کد خبر : 6641
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 22:07

در این شهر آرژانتینی برق هرگز قطع نمی شود!/ چگونه برق از پوسته بادام زمینی تولید می‌شود؟

در این شهر آرژانتینی برق هرگز قطع نمی شود!/ چگونه برق از پوسته بادام زمینی تولید می‌شود؟

با استفاده از منبع زیست توده؛ یک نیروگاه انرژی پاک را برای ۳۰۰۰ نفر تامین می‌کند و مشکل طولانی مدت؛ زیست محیطی و اجتماعی حل می‌شود. این‌جا تیچینو است شهری در آرژانتین که با پوسته‌های بادام زمینی روشن می‌شود و برق در آنجا هرگز قطع نمی‌شود.

اقتصاد پرس؛ یکشنبه ۱۶ ژوئن ۲۰۱۹ میلادی خاموشی بی‌سابقه برق کل آرژانتین را قطع کرد. یک خطای عملیاتی (که هنوز در دست بررسی است) منجر به قطعی بزرگی شد و کل سیستم اتصال برق آرژانتین را برای بیش از ۱۴ ساعت قطع کرد. این قطعی هم‌چنین چندین شهر در اروگوئه و پاراگوئه را تحت تاثیر قرار داد. در مجموع، بیش از ۵۰ میلیون نفر به طور کامل در تاریکی رها شدند. در همین حال، در تیچینو یک شهر کوچک واقع در استان کوردوبا ۳۰۰۰ نفر به لطف تولید برق از پوسته‌های بادام زمینی به روال عادی زندگی خود ادامه دادند و قطعی برق در سایر نقاط آرژانتین بر این منطقه بی‌تاثیر بود. امروزه استفاده از این منبع زیست توده* انرژی پاک شهر را تامین می‌کند و حل یک مشکل زیست محیطی و اجتماعی چند ساله را ممکن ساخته است.

داستان عدم قطعی برق در آن منطقه از آرژانتین از ۱۵ سال پیش در استان کوردوبا آغاز می‌شود جایی که “کمربند بادام زمینی” از چندین شهر و شهرک از جمله تیچینو تشکیل شده است. پس از چین و ایالات متحده آرژانتین سومین تولید کننده بادام زمینی در جهان است. به دلیل شرایط آب و هوایی محصول بادام زمینی صادراتی این کشور در بازار‌های اروپا و آمریکای لاتین تقاضای زیادی دارد.

رکورد‌های بالای تولید، رشد فروش و صادرات بادام زمینی یک مشکل زیست محیطی ایجاد کرد: با تمام پوسته‌های بادام زمینی که دور ریخته و در مزارع پراکنده شدند و به دلیل شرایط مرطوب به آتش سوزی‌هایی دامن زدند که زندگی روزمره مردم بومی آنجا را تحت تاثیر قرار داده بود چه باید کرد؟

شرکت تولید کننده بادام زمینی Lorenzatti Ruech با ابتکار عملی خصوصی با سرمایه گذاری اولیه ۸ میلیون دلاری شرکت انرژی مبتنی بر زیست توده تیچینو و یک نیروگاه بزرگ را تاسیس کرد.

در سال ۲۰۱۸ میلادی سرمایه خصوصی با کمک دولتی از طریق برنامه RenovAR تکمیل شد که به صنایع سراسر کشور با پروژه‌های تولید برق از منابع تجدیدپذیر کمک می‌کند. طبق مفاد این توافق نامه دولت خود انرژی را با قیمتی ثابت خریداری کرده و پس از ورود به شبکه برق عمومی برای تامین برق مردم در دسترس است.
دو مشکل، یک راه حل

علاوه بر مشکل زیست‌محیطی سوزاندن پوسته‌های بادام زمینی و دود ناشی از آن که باعث ناراحتی قابل توجهی در شهر می‌شد مسئله مهم دیگری نیز وجود داشت: تیچینو هرگز شبکه برق خوبی نداشت. “پابلو مارگیاریا” دبیر مدیریت و ارتباطات تیچینو به “ال پائیس” می‌گوید: “این ناحیه شبکه برق فرسوده‌ای دارد. مشکل آن است که ما همواره قطعی برق زیادی داشتیم برخی از آن قطعی‌ها کوچک بودند و چند ثانیه یا چند دقیقه یا یک هزارم ثانیه به طول می‌انجامیدند. با این وجود، همین میزان قطعی کافی است تا تولید یک صنعت را برای مدت زمان دو ساعت فلج کند”.

