کد خبر : 19319
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 11:15

برنامه مدارس در روز بدون کیف و کتاب چیست؟

برنامه مدارس در روز بدون کیف و کتاب چیست؟
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: فردا (سه‌شنبه ۳۰ آبان) دانش‌آموزان دبستانی کتاب و کیف به مدرسه نبرند؛ در این روز آموزش تعطیل نیست، اما رویکرد بازی و یادگیری مدنظر است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اخیراً وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح “روز بدون کیف و کتاب” هر دو هفته یک‌‌بار در مدارس ابتدایی کشور خبر داد.

آموزش و پرورش شهر تهران نیز اعلام کرد: دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران روز سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه بدون کیف به مدرسه می‌روند.

مهمترین رویکرد در اجرای روز بدون کیف و کتاب ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک برای دانش‌آموزان است.

معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره ادامه برنامه روز بدون کیف و کتاب هر دو هفته یک بار در مدارس تهران گفت: وزیر آموزش و پرورش تأکید دارند که هر دو هفته یک بار اجرا شود و منتظر ابلاغ دستور العمل آن هستیم که توسط شورای عالی آموزش و پرورش در دست تدوین است.

برنامه روز بدون کیف و کتاب

در روز بدون کیف و کتاب ۵ زنگ آموزشی هدفمند طراحی خواهد شد که عبارتند از:

زنگ اول: ساحت تربیت دینی و بدنی

فعالیت‌های متناسب این زنگ در ساحت بدنی عبارتند از صبحانه سالم، ورزش و تندرستی و…

همچنین در این زنگ باید برنامه‌هایی در زمینه تقویت ابعاد معنوی وجودی از طریق برقراری ارتباط با خداوند، اجرای برنامه در زمینه سلامت و بهداشت جسمی و روانی و حفاظت از محیط زیست اجرا شود.

زنگ دوم: ساحت تربیت اقتصادی

در این زنگ شاهد اجرای برنامه هدفمند در زمینه آموزش تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه، تلاش فردی و جمعی برای تحقق عمران، رشد و استقلال اقتصادی، حفظ و پیشرفت ثروت ملی، افزایش بهره‌روی و… هستیم.

زنگ سوم: ساحت تربیت علمی

اجرای برنامه پژوهشی با رویکرد مجلات رشد.

بهره‌گیری و ارزیابی یافته‌های علمی و فناورانه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنها جهت کشف صورت‌های جدید واقعیت یا خلق روش‌ها و ابزارهای نوین.

برنامه‌ریزی و اجرای آگاهانه فعالیت‌های علمی پژوهشی.

برقراری ارتباط سازنده با طبیعت از طریق شناخت و استفاده از طبیعت با هدف تکریم، تسخیر و آبادانی.

زنگ چهارم: ساحت تربیت اجتماعی با تأکید بر تقویت هویت اسلامی ـ ایرانی

اجرای برنامه‌های خلاق در زمینه: حفظ و اصلاح آداب، رسوم، هنجارها و ارزش‌های جامعه.

درک مناسب موقعیت اجتماعی.

توسعه درک و اصلاح موقعیت اجتماعی خود و دیگران.

برقراری رابطه سازنده و کسب صفاتی جمعی نظیر احسان، مهرورزی، انصاف، خیرخواهی، بردباری، همدلی و مسالمت‌جویی.

زنگ پنجم: ساحت تربیت هنری

برنامه‌ریزی جهت اجرای برنامه‌های هنری و زیبایی شناختی با تلفیق برنامه ویژه مدرسه.

بازی و یادگیری در روز بدون کیف و کتاب

در همین ارتباط معصومه معصومیان؛ معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: باید از روش سنتی تدریس که فقط بر گفت‌وگو توسط معلم و شنونده بودن دانش‌آموزان تأکید دارد، عبور کنیم و به فعال بودن دانش‌آموزان در کلاس درس و فعالیت‌های مهارت محور متمرکز شویم.

