کد خبر : 18163
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آبان 1402 - 17:36

محمدرضا تاجیک فعال کارگری:

سبد معیشت کارگران ۲۰میلیون تومان است و تنها ۸میلیون حقوق می‌گیرند!

سبد معیشت کارگران ۲۰میلیون تومان است و تنها ۸میلیون حقوق می‌گیرند!

بر اساس نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲ یک کارگر دارای یک فرزند حدود ۸میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حالی که بر اساس گفته خود کارگران سبد معیشت آن‌ها حدود ۲۰میلیون تومان است. به بیان دیگر حقوق کارگران تنها ۴۰ درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار گفت: در جلسه آتی شورای‌عالی کار که اواخر آبان برگزار می‌شود معیشت و تأمین مسکن کارگران بررسی خواهد شد.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در مورد محوریت جلسه آتی شورای‌عالی کار گفت: در جلسه قبل ما چند دستور کار از جمله پیشنویس طبقه‌مندی مشاغل را داشتیم که اصلاحاتی داشت و مباحث دیگری مانند معافیت خیریه‌ها از شمول برخی مواد قانون کار که انجام نشد.

تاجیک ادامه داد: مسکن بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های کارگران را دربرمی‌گیرد برای همین نظر وزیر کار این بود که راهکارهای کمک به تأمین مسکن کارگران در جلسه بعد بررسی شود، بر این اساس، ما از شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی می‌خواهیم اگر در این زمینه نظر و پیشنهادی دارند می‌توانند برای طرح در جلسه آینده ارائه کنند.

کارگران همانند سایر قشر‌های جامعه کنار هزینه‌های اصلی زندگی نیازمند تأمین هزینه‌هایی مانند آموزش، بهداشت، درمان و سایر هزینه‌های جاری نیز هستند.

بر اساس نرخ حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲، یک کارگر دارای یک فرزند، حدود ۸میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حالی که بر اساس گفته خود کارگران سبد معیشت آن‌ها حدود ۲۰میلیون تومان است که یعنی فقط ۴۰ درصد سبد معیشت با دستمزد پوشش داده می‌شود.

کنار مسائل اقتصادی، اجرای قرارداد موقت یکی دیگر از مشکلات کارگران است. کارشناسان می‌گویند در اجرای قرارداد موقت (فصلی یا ۶ماهه) انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها از کارگر صورت می‌گیرد و کارگر به‌دلیل نداشتن سند و مدرک قادر به پیگیری آن نیست.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.