کد خبر : 16464
تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 آبان 1402 - 10:59

هرگونه تغییرات در سامانه یکپارچه خودرو با تصویب در شورای رقابت انجام می شود

هرگونه تغییرات در سامانه یکپارچه خودرو با تصویب در شورای رقابت انجام می شود
براساس اظهارات سپهر دادجوی توکلی سختگوی شورای رقابت، سامانه یکپارچه همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ براساس اظهارات سپهر دادجوی توکلی سختگوی شورای رقابت، سامانه یکپارچه همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. به گفته او اعضای شورای رقابت در جریان جلسه خود تصمیمی برای اعمال تغییرات در این سامانه اتخاذ نکرده‌اند. بنابراین سامانه عرضه یکپارچه خودرو همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گفته سخنگوی شورای رقابت، مسائل اجرایی سیستم یکپارچه عرضه خودرو برعهده معاونت حمل و نقل وزارت صمت است. شورای رقابت نیز وظیفه سیاستگذاری‌های کلان این سامانه را بر عهده دارد. البته احتمال دارد که در آینده اصلاحاتی در این سامانه انجام شود، با این حال هم‌اکنون فعالیت آن بدون تغییر ادامه خواهد یافت.

توکلی در ادامه سخنانش افزود: مسئولیت همه بازار‌های انحصاری در کشور برعهده شورای رقابت است. بازار خودرو نیز یک بازار انحصاری است و سامانه یکپارچه عرضه خودرو نیز جزئی از بازار خودرو است که در دستورالعمل شورای رقابت به آن اشاره شده است. هرگونه تغییرات در این سامانه نیز باید در جلسات شورای رقابت مصوب شود.

ورود شورای رقابت به بازار خودرو و فروش خودرو از طریق سیستم یکپارچه، نتایج چندان موفقی را به دنبال نداشته است. شرکت‌های خودروساز از ارائه محصولات خود با موعد تحویل کوتاه‌مدت شانه خالی می‌کنند و سعی دارند تا حد امکان تحویل خودرو به مشتریان را کاهش دهند. اکنون نیز خودروسازان بزرگ به بهانه افزایش امکانات ایمنی و رفاهی خودروهایشان، هر روز قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند.

اجرای مرحله دوم عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه، شکستی تمام عیار را برای شورای رقابت و تیم سابق وزارت صمت به همراه داشت. در نتیجه وزیر صمت استیضاح شد و رویکرد جدیدی مدیریت این وزارت‌خانه را برعهده گرفت. مشتریان نیز که از تحویل طولانی‌مدت خودروها ناامید شده بودند، رویه انصراف را در پیش گرفتند. انصراف گسترده مشتریان از تحویل اتومبیل‌هایشان باعث شد تا عمر سامانه یکپارچه و فروش خودرو از این روش کوتاه باشد. در حال حاضر نیز دو خودروساز بزرگ علاقه‌ای به عرضه محصولات خود در قالب سیستم شورای رقابت ندارند. بنابراین در عمل خودروی جدیدی برای عرضه در این سیستم وجود ندارد.

منبع: بازار خودرو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.