کد خبر : 4704
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 15:53

رئیسی: تورم ۶۰ درصدی را به ۴۶ درصد و تورم تولید را از ۱۰۳ به ۳۰ درصد کاهش دادیم

رئیسی: تورم ۶۰ درصدی را به ۴۶ درصد و تورم تولید را از ۱۰۳ به ۳۰ درصد کاهش دادیم

رییسی گفت: هم اکنون کسری بودجه دو سال پیش جبران شده و تورم ۶۰ درصدی به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شده است. کالاهای اساسی هم به نحو اطمینان بخش رسیده است. رشد اقتصادی ۴درصد را شاهد هستیم.تورم تولید ۱۰۳ به ۳۰ درصد کاهش یافته  است. این آمارها موجب امید در کشور شده است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح امروز (سه‌شنبه، ۷ شهریورماه) در نشست خبری که مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: از اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که همواره دولت را در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار اقداماتش یاری می‌دهند و بخشی از رسانه‌ها با نقدهای منصفانه خود به دولت کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: ارتباط دولت با اصحاب رسانه را یک ضرورت می‌دانم که همواره برای تبیین نظر دولت‌مردان برای مردم عزیزمان و انعکاس مردم عزیز به دولت‌مردان فعال هستند و این می‌تواند ارتباط دوسویه و دوجانبه باشد که مردم و مسئولان را همواره با یکدیگر مرتبط کند تا بیش از پیش در جریان دغدغه‌ها و مشکلات مردم باشند.

رئیسی: کارمان را در دولت با کسری بودجه و شرایط حاد کرونایی آغاز کردیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت، تصریح کرد: در آن شرایط که یک شرایط کرونایی، شرایط اقتصاد با کسری بودجه، تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست بود، برخی از صاحب نظران و دولت مردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و وضعیت را به پیش ببرد.

وی افزود: ما با توکل به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیار ملت و کشور و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد فعالیت را آغاز کردیم. شاید این ناباوری برای دشمنان ما و برخی دیگر وجود داشت اما از جایی که ما ظرفیت‌ها را برای کشورمان فراوان می‌دانیم و معتقد هستیم با تغییر گفتمان که در این دولت پیش آمد که یک بازگشت به مردم و با مردم بودن است، شرایط رو به بهبودی گذاشت.

کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی جبران شد

رئیسی، گفت: دوم با نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، نگاه به ظرفیت‌های داخلی و رجوع به داخل که این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل و فصل کند.کار دولت با این نگاه آغاز شد ما شرایط‌مان به گونه‌ای شد که با کمک مومنانه مردم کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. وضعیت کسری بودجه با رقم نزدیک ۴۸۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی ادامه داد:‌ وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد. وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد که در همه اقسام کالاهای اساسی اطمینان حاصل شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط کسب و کار، تحصیل و تلاش در کشور به گونه متفاوت رقم خورد، خاطرنشان کرد:‌ این شرایط به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد. این اتفاق در ۱۴۰۱ نیز تکرار شد و رشد اقتصادی ۴ درصد شد که نشان دهنده این بود که امید در کشور ایجاد شده است.

تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد

رئیسی گفت: تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها، عنوان کرد: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد تلاش و پیشرفت بود وضعیت اشتغال که بسیاری نگران آن بودند به رقم ۸.۲ درصد رسید. ۲۳ استان کشور اعلام می‌کنند که در استان آن‌ها نشان می‌دهد که شرایط کاملاً متفاوت شده است. البته ما در یک سوم استان‌های کشور طبق شاخص‌ها همچنان نگران شرایط بیکاری هستیم. اما اشتغال ایجاد شده و میزان احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل به رقم ۵ هزار عدد رسید و فعال شد.

