کد خبر : 17745
تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 15:42

سمند، ساینا دنده‌ای، تیبا، پژو ۲۰۶ و … از خط تولید کنار رفتند

سمند، ساینا دنده‌ای، تیبا، پژو ۲۰۶ و … از خط تولید کنار رفتند

ساینا دنده‌ای و تیبا که نیمه اول دهه ۹۰ به‌اسم جانشین پراید به بازار تزریق شدند، از فهرست محصولات تولیدی سایپا خط خوردند و پژو ۲۰۰۸ و ام‌وی‌ام X۳۳ که دوتا از شاسی‌بلند‌های مونتاژی معروف در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آیند، به‌همین سرنوشت دچار شدند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ آمار تولید خودروسازان از کنار گذاشتن یک‌سری محصول داخلی و مونتاژی در هفت ماه گذشته حکایت دارد. ایرانخودرو امسال بعد سه دهه بالاخره بی‌خیال پژو ۴۰۵ شد و براساس داده‌های انتشاریافته از سایت‌های این خودروساز در شهر‌های مختلف، سمند و پژو ۲۰۶ هم به آخر رسیدند. ساینا دنده‌ای و تیبا که نیمه اول دهه ۹۰ به‌اسم جانشین پراید به بازار تزریق شدند، از فهرست محصولات تولیدی سایپا خط خوردند و پژو ۲۰۰۸ و ام‌وی‌ام X۳۳ که دوتا از شاسی‌بلند‌های مونتاژی معروف در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آیند، به‌همین سرنوشت دچار شدند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ ۴۸۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تقریبا از دو دهه قبل با شش تیپ مختلف در خیابان‌ها دیده می‌شد. ایرانخودرو اوایل دهه ۹۰ دور چهار تیپ از شش تیپ اولیه خط کشید و فقط تیپ‌های ۲ و ۵ را در خط تولید نگه داشت. اواخر دهه ۹۰ هم موعد خدافظی با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ فرارسید و از آن موقع تا امسال فقط مدل‌های تیپ ۲ در خط تولید باقی ماندند.

آمار تولید ایرانخودرو ظرف هفت‌ماه ابتدایی ۱۴۰۲ حالا مشخص می‌کند فقط دو نسخه از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در سایت مرکزی ایرانخودرو به مرحله تولید رسیده و بزرگترین خودروساز کشور رسما دست از تولید آن برداشته است. البته اگر پیگیر اخبار حوزه خودرو باشید، احتمالا درجریان هستید که الان در خط تولید ایرانخودرو یک نسخه از پژو ۲۰۷ وجود دارد که با همان موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یعنی TU۳ ساخته می‌شود.

ایرانخودرو آخرین مدل‌های پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را با قیمت تقریبی ۲۱۵ میلیون فروخت، اما همین خودرو در بازار آزاد الان حول‌وحوش ۴۸۰ میلیون تومان دست به دست می‌شود. دو دهه قبل یعنی همزمان با تولید اولین مدل‌های پژو ۲۰۶ تیپ ۲ آن را در بازار آزاد حدود ۱۰، ۱۱ میلیون تومان معامله می‌کردند.
پژو ۲۰۰۸؛ دو میلیارد تومان

پژو ۲۰۰۸ فقط پنج سال در خط تولید ایرانخودرو دوام آورد. ایرانخودرو اردیبهشت ۹۶ در حضور رئیس‌جمهور وقت از محصول مونتاژی جدیدش یعنی پژو ۲۰۰۸ رونمایی کرد و حالا آمار تولید این خودروساز حاکی از توقف تولید پژو ۲۰۰۸ است.

