کد خبر : 20334
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 - 15:12

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز:

دولت به فوریت لایحه ساماندهی مهاجران را ارائه دهد

دولت به فوریت لایحه ساماندهی مهاجران را ارائه دهد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه نیازمند نگاه جامعی به موضوع مهاجرت هستیم، گفت: این طرح به جهات مختلف مورد اختلاف است دستگاه های متعددی در مورد مهاجرت دخیل هستند که حتما باید نظرات آنها در موضوع مهاجرت لحاظ شود.

احمد علیرضا بیگی در رابطه با ضرورت ساماندهی اتباع خارجی، اظهار داشت: ما نیازمند نرم افزارهایی هستیم که بر مبنای آن بتوانیم جمعیت را کنترل کنیم این کنترل جمعیت برای اتباع خودمان به واسطه کارت ملی اتفاق می افتد؛ کارت ملی در بسیاری از فرایندها، تاثیر خودش را به جای گذاشته است و ما می توانیم اطلاع پیدا کنیم که اتباع ما مشغول چه فعالیت هایی هستند و چه اقداماتی در حال انجام است.

وی افزود: اما این موضوع در مورد مهاجران به یک نقطه مغفول مانده ای تبدیل شده است که تبعات امنیتی به بار آورده است درحالی که کنترل مهاجران بر هر اقدام دیگری ارجحیت دارد؛ متاسفانه تاکنون از موضوعات کشورهای همسایه که بیشترین مهاجران ایران را تشکیل می دهد غفلت کردیم و در ارتباط با کشور افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می دهد، تحلیل مناسبی به سبب تاثیرات این اقدامات در ایران صورت نگرفته و برخوردهای ما انفعالی است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: سیر مهاجرت ها به ایران و بعد از آن گره خوردن این مهاجرت ها به موضوعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، نیازمند اقدامات اساسی است اما غفلت وزارت کشور و دستگاه های سیاستگذاری کشور که شامل مجلس هم می شود، سبب به وجود آمدن مشکلات فعلی شده است.

آقای بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم موضوعات سیاسی و اقتصادی مهاجران به سطح مردم کشیده شود، گفت: ممکن است این موضوع دستاویز برخی از تسویه حساب ها توسط مردم قرار بگیرد. ما به سمت انتخابات می رویم و ممکن است موضوع رقابت‌های انتخاباتی هم به سمت مسایل مهاجران کشیده شود؛ چراکه همیشه این قبیل اتفاقات مورد طمع بیگانگان هم هست که به آن دامن می‌زنند.

وی افزود: رهبر انقلاب هم تاکیدشان بر این بود که مصوبات مجلس باید «لایحه محور» باشد ما طرح تشکیل «سازمان ملی مهاجرت» را در مجلس کلید زدیم ولی حتما باید با پشتوانه کارشناسی وزارت کشور برای پاسخ دادن به شرایط امروز که چنین منازعاتی را سبب شده، اعمال شود؛ اما این طرح به جهات مختلف مورد اختلاف دستگاه‌ها است؛ دستگاه های متعددی در مورد مهاجرت دخیل هستند که حتما باید نظرات آنها در موضوع مهاجرت لحاظ شود.

آقای بیگی خاطرنشان کرد: دولت اگر احساس نیاز کند و نیاز به قانون داشته باشد، حتما باید به فوریت این لایحه را ارائه دهد. ما نیازمند نگاه جامعی به موضوع مهاجرت هستیم و مهاجرت باید به فرصت تبدیل شود مشابه اقدامی که دولت های اروپایی نسبت به مهاجران ایرانی دارند و هر مهاجری را نمی پذیرند.

/شفقنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.