کد خبر : 13497
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 17:44

روستانشینان، سیبل تورم ۵۰ درصدی!

روستانشینان، سیبل تورم ۵۰ درصدی!

در یک دهه، در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۴۰۰، خانوارهای شهری تورم ۲۳٫۸۶ و خانوارهای روستایی، در همین فاصله تورم ۲۵٫۵ درصدی را پشت سرگذاشته اند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ مرکز آمار ایران، گزارش نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را به تفکیک مناطق جغرافیایی و تا پایان سال ۱۴۰۱، منتشر کرد.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد خانوارهای روستایی در مقایسه با خانوارهای شهری در دهه گذشته، تورم بیشتری را تجربه کرده اند!

خانوارهای ایرانی در حالی طی سال ۱۳۹۱، تورم سالانه ۲۹٫۵ درصدی را تجربه کرده اند که این رقم برای سال ۱۴۰۱، به ۴۰٫۶۹ درصد رسیده بود.

بنابر تجزیه داده های مرکز آمار ایران؛ تورم خانوارهای شهری در سال ۱۳۹۱، ۲۸٫۶ درصد و خانوارهای روستایی، ۳۲٫۷ درصد بوده است. یک دهه بعد و در پایان سال ۱۴۰۰، خانوارهای شهری تورم۳۹٫۷ درصدی و خانوارهای روستایی، تورم۴۲٫۸ درصدی را تجربه کرده اند.

همچنین در سال ۱۴۰۱؛ خانوارهای شهری ۴۵٫۰ درصد و خانوارهای روستایی ۵۰٫۶ درصد تورم اقتصادی ایران را متحمل شده اند.

نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰، به ترتیب ۲۹٫۵ درصد، ۳۲٫۸ درصد، ۱۴٫۶درصد، ۱۱٫۱درصد ، ۶٫۹ درصد، ۸٫۲ درصد، ۲۶٫۹ درصد، ۳۴٫۸ درصد، ۳۶٫۴ درصد و ۴۰٫۲ درصد اعلام شده است.

طی یک دهه، در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۴۰۰، خانوارهای شهری در بخش کالاها و خدمات مصرفی خانوار، تورم ۲۳٫۸۶ و خانوارهای روستایی، در همین فاصله تورم ۲۵٫۵ درصدی را پشت سرگذاشته اند.

بررسی گزارش میزان نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی، نشان می دهد که آنها در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰، تورم کمتری را تجربه کرده اند. تنها در اسفندماه ۱۴۰۱، این رقم ۴۵٫۸ درصد بوده که در مقایسه با تورم ۴۰٫۲ درصدی اسفند ۱۴۰۰، افزایش داشته است.

فروردین ماه ۱۴۰۱، تورم ۳۸٫۸ درصد بوده است، اما این رقم در ماه مشابه سال قبل ۳۹٫۰ درصد ثبت شده است.

همچنین تورم برای ماه های بعدی سال ۱۴۰۱، تا به امروز به ترتیب اردیبهشت: ۳۷٫۹ درصد؛ خرداد: ۳۸٫۱؛ تیر: ۳۸٫۷؛ مرداد: ۳۹٫۳؛ شهریور: ۳۹٫۶؛ مهر: ۴۰٫۲؛ آبان: ۴۱٫۱؛ آذر: ۴۱٫۹؛ دی: ۴۲٫۹؛ بهمن: ۴۴٫۱؛ و اسفند: ۴۵٫۸ درصد گزارش شده است.

این رقم پیش تر از آن و در سال ۱۴۰۰ از اردیبهشت ماه تا پایان سال، به ترتیب: ۴۱٫۳/ ۴۳٫۴/ ۴۴٫۷/ ۴۵٫۷/ ۴۶٫۳/ ۴۵٫۹/ ۴۴٫۷/ ۴۳٫۶/ ۴۲٫۶/ ۴۱٫۴ و ۴۰٫۲ درصد به ثبت رسید.

اقتصاد پرس

/جماران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.