تولید پژو ۲۰۰۸ برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ کلید خورد، اما نمونه‌ای که از آن به خط تولید ایرانخودرو رسید، فیس‌لیفت مدل ۲۰۱۶ بود که همان زمان رقیبی برای کراس‌اور‌های مطرح در بازار محسوب می‌شد. بخش قابل توجهی از فعالان بازار در این سال‌ها عملکرد فنی پژو ۲۰۰۸ را ستایش کردند، اما خدمات محدود پس از فروش و نبود یک‌سری از آپشن‌ها را می‌توانیم نقطه ضعف آن بدانیم.

قیمت پژو ۲۰۰۸ صفرکیلومتر در بازار آزاد درحال حاضر بین دو تا دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است، اما پاییز ۹۶ که ۲۰۰۸ یک مدل تازه‌وارد در بازار به‌حساب می‌آمد حدود ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشت.
پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز؛ ۴۸۰ میلیون تومان 

پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز آخرین بازمانده این خانواده نسبتا پرجمعیت در خط تولید ایرانخودرو بوده است. بعد از دو هزار و ۴۰۰ نسخه‌ای که از پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در سال ۱۴۰۱ به مرحله تولید رسید، امسال خبری از این محصول در خط تولید نیست و ایرانخودرو مثل ۲۰۶ دور ۴۰۵ هم خط کشیده است.

پژو ۴۰۵ یکی از قدیمی‌ترین مدل‌هایی است که در خیابان‌ها می‌بینیم و اولین حضور آن در ایران به سال ۷۲ برمی‌گردد؛ دقیقا ۳۰ سال قبل. در این مدت دوجین پژو ۴۰۵ با تیپ‌هایی به‌اسم GL، GLX، SLX و … به‌دست ایرانخودرو راهی بازار شد و نهایتا مدل‌های دوگانه‌سوز آن که از پیشرانه ۱.۸ لیتری کمک می‌گرفتند، به آخر خط رسیدند.

قیمت پژو ۴۰۵ در سال ۷۲ یعنی زمانی که برای اولین بار در بازار آفتابی شد، حدود دو میلیون تومان بود، اما الان مدل‌های صفرکیلومتر پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز را حدود ۴۸۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌کنند.
سمند LX؛ ۴۶۰ میلیون تومان

سمند LX تا پارسال در دو سایت مختلف ایرانخودرو تولید می‌شد، اما آمار محصولات امسال از خداحافظی با این محصول خبر می‌دهد. سایت مرکزی ایرانخودرو و سایت تبریز پارسال روی هم ۶۷۰ نسخه از سمند LX را راهی بازار کردند که براساس آماروارقام جدیدی که اعلام شده، سمند LX جایی در فهرست فعلی محصولات این خودروساز ندارد.

سمند ذاتا فیس‌لیفی از پژو ۴۰۵ بود که سروکله آن سال ۸۰ به‌اسم خودرو ملی در خط تولید ایرانخودرو پیدا شد. سال ۸۸ فیس‌لیفت جدید آن تحت‌عنوان سمند LX با موتور EF۷ به مردم تحویل داده شد که از حیث فنی نسبت به نسخه ابتدایی سمند اوضاع بهتری داشت. اوایل دهه ۸۰ قیمت سمند از ۱۰، ۱۲ میلیون فراتر نمی‌رفت، اما الان با گذشت دو دهه از آن روز‌ها قیمت سمند LX صفرکیلومتر در بازار آزاد توسط فروشنده‌ها حداقل ۴۶۰ میلیون تومان اعلام می‌شود.
تیبا ۲؛ ۳۴۰ میلیون تومان

آمار تولید سایپا در هفت‌ماه ابتدایی امسال حاکی از توقف تولید اولین جانشین پراید است. بااینکه سال گذشته حدود ۲۰ هزار تیبا هاچ‌بک تولید شده، اما امسال تیبا هاچ‌بک از فهرست محصولات سایپا بیرون آمده و مثل پراید و تیبا صندوقدار برای همیشه به تاریخ پیوسته است.

