اشتفان پریزنر، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت در محل این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که به درخواست پریزنر برگزار گردید، رئیس سازمان ملی مهاجرت از رویکرد جدید این سازمان در حوزه مدیریت مهاجرت و همچنین نحوه تعامل با سازمان‌های بین‌المللی فعال در این حوزه مطالبی بیان کرد.

مبینی با اشاره به اهمیت مدیریت روزآمد جمعیت پناهنده ساکن در کشور، از اجرای طرح هوشمندسازی مدیریت اتباع خارجی و ضرورت آن برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان پناهندگان عمدتا افغانستانی خبر داد.

وی با وسیع خواندن نیازهای جمعیت کثیر پناهندگان حاضر در کشور، بر ضرورت توسعه پروژه‌های زیربنایی همچون پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های آموزش، بهداشت، درمان و معیشت تأکید کرد.

اصلاح سیستم پناهجویی متناسب با ظرفیت های ملی

رییس سازمان ملی مهاجرت در این باره افزود: مصمم هستیم تا سیستم پناهجویی در کشور را متناسب با ظرفیت‌های ملی و حمایت‌های بین المللی اصلاح نماییم و همانطور که می‌دانید حمایت‌های مالی دفاتر سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه فعال در حوزه پناهندگان و آوارگان در کشور بسیار ناچیز است. تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه ایالات متحده آمریکا و حمایت دولت‌های غربی از این تحریم‌ها هم وجود دارد. متاسفانه این تحریم‌ها بر زندگی اتباع خارجی خصوصاً در حوزه بهداشت و درمان تاثیرات بسیار منفی به جای گذاشته است. درست زمانی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور اصلی میزبان جمعیت کثیر پناهندگان افغانستانی نیازمند تامین تجهیزات و اقلام بهداشتی و دارویی در حوزه بیماری‌هایی است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان دسترسی به آنها وجود ندارد، متاسفانه شاهدیم نه تنها اقدام موثری از سوی سازمان های بین المللی در بی اثر کردن این تحریم ها انجام نمی‌پذیرد، بلکه هر ساله کمترین کمک‌های مالی از سوی سازمان‌های بین‌المللی علی الخصوص دفاتر سازمان ملل به ایران تخصیص می‌یابد.

مبینی با اشاره به برخی از خدمات ارائه شده در حوزه‌های مختلف از سوی جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان، هزینه ی مصرفی بالای آنها را در بخش های مختلف همچون بهداشت، درمان، آموزش، انرژی، نان و خدمات عمومی معضلی بزرگ برای کشور دانست و افزود: چنانچه حمایت‌های مالی بیشتر از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ میلادی به جمهوری اسلامی ایران تخصیص نیابد و همچنان نگاه تبعیض آمیز و دوگانه جوامع بین‌المللی در برخورد با کشور ایران و سایر کشورها در زمینه میزبانی از اتباع ادامه یابد، دنیا شاهد تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال اتباع خارجی خواهد بود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت در ادامه اظهار داشت: سازمان ملل باید به بحران پناهندگان و آوارگان افغانستانی توجه بیشتری نموده و رسیدگی ویژه به جامعه میزبان آنان را در دستور کار خود قرار دهد. سازمان‌ملل باید مشارکت جدی و همه جانبه در تقسیم بار و مسئولیت حمایت از پناهندگان و آوارگان داشته باشد و در برقراری امنیت پایدار در کشور افغانستان تلاش مضاعف کند و بازگشت داوطلبانه پناهندگان و آوارگان به کشور خود را تسهیل نماید.

مشارکت عملگرایانه دفاتر سازمان ملل

براساس این گزارش، در خصوص دفاتر نمایندگی سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز، مشارکت جدی‌تر و اقدام عملگرایانه این دفاتر مورد تاکید قرار گرفت. همچنین نظارت بیشتر دفتر سازمان ملل بر فعالیت‌ها و برنامه‌های دفاتر نمایندگی این سازمان در جمهوری اسلامی ایران از دیگر موضوعات این گفتگو بود.

در انتها نیز، برگزاری جلسات با حامیان مالی و سفرای مقیم جهت توسعه همکاری‌ها و جذب حمایت‌های بیشتر مورد تأکید رئیس سازمان ملی مهاجرت قرار گرفت.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در میزبانی سخاوتمندانه از پناهندگان و ارائه خدمات به آنان در حوزه آموزش، بهداشت و درمان تقدیر و تشکر نمود.

وی با ابراز خرسندی از تشکیل سازمان ملی مهاجرت عنوان داشت: اصلاح سیستم پناهجویی در ایران و اینکه چه کسانی حقیقتا مستحق اخذ پناهندگی اند بسیار ضروری است. وی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی اخیر در شاهچراغ و ابراز همدردی با خانواده قربانیان و آسیب دیدگان این حادثه ، از صدور بیانیه وزارت کشور در تفکیک تروریست ها از جامعه آوارگان افغانستانی تشکر کرد.

تاثیر منفی تحریم ها بر جامعه پناهندگان و جامعه میزبان

پریزنر در خصوص تحریم‌ها و تاثیرات منفی آن بر جامعه پناهندگان و جامعه میزبان گفت: حضور پرقدرت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با زبان مثبت و ایجابی و معرفی تجربه ایران به عنوان یک الگوی جهانی در ازای کمترین حمایت بین المللی در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان که مقرر است در آذر ماه سال جاری در ژنو برگزار گردد فرصتی برای ارائه تصویر درستی از مهمان‌نوازی سخاوتمندانه ایران و تعهدات مازاد بر کنوانسیون های بین المللی این کشور است.

پریزنر خواستار همکاری‌ سازمان ملی مهاجرت با دفاتر نمایندگی سازمان‌های بین‌المللی جهت تسهیل بازدید از استان‌ها و بررسی میدانی نیازمندی‌های پناهندگان شد. در این ارتباط اخذ آمار و ارقام به روز شده جمعیت اتباع خارجی در کشور را در جذب کمک های بیشتر از سوی حامیان مالی موثر دانست. وی نشست با سفرای مقیم کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران را با هدف استفاده از ظرفیت آنان در حمایت مالی از پروژه‌های مهم زیرساختی و توسعه‌ای موثر ارزیابی نمود. همچنین استفاده از ظرفیت ۱۸ آژانس تخصصی فعال سازمان ملل در تهران به ویژه ۸ آژانس مرتبط با حوزه آوارگان و مهاجران از دیگر موضوعات مورد تاکید هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران بود. در پایان با مهم خواندن انجام مشورت و هماهنگی با جامعه بین الملل در حوزه مدیریت آوارگان و مهاجران، درخواست گردید سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال پناهندگان قبل از هرگونه اقدام عملی با دفاتر سازمان ملل متحد در ایران به اشتراک گذاشته شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، روح الله قادری، مدیرکل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت و اینا گلدکوا معاون رییس دفتر نمایندگی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز از دیگر شرکت کنندگان این جلسه بودند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.