کد خبر : 7587
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 11:42

آیا ذرت دامی در سیلوهای همدان فاسد بود؟

آیا ذرت دامی در سیلوهای همدان فاسد بود؟
سازمان دامپزشکی اعلام کرد که کلیه محموله نهاده‌های وارداتی در مبادی ورودی توسط پست‌های قرنطینه آزمایش می‌شوند و هیچ‌ ذرت آلوده‌ای در همدان وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سازمان دامپزشکی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مکاتبات منتشر شده نشان می‌دهد ادعای وجود ذرت فاسد از طرف برخی رسانه‌ها ناشی از ناآشنایی آن با ادبیات تخصصی در تشخیص سلامت محصول و همچنین امکان سالم‌سازی به‌وسیله فرآیندهای مشخص مانند حرارت‌دهی انجام شده است.

در این خصوص سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تشریح فرآیندهای آزمایش محصول و انواع بهره‌برداری و روش‌های سالم‌سازی، این انتظار را مطرح کرده است که با پرهیز از اظهارنظرهای غیرتخصصی، آرامش و امنیت ذهنی مخاطبان در اولویت باشد.

اطلاعیه رئیس سازمان دامپزشکی کشور

متن اطلاعیه وحید صالحی – رئیس سازمان دامپزشکی کشور – به این شرح است:

“پیرو مصاحبه وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ در ارتباط با ذرت دامی موجود در انبارهای استان همدان اعلام می شود کلیه محموله های نهاده های وارداتی خوراک دام در مبادی ورودی توسط پست‌های قرنطینه سازمان دامپزشکی نمونه برداری و مورد آزمایش های لازم قرار می گیرند که در صورت انطباق کامل بهداشتی، اجازه ورود و توزیع خواهند داشت، در غیر این صورت یا عودت داده می شوند یا با اخذ دستور از مقام قضایی، امحا می‌شود.

محموله های دپو شده در انبارها، تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار گرفته و به مجرد مشاهده تغییرات ظاهری (ارگانولپتیکی) می بایستی تحت آزمایش های لازم قرار بگیرند.

برخی از معیارهای کیفی مانند بالارفتن درصد خاکستر و سوختگی سطحی، مانع از مصرف محموله نمی گردند، بلکه بر اساس نتایج آزمایشگاهی حاصله، نوع مصرف تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال ذرت دارای سوختگی به کارخانجات خوراک دام جهت انجام فرایند اکسترود و حرارت دهی جهت تهیه پلیت انتقال می یابد.

در صورتی که قارچ بیش از حد مجاز باشد، به شرط عدم تولید توکسین؛ تحت فرایند حرارت دهی و سالم سازی قرار گرفته و از نظر مصرف کاملا بی خطر خواهد بود. لذا شفاف سازی این فرآیند و اطمینان بخشی به بهره برداران و تولیدکنندگان از وظایف خادمین ملت بوده و انتظار می رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت های مدیران باشد.

در تاریخ ۱۱ شهریور خبری با موضوع «دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد همدان» منتشر شد. در این خبر عنوان شد، در سیلوی اسدآباد همدان، از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد. با طولانی شدن زمان تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهاد‌های خارج از استان مانند: شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار بوده است، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشد. به همین دلیل از ۱۳ هزار تن نهاده دامی که در این سیلو نگهداری می‌شد، ۶ هزار تن دچار آلودگی شده که باید فرآوری بر روی آن انجام شود و حدود ۷ هزار تن آن نیز در معرض فساد قرار گرفته که پس از بازدید میدانی اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.