کد خبر : 23201
تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1402 - 17:29

دولت مهمترین مخالف افزایش دستمزدها است | کمتر از حقوق ۱۵ میلیون تومانی را امضا نمی‌کنیم

دولت مهمترین مخالف افزایش دستمزدها است | کمتر از حقوق ۱۵ میلیون تومانی را امضا نمی‌کنیم

جلسات تعیین دستمزد کارگران همچنان پرچالش در حال برگزاری است و تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. دولت حداقل حقوق ۱۰ میلیون تومانی را پیشنهاد داده و بر آن پافشاری می‌کند و معتقد است افزایش حقوق و دستمزد‌ها تورم‌زا است و باید جلوی آن را گرفت. اخیرا هشتگی تحت عنوان «حداقل حقوق ۱۵ میلیون تومانی» در فضای مجازی ترند شده است و جامعه کارگری خواهان تعیین حقوق با این مقدار هستند.

علیرضا میرغفاری نماینده کارگری در شورای عالی کار، می‌گوید که دولت به عنوان کارفرمای اصلی، مهمترین و اولین مخالف افزایش حقوق و دستمزد‌ها است. آقای میرغفاری همچنین مبتکر کمپین حداقل حقوق ۱۵ میلیون تومانی است. با او درباره مذاکرات جلسات تعیین دستمزد و این کمپین گفتگو کرده‌ایم. مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های او را در ادامه بخوانید:
اعدادی که دولت و کارفرمایان پیشنهاد می‌کنند به هیچ‌عنوان قابل پذیرش نیست

*درخصوص سبد معیشت در جلسات بحث جدی داریم و دوستان کارفرما اعم از دولت، اعدادی را پیشنهاد می‌دهند که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و ما نیز به عنوان نمایندگان کارگری، تحت هیچ شرایطی پیشنهادات آن‌ها را نمی‌پذیریم. عدد پیشنهادی ما برای سبد معیشت ۲۱ میلیون ۶۶۸ هزار تومان است. آن‌ها عدد ۱۵ میلیون و ۲۰۰ را مطرح می‌کنند. یعنی اگر عدد سبد معیشت سال گذشته که ۱۳ میلیون ۹۰ هزار تومان بود و به هیچ عنوان هم مورد قبول جامعه کارگری نبود را اگر همین را هم در نظر بگیریم، با هیچ منطقی نمی‌توانیم به عدد ۱۵ و ۱۶ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۳ برسیم.

*متاسفانه با یک دیدگاه سرکوب مزدی از سوی دولت و سایر کارفرما‌ها برای پایین نگه‌داشتن حقوق و دستمزد مواجه هستیم و متاسفانه اعدادی که پیشنهاد می‌دهند موجب آسیب‌رسیدن به بدنه جامعه کارگری می‌شود و ما نیز برای دفاع از خواسته مشروع جامعه کارگری به هیچ عنوان به این عدد تن نخواهیم داد.

*ملاک تعیین رقم دستمزد، رقم سبد معیشت است که تاکنون هیچ توافقی روی آن صورت نگرفته است.

*آن‌ها می‌گویند افزایش حقوق‌ها تورم زا است و باعث ایجاد تورم است و طبق مطالعات داخلی و خارجی، اصلا این ادعا را ثابت نمی‌کند.

*اولین و مهمترین مخالف ما، دولت به عنوان کارفرمای اصلی است و سایر کارفرما‌ها نیز پشت سر دولت خودشان را قایم می‌کنند و طرف اصلی ما مشخصا دولت و کارفرماهایش است.

حقوق ۱۵ میلیون تومانی را می‌توان پلکانی اجرا کرد

*ترند هشتگ «حداقل حقوق ۱۵ میلیونی» کارزاری است که خودم آن را به راه انداختم و استدلالم این بود که عدد سبد معیشت ۲۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان است که با توجه به تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده و با توجه به اینکه معتقدیم عملکرد دولت در سال آینده باعث افزایش تورم خواهد شد؛ براساس میزان تورم در سال آینده، عدد ۲۷ میلیون تومان خارج شده است. ما عدد ۱۵ میلیون تومان را براساس افزایش قیمت‌های سرسام در سال جاری و تورم و با توجه به سبد معیشت خارج کرده‌ایم.

*از آنجایی که جبران فاصله سبد معیشت و نرخ دستمزد‌های فعلی به صورت آنی امکان‌پذیر نیست، به صورت پلکانی پیشنهاد عدد ۱۵ میلیون تومان را برای گام اول دادیم و کمتر از این را امضا نمی‌کنیم.

*پیشنهاد ما منطقی و بسیار خوبی است و امیدواریم دولت قبول کند، اما با توجه به جلسات قبلی، تا به الان کاملا مخالف بوده‌اند و احتمال سرکوب مزدی را خواهیم داشت.
تعهد می‌دهم پیشنهاد زیر ۱۵ میلیون را امضا نکنم

*من در جایگاه خودم، متعهد شدم به عنوان نمایندگان کارگری، که کمتر از ۱۵ میلیون تومان را امضا نخواهیم کرد. ما نمایندگان ۳ حق رای داریم و امیداریم آن دوستان هم پای حرفشان باشند. البته، چون مصوبات با اکثریت آرا لازم‌الاجرا می‌شود، حتی با امضا نکردن ما بازهم این مصوب می‌شود.

/رویداد۲۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.