وی افزود: در روز بدون کیف و کتاب، آموزش تعطیل نمی‌شود اما روش آموزش تغییر می‌کند، دانش‌آموزان درگیر مهارت می‌شوند و از طریق آن مهارت به ساحت‌های تربیتی دست می‌یابند در حقیقت بازی و یادگیری مدنظر است تا محیط لذت بخش و با نشاط برای دانش‌آموزان ایجاد شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به این پرسش که در روز بدون کیف و کتاب، زنگ ریاضی و علوم برگزار می‌شود اما همراه با بازی؟ مطرح کرد: در این روز کلاس ریاضی به سبک سنتی نیست که معلم فقط بر روی تخته تدریس کند بلکه دانش‌آموزان درگیر یک مهارت می‌شوند، به عنوان مثال کاردستی می‌سازند که با ساخت آن اندازه گیری را فرا می‌گیرند.

عبور از روش‌های سنتی تدریس

وی تأکید کرد: به تدریج باید فرهنگ سازی کنیم تا از روش‌های حافظه محور در آموزش که معلم فقط درس داده و تکلیف می‌دهد، عبور کنیم در حقیقت رویکرد کارگروهی و فعالیت تیمی مد نظر است تا دانش‌آموزان در مدرسه از بودن در کنار هم لذت ببرند، مهارت ابراز هیجان را فرابگیرند و بتوانند در مدرسه هیجان خود را بروز دهند.

معصومیان ادامه داد: در آموزش و پرورش قرار نیست افرادی را که مغزشان پر از اطلاعات است تحویل جامعه بدهیم بلکه باید یک انسان با شخصیت قابل قبول را به جامعه تحویل دهیم. در دوره ابتدایی بازی برای دانش‌آموز زندگی است بنابراین نیاز است آموزش همراه با بازی باشد در این صورت اهداف آموزشی بهتر تحقق پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا روز سه شنبه ۳۰ آبان، دانش‌آموزان باید کتاب به همراه داشته باشند، گفت: ما اعلام کردیم روز بدون کیف و کتاب اما دانش‌آموزان می توانند به جای کتاب وسایل دیگری را به همراه بیاورند مثلا کتاب داستان، اسباب بازی، وسایل ساخت کاردستی و می‌توانند با همفکری با خانواده، وسیله‌ای را جایگزین کیف کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: یکی از رویکردها در روز بدون کیف و کتاب می‌تواند کتابخوانی باشد و اعلام کردیم معلمان در پایه ششم یک کتاب داستان معرفی کنند تا دانش‌آموزان در کلاس درس مطالعه کنند پس از آن دانش‌آموز خود را در موقعیت نویسنده قرار دهد و بگوید چگونه کتاب را می‌نوشت.

روز بدون کیف، روز آموزش زندگی

همچنین معصومه نجفی پازوکی؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه «روز بدون کیف» به معنای اتلاف وقت دانش‌آموزان در مدرسه نیست، بیان کرد: در این روز، معلمان خلاق می‌توانند طراحی آموزشی انجام دهند و موقعیت‌های یادگیری مشابه زندگی واقعی ایجاد کنند تا دانش‌آموز زندگی را یاد بگیرد.

نجفی پازوکی ادامه داد: بنده در برخی مواقع از کلاس‌های درس دوره ابتدایی که معلم موقعیت یادگیری ایجاد کرده بود، بازدید داشتم در این کلاس‌ها مشاهده کردم که معلم در حال پخش یک انیمیشن است و صدای آن را قطع کرده و دانش‌آموزان به جای شخصیت‌های انیمیشن، دوبله می‌کنند همین اقدام بر تفکر دانش‌آموز، توانایی ارتباطی و حل مسئله در لحظه اثرگذار است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: وقتی کتاب روی میز باشد معلم نگران است که فرصت برای تدریس کم باشد و باید بتواند کل کتاب را در طول سال تحصیلی تدریس کند، روز بدون کیف ضمن آنکه فضای جذاب برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند مانوری است برای آنکه معلمان تمرین کنند بدون کتاب درسی چگونه موقعیت یادگیری در ساحت‌های مختلف تربیتی ایجاد کنند.

تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.