وی افزود: فعال‌شدن ۵ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در کشور یعنی تولید و اشتغال در کشور فعال شده و زمینه کار تلاش و فعالیت در بخش‌های مختلف ایجاد شد. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هایی که در کشور انجام شده است جواب داده و پس از این هم جواب خواهد داد.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات دشمن علیه ایران، بیان کرد: دشمن تلاش کرد تا دو راهبرد را دنبال کند؛ نخست، منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و دوم، مایوس کردن مردم داخل ایران.

وی ادامه داد:‌ دشمن این دو راهبرد را با اجرای فعالیت‌هایی دنبال کرد و در هر راهبرد شکست خورد. اما، دشمن در منزوی کردن ایران شکست خورد.

رئیسی با بیان اینکه ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه آن‌ها در دستور کار دولت قرار دارد و همه آن‌ها را به طور همزمان دنبال می‌کنیم. ما مسئله ارتباط با همسایگان را در کنار این موضوع دنبال کردیم و در این حوزه موفق شدیم تا ارتباط با همسایگان، کشورهای اسلامی، همسو و … را دنبال کردیم و موفق شدیم.

وی افزود: سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شده است به نحوی که شاهد رشد ۱۴ درصدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه هستیم.

رئیس‌جمهور،‌ گفت: در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بود که نمی‌توان آن‌چنان کاری انجام داد. کار تجاری در این دولت رکورد زد و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیاری در این کشور وجود دارد و می‌توان این ارتباطات را با آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای آسیایی با فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، عضویت در شانگهای و اخیراً با عضویت در بریکس نشان داد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد و دشمن در راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشده است.

رئیسی گفت: توانستیم ارتباط با کشورهای اسلامی که دچار وقفه شده بود را دنبال کرده و موفق شویم.ارتباط با کشورهای همسو را نیز دنبال کردیم سطح روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ما با کشورهای همسایه و کشورهای همسو بسیار متفاوت شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ۱۴ درصد شرایط تجاری و اقتصادی کشورمان با همسایگان کاملاً با دولت قبل متفاوت شده است. در ارتباطات تجاری منطقه و کار تجاری که برخی معتقد بودند که نمی‌شود انجام داد رکورد خوبی در این دوره صورت گرفت و معلوم شد که ظرفیت‌های بسیار بالایی وجود دارد.

وی افزود: وضعیت سیاسی و تجاری و اقتصادی کشورمان نشانگر آن است که دشمن در این راهبرد هم موفق نبوده است. در حوزه ناامید کردن و مأیوس کردن مردم هم دشمن با شکست سنگینی روبرو شد. همانطور که یادتان است هنوز از دولت چند ماهی نگذشته بود که یک حمله سایبری سراسری به پمپ بنزین‌ها صورت گرفت و در سراسر کشور می‌خواستند مشکل ایجاد کنند و مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت و دشمن را ناکام گذاشتند.

غربی ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند

وی تاکید کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده است که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و رو آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستن به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند اهدافشان برسند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم و دشمن را ناکام گذاشتند آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم. ناامید شده‌اند که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال بکنند. دنبال ناامید کردن مردم بودند. مردم نیز در این رابطه هم آنها را ناکام گذاشتند یعنی در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور شکست خوردند.

وی گفت: بسیاری تلاش می‌کنند به نحوی اطلاع رسانی کنند یا جلوه بدهند که ناامیدی را القا کنند و بگویند که شما نمی‌توانید اما کارهای بزرگی انجام شده است؛ در پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بهره‌برداری آن آغاز شد یکی از جلوه‌های ما می توانیم است. آمدند قرارداد بستند و در شرایط تحریم ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصین ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. لذا باید گفت که دشمن نیز در این حوزه نتوانست کار خود را پیش ببرد.

رئیسی افزود: برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و بانکی هم برنامه‌ریزی کردیم. برنامه توسعه هفتم برای همه این ناترازی‌ها برنامه‌ریزی شده است که چگونه تراز شود. در حوزه برق، ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشته‌ایم که ۷ هزار مگاوات جبران شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.