کد خبر : 13487
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 مهر 1402 - 16:11

رانت های بورس را حذف کنید، مردم اطلاعات برابر می‌خواهند!

رانت های بورس را حذف کنید، مردم اطلاعات برابر می‌خواهند!

با توجه به شرایط خاص اقتصاد ایران که سهامداری نهادها و شرکت های حقوقی بزرگ تا حدود زیادی درصد بیشتری نسبت به مردم عادی را دارد، لازم است در مقاطعی که شاهد ریزش های سنگین و بزرگ هستیم، سطح حمایت از بازار سرمایه افزایش یابد و شاهد ورود نقدینگی از سمت اشخاص حقوقی یا دخالت دولت برای حمایت از بازار سرمایه باشیم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افت ۱۸ هزار واحدی شاخص کل بازار بورس در شروع این هفته و تداوم سرخوردگی و بی رمقی بورس طی دیروز (یکشنبه) که با افزایش بسیار ناچیز شاخص همراه بود، گفت: سهامداران ضمن بروز برخی نگرانی ها، معتقدند برخی تصمیماتی که در سطح بالای مدیریت کشور گرفته می شود، عملا می تواند تاثیر منفی بر روند سودآوری شرکت ها داشته باشد. بنابراین سعی می کنند با احتیاط عمل کنند و عده ای که ریسک گریز هستند هم نسبت به خروج نقدینگی شان اقدام کرده‌اند.

حسن حسین نیا با بیان اینکه در هفته‌ اخیر روند خروج سرمایه از بورس تهران تداوم داشت و شاهد خروج پول حقیقی در تمام روزهای معاملاتی بودیم، به تشدید این شرایط پس از درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی اشاره داشت و اظهار کرد: فشار فروش بالاست، تا جایی که شاخص، یک بار دیگر به آستانه ریزش به کانال پایین‌تر سقوط کرد. با توجه به ریسک گریز بودن سرمایه، وجود عدم اطمینان ها و ریسک های متعدد در بازارها، شاهد تلاطم سرمایه گذاری و خروج نقدینگی در بازار سرمایه هستیم.

وی ادامه داد: با وجود ریسک های سیستماتیک در بازار، تنش های منطقه‌ای، ابهامات و عدم شفافیت در حوزه صنایع مختلف بورسی، چندین ماه است که شرایط را به نفع بازار سرمایه نیست. در ماه‌های اخیر شاهد ریزشهای شدید در بورس هستیم. در صنایع مختلف، شامل صنعت خودروسازی، صنعت پتروشیمی، سیمان و فولاد عملا در نیمه اول سال ۱۴۰۲، این ریسک ها بالا بود.

رانت های بورس را حذف کنید / مردم اطلاعات برابر می خواهند!

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه باید ابهامات در بازار سرمایه کاهش یابد و با رسیدن اطلاعات به طور برابر به همه فعالان، هر گونه رانت بورس حذف و منتفی شود، به جماران گفت: حواشی و اتفاقات اردیبهشت ۱۴۰۲ و تصمیماتی که در جلسات رسمی گرفته می شود اما از مبادی غیررسمی و با تاخیر زمانی منتشر می شود، به اعتماد سرمایه گذاران آسیب می زند.

سهامداران معتقدند تصمیم های مسئولان بورس را منفی می کند

حسین نیا، با بیان اینکه ارزش معاملات در سطوح حداقلی قرار دارد و بورس همچنان محرکی قوی برای آغاز موج صعودی به خود ندیده است، افزود: در ۱۶ روز اخیر در بازار سرمایه، ۴ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده که میانگین روزانه آن ۳۰۹ میلیارد تومان است. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (شنبه) بازار سهام، با ۱۸ هزار و ۲۹۰ واحد کاهش معادل ۹۱ صدم درصد به دو میلیون و یک هزار و ۴۲۲ واحد رسید. در واقع سهامداران ضمن بروز برخی نگرانی ها، معتقدند برخی تصمیماتی که در سطح بالای مدیریت کشور گرفته می شود، عملا می تواند تاثیر منفی بر روند سودآوری شرکت ها داشته باشد، بنابراین سعی می کنند با احتیاط عمل کنند و عده ای که ریسک گریز هستند هم نسبت به خروج نقدینگی شان اقدام کرده‌اند.

سطح حمایت از بازار بورس کافی نیست

وی اضافه کرد: به نظر می رسد اگر تصمیم گیری ها در حوزه صنایع مختلف، بر مدار ایجاد بازار آزاد و دوری از قیمت گذاری دستوری، حرکت کند، می توانیم مجددا شاهد افزایش اقبال عمومی به بازار باشیم. در عین حال با توجه به شرایط خاص اقتصاد ما، که تا حدود زیادی، درصد سهامداری توسط نهادها و شرکت های حقوقی بزرگ بیشتر است، لازم است در مقاطعی این چنینی که شاهد ریزش های سنگین و بزرگ هستیم، سطح حمایت از بازار سرمایه افزایش یابد و حتی شاهد ورود نقدینگی از سمت اشخاص حقوقی یا دخالت دولت برای حمایت از بورس تهران باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در غیر این صورت، الگوهای رفتارهای تکرارشونده، ممکن است آنچه در مقطع کنونی ایجاد شده را مجددا تکرار کند.

اگر دلار رشد خاصی نکند، بورس قطعا رشد می کند

حسین نیا با بیان اینکه اگر کلیت بازارها در شرایط فعلی، به این شکل ماندگار باشد و شاهد رشد خاصی در دلار نشویم، قطعا بازار سرمایه می تواند تا حدودی رشد کند، توضیح داد: این رشد به دلیل مسائل بنیادی بازار و ارزندگی که وجود دارد ایجاد می شود و از سوی دیگر نقدشوندگی که این بازار دارد، مزیت نسبی برای آن، به شمار می رود؛ اما مرحله ای که بسیار مهم است؛ تثبیت رشد است.

وی با تاکید بر ضرورت ثبات در تصمیم گیرهای کلان اقتصاد کشور برای تثبیت رشد در بازار سرمایه، ادامه داد: تازمانی که ریسک های متعدد فعلی در بازار وجود دارد، شاهد کاهش ارزش معاملات خواهیم بود.

وعده های عشقی، در حد شعار مانده و عملی نشده

این کارشناس بازار سرمایه به اظهارات رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اینکه مذاکرات با شورای رقابت و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا در جریان است و پیگیر موضوع هستیم، اشاره کرد و به جماران گفت: در صورتی که مسائل در این باره برطرف شود، قطعا می تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه باشد. اما این مساله ماه هاست که مطرح می شود و سخنانی که عشقی در ماه‌های گذشته بیان کرده اند صرفا در حد شعار مانده و عملا نتوانسته به اجرا برسد.

حسین نیا یادآورشد: شورای رقابت بر مواضع خود مصر بوده و تا این لحظه چنین اقدامی غیر ممکن به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه قرار است سیمان و فولاد همچنان در بورس کالا بمانند و این مساله، زمینه ای برای تداوم قیمت پایین بهای تمام شده مسکن مهر فراهم می کند، در عین حال خاطرنشان کرد: این موضوع باعث کاهش حاشیه سود شرکت های سیمانی و فولادی خواهد شد. اما در هر حال، تا زمانی که این سیاست ها به نتیجه نرسیده اند و مرتبا شاهد تکذیبیه و تائیدیه پیرامون آنها هستیم، باعث می شود کف اعتمادی که در بازار وجود دارد، آسیب ببیند.

/جماران

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.