در زمینه افزایش تولید، گسترش صنعت و ورود بازیگران جدید در صنعت بادام زمینی، حل مشکل انرژی ضروری بود. مارگیاریا توضیح می‌دهد که حدود ۸۰ درصد بادام زمینی آرژانتینی در “کمربند بادام زمینی” تولید می‌شود. در مجموع، تخمین زده می‌شود که سالانه ۴۵۰۰۰ تن پوسته بادام زمینی دور ریخته می‌شود که اکنون برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اقتصاد پرس

چگونه انرژی از پوست بادام زمینی تولید می‌شود؟

“دیه گو منتا” ۴۴ ساله برقکار و مدیر نیروگاه زیست توده بایوماس تیچینو می‌گوید: “مقدار پوسته بادام زمینی که قرار بود داشته باشیم بخش مهمی از پروژه بود”. او ۲۳ سال است که در صنعت بادام زمینی کار می‌کند و با شنیدن پروژه انرژی‌های تجدیدپذیر بلافاصله خواستار مشارکت در آن شد. او می‌افزاید: “این کارخانه به شرکتی مرتبط است که بادام زمینی را فرآوری می‌کند که به طور متوسط ۸۰ یا ۸۵ درصد از پوسته‌های مورد نیاز برای این فرآیند را برای ما تامین می‌کند و بقیه باید خریداری شوند”.

این فرایند از ابتدا پیچیده بوده است. ابتدا پوسته‌ها از طریق دو روش به نیروگاه می‌رسند: کامیون و حمل و نقل پنوماتیک*. منتا می‌گوید سپس آن‌ها را در سلول‌ها و سوله‌های ذخیره‌سازی تخلیه می‌کنند تا کیفیت و رطوبت را حفظ کنند. سپس پوسته‌ها به دیگ منتقل می‌شوند و در آنجا به تدریج سوزانده می‌شوند تا فقط خاکستر باقی بماند.

با این گرما آب گرم می‌شود و بخار اشباع ایجاد می‌کند و دوباره از طرق دیگ به عقب باز می‌گردد و به بخار با دمای بسیار بالا تبدیل می‌شود که شبیه هوای فشرده شده است و به توربین انتقال می‌یابد و با سرعت ۶۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد و سپس سرعت آن را به ۱۵۰۰ دور کاهش می‌دهد.

تمام آن سرعت به نیرو تبدیل شده و به ژنراتور متصل می‌گردد. این فرآیند ساده است: حرکت از انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی. هنگامی که تمام انرژی خود را تحویل داد بخار جذب می‌شود خنک می‌شود به آب تبدیل شده و برای آغاز دوباره چرخه به دیگ باز می‌گردد.

مارگیاریا تاکید می‌کند که تولید برق تجدید‌پذیر دو مشکل را حل کرده است: کمبود انرژی با کیفیت و مسائل زیست محیطی ناشی از پوسته بادام زمینی. این موضوع تیچینو را روی نقشه قرار داد.

منتا می‌گوید: “ما شروع به جذب گردشگری صنعتی کردیم. ارتقای این نوع سیستم انرژی تجدیدپذیر به دلیل هزینه‌ها آسان نیست. با این وجود، ما امیدوار هستیم که دولت‌ها از پروژه‌های مشابه حمایت کنند. آن چه امروز به عنوان یک راه حل کوچک انرژی به نظر می‌رسد می‌تواند در آینده گسترش یابد”.

*زیست توده (Biomass) یک منبع تجدید پذیر انرژی است که از مواد زیستی به دست می‌آید. به طور کلی، زباله‌هایی که منشاء زیستی داشته باشند و از تکثیر سلولی پدید آمده باشند را زیست توده می‌نامند. نمونه‌هایی از منابع زیست توده‌ای جنگل‌ها و ضایعات جنگلی هستند.

*سیستمی که از طریق ایجاد هوای فشرده یا خلاء جزئی باعث جابجایی کپسول‌های حمل استوانه‌ای شکل در خطوط لوله‌ای می‌گردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.