کد خبر : 16729
تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 - 21:19

رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار در بخش نفت و گاز ایران تثبیت می‌شود؟

رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار در بخش نفت و گاز ایران تثبیت می‌شود؟

سیاست‌گذاران حوزه نفت و گاز ایران، برنامه‌های متعدد و متنوع بلندپروازانه‌ای در حوزه تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا و تمرکز بر بازار بیش از ۲.۵ میلیون بشکه‌ای در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارند که می‌تواند یک رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار برای ایران در بخش نفت و گاز را تثبیت کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ بخش نفت و گاز در طول تاریخ از اهمیت زیادی برای اقتصاد ایران برخوردار بوده است. این کشور دارای ذخایر عظیم نفت و گاز طبیعی است که آن را به یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشرو در جهان تبدیل کرده است. درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز منبع درآمدی حیاتی برای دولت بوده و سهم قابل توجهی در بودجه ملی و درآمد‌های ارزی داشته است. این بخش همچنین نقش حیاتی در جذب سرمایه گذاری خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی در صنایع مرتبط دارد.

دولت سیزدهم نیز با توجه به اهمیت این بخش کلیدی در اقتصاد ایران با تکیه بر توسعه منطقی و با فرض ماندگاری تحریم‌ها به سمت سیاست‌گذاری و تحول در سیاست‌های تجاری بخش انرژی خود رفت و در این میان با تکیه بر سیاست بازمعماری تجارت نفت و گاز خود، علاوه بر استفاده کامل از ظرفیت‌های موجود و بالفعل داخلی، با تکیه بر برنامه‌ریزی برای تنوع بخشیدن به مبادی صادراتی و بازی گرفتن از تمام مهره‌های موجود، تولید و تجارت انرژی ایران گسترش داد به حدی که در بهار ۱۴۰۲ طبق آمار مرکز آمار ایران به رشد اقتصادی ۸ درصدی رسیده است که بخش نفت و گاز با رشدی حدود ۲۰ درصدی نقشی محوری و حیاتی در رسیدن به این رشد اقتصادی داشته است.

اقتصاد پرس

مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد در پایان گفت: بخش نفت و گاز ایران به عنوان یک رکن حیاتی اقتصاد کشور باقی مانده است. ایران با برنامه‌های بلندپروازانه برای گسترش حضور خود در بازار، توسعه زیرساخت‌ها و تبدیل شدن به یک قطب گاز منطقه‌ای، هدف خود را حفظ و تسریع رشد اقتصادی در این بخش قرار داده است. در حالی که چالش‌هایی مانند تحریم‌ها و نگرانی‌های زیست‌محیطی همچنان پابرجاست، ایران همچنان به استفاده از منابع عظیم انرژی، پیشرفت‌های فناوری و ابتکارات دیپلماتیک خود برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک بازیگر مهم در چشم‌انداز انرژی جهانی ادامه می‌دهد.

/تابناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.