کد خبر : 3987
تاریخ انتشار : جمعه 3 شهریور 1402 - 9:01

رئیسی در نشست گروه بریکس: فواید عضویت ایران در گروه بریکس تاریخ‌ساز خواهد شد

رئیسی در نشست گروه بریکس: فواید عضویت ایران در گروه بریکس تاریخ‌ساز خواهد شد

رئیس جمهور در پانزدهمین نشست گروه «بریکس» گفت: بدون تردید تصمیم اعضای بریکس برای گسترش گروه، اقدامی قابل تقدیر است که مسیر توسعه جهانی را در بستر عدالت هموار می‌کند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ ابراهیم رئیسی در پانزدهمین نشست گروه «بریکس» که در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، در سخنانی پس از اعلام پذیرش رسمی عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه، گفت: ایران از ظرفیت‌های بی‌نظیری برخوردار است و آمادگی دارد در هر سه حوزه اصلی فعالیت‌های بریکس؛ یعنی حوزه‌های سیاسی- امنیتی، اقتصادی- مالی و اجتماعی مشارکت نماید. همکاری‌های راهبردی مختلف بین ایران و اعضای بریکس از جمله در حوزه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت، دستور کار جهانی بریکس را حمایت می‌کند.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به صورت قاطع از تلاش‌های موفق بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی میان اعضاء و همچنین استفاده از ارزهای ملی و تقویت سازوکارهای بریکس برای پرداخت و تسویه مالی حمایت می‌کند.

متن سخنان رئیسی به شرح زیر است؛

جناب آقای سیریل رامافوسا

رئیس جمهوری محترم آفریقای جنوبی

در ابتدا لازم می‌دانم از جنابعالی، دولت و ملت آفریقای جنوبی به خاطر دعوت از اینجانب و میزبانی گرم شما سپاسگزاری ‌نمایم. لازم است از جنابعالی و روسای محترم جمهور چین، روسیه، برزیل و نخست وزیر محترم هند به جهت فراهم نمودن این فرصت تشکر ‌کنم و خرسندی خویش را از حضور در جمع همکاران عزیزم از قاره آفریقا و کشورهای دوست بریکس نیز ابراز ‌دارم.

بدون تردید تصمیم اعضای بریکس برای گسترش گروه، اقدامی قابل تقدیر است که مسیر توسعه جهانی را در بستر عدالت هموار می‌کند. مطمئنا فواید عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس تاریخ‌ساز خواهد شد و فصلی نو و گامی قوی‌تر در حهت عدالت، انصاف، اخلاق و صلح پایدار در صحنه بین‌المللی رقم خواهد زد.

جناب آقای رئیس،
این سومین بار است که کشور آفریقای جنوبی ریاست بریکس را بر عهده گرفته است. در هر سه نوبت، اهتمام آفریقای جنوبی به تقویت همکاری و شراکت اقتصادی در گروه بریکس و قاره آفریقا ستودنی است.

قاره آفریقا یکی از سرمایه‌های اصلی «جهان جنوب» است. تنوع غنی فرهنگی، قومی و زبانی در کنار مناظر زیبای طبیعی و منابع سرشار معدنی، این قاره را متمایز کرده است. خوشبختانه وزن سیاسی و اقتصادی قاره آفریقا روز به روز رو به افزایش است و بخش مهمی از آتیه‌ی جهان در حال توسعه در این پهنه جغرافیایی در حال رقم خوردن است.

من به آقای ماندلا و قهرمانان آفریقا که در مقابل استعمار ایستادگی کردند باید احترام بگذارم و یاد و نام آنها را گرامی بدارم.

جمهوری اسلامی ایران از دیرباز، یار آفریقا بوده و تقویت همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آفریقایی در دستور کار ما قرار داشته است و در سطوح دوجانبه و چندجانبه برنامه‌های ویژه‌ای برای همکاری با کشورهای مختلف آفریقایی داریم.

حضار گرامی،
سلطه‌طلبی، بی‌عدالتی، تبعیض و بحران اخلاقی، جهان را در وضعیت پیچیده و بغرنجی قرار داده است. ظهور و گسترش مشکلاتی همچون گرسنگی، تغییرات اقلیمی، محدودیت منابع انرژی، عدم دسترسی به امکانات بهداشتی و پزشکی، در کنار ناامنی سایبری و همچنین تهدیدات فرهنگی، ارزشی و هویتی، تنها بخشی از این چالش‌هاست که نیازمند اهتمام همگانی و همگرایی برای تعمیق گفتمان عدالت و پی‌ریزی یک نظام عادلانه و برخاسته از منافع جمعی است.

بریکس نماد چنین تغییر و تحولی در مناسبات جهانی است که می‌تواند به حل معضلات جامعه جهانی کمک کند؛ به‌ویژه آنکه اعتماد جهانی به اثرگذاری بریکس رو به افزایش است. گسترش بریکس به سایر قدرت‌های جهان جنوب و در حال توسعه، این چشم‌انداز را منسجم‌تر و جهانی‌تر خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های سیاسی و اقتصادی چشمگیری با هر پنج عضو گروه بریکس دارد و در دوره اخیر نیز آشکارا شاهد جهش و تعمیق این همکاری‌ها بوده‌ایم.

همکاری‌های راهبردی مختلف بین ایران و اعضای بریکس از جمله در حوزه‌های ترانزیت، انرژی و تجارت، در دستور کار جهانی بریکس از این نگاه حمایت می‌کند، فواید اقتصادی پایداری را برای ملت‌های ما و جهان رقم می‌زند. جمهوری اسلامی ایران به صورت قاطع از تلاش‌های موفق بریکس در راستای دلارزدایی از روابط اقتصادی میان اعضاء و همچنین استفاده از ارزهای ملی و تقویت سازوکارهای بریکس برای پرداخت و تسویه مالی حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های کم‌نظیری برخوردار است و آمادگی دارد در هر سه حوزه اصلی فعالیت‌های بریکس؛ یعنی حوزه‌های سیاسی- امنیتی، اقتصادی- مالی و اجتماعی مشارکت نماید. تعامل حداکثری و تقویت سازوکارهای همکاری چندجانبه به خصوص با کشورهای مستقل در حال توسعه در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. در همین راستا به دلیل موقعیت خاص ترانزیتی و با برخورداری از منابع گسترده انرژی و همچنین توان بالای علمی و مهندسی در حوزه‌های متنوع، از جمله: تولیدات صنعتی، فناوری، نانو و پزشکی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری، اقدام مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشورها اعلام می‌داریم.

حضار محترم؛

در پایان مایلم اشاره کنم، یکی از چالش‌های موجود در «جهان جنوب»، تداوم سیاست‌های نژادپرستانه، ناامنی‌های برآمده از ظلم، اشغالگری، هژمونیسم و تروریسم دولتی به‌خصوص از سوی رژیم صهیونیستی است؛ که نه تنها مردم فلسطین را از اعمال حق تعیین سرنوشت خود بازداشته، بلکه حق توسعه را نیز از آنها سلب کرده است.

جناب آقای رئیس، بار دیگر لازم می‌دانم از جناب‌عالی و ملت کشور دوست و برادر، آفریقای جنوبی به جهت میزبانی در این نشست مهم قدردانی می‌نمایم و از توجه حضار محترم به خاطر توجه آنها سپاسگزاری کنم.

والسلام علیکم رحمه‌الله و برکاته

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.