کد خبر : 5274
تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 19:44

احداث خط آهن مسافری شلمچه به بصره

احداث خط آهن مسافری شلمچه به بصره
‌نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی گفت: فرآیند احداث خط آهن شلمچه به بصره در خاک عراق فردا با حضور مقام‌های عالی رتبه ایران و عراق آغاز و عملیاتی می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سیدمجتبی محفوظی پروژه اتصال ریلی ایران به عراق را حاصل همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های میدانی مجلس و‌ دولت عنوان کرد و گفت: فرآیند احداث خط آهن شلمچه به بصره در خاک عراق فردا با حضور مقام‌های عالی رتبه ایران و عراق آغاز و عملیاتی می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فرآیند احداث خط آهن شلمچه به بصره تاکید کرد: از این مسیر حدود ۱.۴ کیلومتر پس از یک هزار و ۶۰۰ فقره مین‌روبی و مین‌زدایی ساخته شد و هم‌اکنون به نقطه صفر مرزی رسیده است.‌‌ ایران مسئولیت مین‌زدایی به طول ۱۶ کیلومتر در محدوده طرح را بر‌عهده گرفت و این کار را به سرانجام رساند؛ همچنین ۱۶ تا ۱۸ کیلومتر مین‌زدایی بعدی به عهده کشور عراق است.

رئیس فراکسیون فرهنگ عمومی مجلس شورای اسلامی افزود: پس از پایان کار، یک پل روی اروند رود ساخته می‌شود که به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی دارد و به همین علت توسط مهندسان متخصص ایرانی ساخته خواهد شد.

عدم انتقال کالا به دلیل دور بودن از بنادر

محفوظی یادآور شد: خط راه آهن بصره-شلمچه تنها برای انتقال مسافران است و نمی توان از آن برای انتقال کالا استفاده کرد.

نماینده مردم آبادان و اروندکنار در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حسب اعلام رسمی وزارت حمل و نقل عراق، انتقال کالا تنها به یک دلیل از طریق قطارها انجام نمی‌شود و آن هم دور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است.

گفتنی است؛ امسال همانند سال گذشته، برای این مسیر قطار ترکیبی تهران-کربلا، تدارک دیده شده است. بدین صورت که این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه می‌شود، پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و از بصره مجددا با قطار وارد کربلا می‌شوند.

در صورت عدم وقفه در فرآیند اجرایی خط آهن شلمچه-بصره، سال آینده زائران ایرانی می‌توانند با قطار مستقیم تهران به کربلا به زیارت سیدالشهداء (ع) مشرف شوند.

منبع: خانه ملت

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.