توقف تولید تیبا را البته می‌توانیم در راستای اعمال استاندارد ۸۵ گانه بدانیم. سازمان ملی استاندارد از نیمه اول سال خودروساز‌ها را موظف به رعایت یک‌سری سختگیری‌ها کرده و همین اتفاق گریبانگیر مدل‌های زیادی مثل تیبا شده است.

تیبا ۲ یا همان تیبا هاچ‌بک برای اولین بار سال ۹۳ و در قالب دو تیپ SX و EX پا به بازار گذاشت که سه سال بعد تیپ SX بازنشسته شد و سال ۹۹ هم نسخه جدیدی از این محصول تحت عنوان تیبا ۲ پلاس توسط سایپا به بازار آمد که به آپشن‌های بیشتری مثل مانیتور و دوربین عقب مجهز بود.

قیمت تیبا ۲ صفرکیلومتر در بازار آزاد بعد از توقف تولید به حدود ۳۴۰ میلیون تومان رسیده، اما آن‌هایی که اوایل دهه ۹۰ سراغ خرید تیبا ۲ رفتند احتمالا فراموش نمی‌کنند که بابت همین مدل فقط حول‌وحوش ۲۵ میلیون هزینه کردند.
ساینا دنده‌ای؛ ۳۳۰ میلیون

ساینا دنده‌ای درحال حاضر ارزان‌ترین سواری است، اما آخرین مدل‌های صفرکیلومتر آن پارسال به بازار تزریق شده. اطلاعات و ارقامی که از خط تولید پارس‌خودرو و خط تولید کاشان سایپا به‌دست آمده، نشان می‌دهد پارسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ نسخه ساینا دنده‌ای تولید شده، ولی این عدد در هفت‌ماه ابتدایی امسال به صفر رسیده.

ساینا دنده‌ای درحالی بازنشسته شده که نسخه جدیدی از آن به‌اسم ساینا دنده‌ای S از سال ۹۹ در خط تولید سایپا حضور دارد. این یکی با همان پیشرانه معروف سایپا یعنی M۱۵، اما با دریچه گاز برقی تولید شده و از نظر ظاهری به‌خصوص در نمای عقب با ساینا دند‌ه‌ای متفاوت است. ابتدای این بخش ساینا دنده‌ای را ارزان‌ترین سواری فعلی بازار معرفی کردیم. مدلی که همزمان با نیمه آبان امسال در بازار آزاد نزدیک ۳۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود و نسبت به سال ۹۵ که یک خودرو جدید به‌حساب می‌آمد، قیمتش تقریبا ۱۰ برابر شده است.
ام‌وی‌ام X۳۳ S؛ یک میلیارد تومان 

ام‌وی‌ام X۳۳ سال ۹۵ به‌عنوان یک مدل مونتاژی از خط تولید مدیرانخودرو کنار رفت و بعد از آن نوبت به تولید ام‌وی‌ام X۳۳ S رسید. شاسی‌بلندی که برخلاف نسخه اولیه خودش با گیربکس اتومات به بازار آمد و نهایتا سال گذشته تقریبا چهار هزار و ۵۰۰ نسخه از آن به مرحله تولید رسید. امسال، اما ام‌وی‌ام X۳۳ به‌شکل کامل از برنامه مدیرانخودرو کنار گذاشته شده است.

ام‌وی‌ام X۳۳ S البته با دو تیپ مختلف یعنی معمولی و اسپرت فروخته می‌شد که مدیرانخودرو سال ۹۷ با مدل‌های معمولی خداحافظی کرد و حالا هم نوبت به کنار گذاشتن ام‌وی‌ام X۳۳ S رسیده است.

ام‌وی‌ام X۳۳ S درحالی مثل یک‌سری از مدل‌های معروف داخلی مثل تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ بازنشسته می‌شود که آخرین مدل‌های آن در نمایندگی‌های مدیرانخودرو با قیمت ۷۲۴ میلیون فروخته شدند و در بازار آزاد الان بابت همین خودرو حدود یک میلیارد تومان ردوبدل می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.