کد خبر : 9386
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 مهر 1402 - 9:08

حسین امیر عبداللهیان؛

بزودی شاهد گشایش صفحه جدیدی در روابط ایران و آذربایجان خواهیم بود

بزودی شاهد گشایش صفحه جدیدی در روابط ایران و آذربایجان خواهیم بود
وزیر امور خارجه در دیدار با همتای آذربایجانی در نیویورک ابراز امیدواری کرد که‌ بزودی شاهد بازگشت سفیر و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان به سفارت این کشور در تهران و گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور باشیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهای خود در حاشیه هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عصر روز شنبه اول مهر به وقت محلی با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار برخی موضوعات مورد علاقه دوجانبه و تحولات منطقه قره باغ مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان ۲۶ شهریور ماه نیز با جیحون بایراموف همتای آذربابجانی درباره اوضاع قفقاز و‌ منطقه قره‌باغ تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای خود در نیویورک از روند پیشرفت روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف ابراز خرسندی کرده و ابراز امیدواری کرد که در تکمیل این روند، بزودی شاهد بازگشت سفیر و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان به سفارت این کشور در تهران و گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور باشیم.

وضعیت سفارت آذربایجان در تهران

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه هفته گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره وضعیت سفارت آذربایجان در تهران گفته بود: خوشبین هستیم در نتیجه تکمیل گام‌های برداشته شده شاهد از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران باشیم و این روند را مطلوب و امیدوار کننده می‌دانیم.

در پی حمله یک فرد مسلح با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن دو تن از کادر سفارت مذکور انجامید، دولت آذربایجان اقدام به تخلیه سفارت خود در تهران و بازگرداندن دیپلمات‌های خود به باکو کرد.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار، خرسندی کشورش را از دیدارهای اخیر هیأت‌های مختلف دو کشور و نتایج حاصله اعلام کرد.

وی نتایج نشست‌های اخیر مسئولان عالی مختلف دو کشور را سازنده و رو به جلو ارزیابی کرده و برای برداشتن گام های سازنده جدید بین دو کشور ابراز آمادگی کرد.

قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌دانیم

دو وزیر خارجه درباره برخی ابتکارهای دو و چندجانبه در راستای افزایش و ارتقای همکاری‌های مشترک بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته و پس از درگیری‌های اخیر در منطقه قره‌باغ نیز با آرارات میرزویان همتای ارمنستانی خود در نیویورک دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی در آن دیدار خطاب به همتای ارمنستانی اعلام کرد: قره‌باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌دانیم، ولی اختلافات باید از طریق سیاسی و‌ گفت‌وگو حل و فصل شود.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز پیش از این تأکید کرده بود که قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان این منطقه باید در چارچوب مشخص تعریف و تامین شود. وی عنوان کرده بود: این موضع روشن ماست. ایران همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تأکید کرده و با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه و مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالفت دارد.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.