کد خبر : 20870
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 دی 1402 - 9:29

احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی:

روسیه مقصر نیست، منفعت‌طلب است، از ابتدا همین بود؛ وقت تجدیدنظر جدی در سیاست خارجی و برخورد ما با روسیه است

روسیه مقصر نیست، منفعت‌طلب است، از ابتدا همین بود؛ وقت تجدیدنظر جدی در سیاست خارجی و برخورد ما با روسیه است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: به نظر می‌رسد دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است، به عبارت دیگر بنده معتقد هستم که اصلاً نباید روس‌ها را ملامت کرد چراکه اگر کشوری به فکر منافع ملی خود نباشد باید مور ملامت قرار بگیرد، روس‌ها از ابتدا همین بودند و فکر نکنید که روس‌ها عوض شدند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ «دولت به اشتباه افتاده» این عبارتی است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در ارزیابی نوع مواجهه دولت سیزدهم با اقدامات روسیه علیه ایران، استفاده می‌کند. سید احمد آوایی که پیش از این معاونت وزیر دادگستری را برعهده داشته از مواضع دولت در مقابل روس ها بعد از همراهی آنها با مواضع اعراب در مورد جزایر سه گانه تعجب می کند و می گوید؛ «از ادعای روسیه تعجب نکردم چرا که ذات روس‌ها همین است و نباید تعجب کرد اما از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی برخورد مناسبی با روسیه نکنیم، جای تعجب دارد»

سید احمد آوایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین به منافع ایران در رابطه با روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید رابطه با مسکو نه تنها نفع اقتصادی برای تهران ندارد بلکه این رابطه برای ایران ضرر هم دارد چراکه روسیه اقلام را گران‌تر به ایران می‌فروشد.

بخش هایی از گفت و گوی سید احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در ادامه می خوانید:

به نظر می‌رسد دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است، به عبارت دیگر بنده معتقد هستم که اصلاً نباید روس‌ها را ملامت کرد چراکه اگر کشوری به فکر منافع ملی خود نباشد باید مور ملامت قرار بگیرد، روس‌ها از ابتدا همین بودند و فکر نکنید که روس‌ها عوض شدند.
در حال حاضر روسیه منافع ملی خود را در این می‌بیند که در هماهنگی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیه ایران موضع‌گیری کند و احساس می‌کنند این اقدام به درآمد آنها کمک می‌کند چراکه روس‌ها علاقه زیادی به دلار نفتی دارند تا جایی که علاقه اینها به دلار نفتی بیش از علاقه به ایران است.
بنابراین موضع‌گیری روسیه علیه ایران جای تعجب ندارد، این قضیه تعجب دارد که ایران واکنشی که در شأن اقدام روسیه باشد، از خود نشان ندهد، واقعیت امر این است که روس‌ها در طول تاریخ هیچ‌وقت گامی به نفع ایران برنداشته است برای نمونه در جریان جنگ تحمیلی شوروی با عراق همراهی می‌کرد.
در مورد برجام هم روس‌ها به دنبال این نبودند که گره باز شود و رابطه ایران با دنیا بهتر شود چراکه روس‌ها یک ایران منزوی که تنها راهش رابطه با آنها است، را دوست دارند چراکه روسیه به دنبال منافع خودش است البته جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه باید واکنش در خور شأن به روسیه نشان دهد اما به نظر بنده در حال حاضر وقت آن رسیده که تجدیدنظری در سیاست خارجی داشته باشیم، بررسی بیشتر و آسیب‌شناسی صورت بگیرد که متوجه بشویم قضه چه چیزی است. در مجموع معتقد هستم که نباید از کنار قضایایی نظیر موضع‌گیری روسیه علیه ایران به راحتی عبور کرد.
بنده معتقد هستم در حال حاضر جمهوری اسلامی بسیار توانمندتر از این است که به دلیل احتیاج به روس‌ها مماشات کند، به عبارت دیگر با توجه به قدرتی که ایران در هر زمینه‌ای دارد، می‌تواند با اقتدار بیشتری با روسیه برخورد کند.
من به این فکر می‌کنم که ایران چه ملاحظاتی با روسیه دارد؟ در حقیقت اگر رابطه ما با روسیه کمتر شود، ایران چه چیزی را از دست می‌دهد؟ و یا روس‌ها چه خدماتی به ایران ارائه دادند که اگر برخورد محکمی کنیم، آن اما نکته قابل توجه این است که روسیه در هر زمینه‌ای به ایران گران‌فروشی کرده است، لذا اکنون وقت تجدیدنظر جدی در برخورد ما با روسیه است و باید بیشتر بر روی آن فکر کرد. بنده واقعاً تعجب کردم، حتی صدای افرادی که از نظر فکری تعامل زیادی با روسیه داشتند، درآمده است.
بنده از ادعای روسیه تعجب نکردم چرا که ذات روس‌ها همین است و نباید تعجب کرد اما از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی برخورد مناسبی با روسیه نکنیم، جای تعجب دارد در غیر این صورت نباید از روسیه تعجب کرد چراکه هیچ امر جدیدی اتفاق نیفتاده و موضع‌گیری بر علیه منافع ملی ایران جزء ذات روس‌ها است.
روس‌ها همیشه در هر زمینه‌ای اعم سیاسی و اقتصادی به ایران گران‌فروشی کردند، در نتیجه روسیه هیچ خدمت قابل توجهی برای ایران ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.