کد خبر : 22441
تاریخ انتشار : شنبه 28 بهمن 1402 - 8:58

دانشمندان راز کثیف یک فنجان چای بهتر را فاش کردند

دانشمندان راز کثیف یک فنجان چای بهتر را فاش کردند

آیا راز یک فنجان چای عالی می تواند در زیر زمین پنهان شده باشد. طعم های پیچیده در یک فنجان چای با کیفیت اغلب به برگ های گیاه نسبت داده می شود. با این وجود، نتایج تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که طعم یک فنجان باکیفیت ممکن است به ریشه های گیاه به ویژه میکروب هایی که در آنجا زندگی می کنند نیز بستگی داشته باشد.

به گزارش اقتصاد پرس به نقل از نیوزویک؛ پرورش دهندگان چای در چین قرن های متمادی وقت خود را صرف پرورش محتویات لازم برای یک فنجان چای کامل کرده اند. با این وجود، علیرغم فناوری ‌های اصلاحی مدرن بهبود طعم چای از طریق انتخاب ژنتیکی به تنهایی یک چالش است. با این وجود، نتیجه مطالعه ای تازه که در نشریه  Current Biology منتشر شده نشان داده که DNA تنها چیزی نیست که بر طعم چای تاثیر می گذارد. “تونگا شو” محقق دانشگاه کشاورزی و جنگلداری فوجیان در چین یکی از نویسندگان مقاله ذکر شده می گوید:”تفاوت های قابل توجهی در جوامع میکروبی به ویژه میکروارگانیسم های مرتبط با متابولیسم نیتروژن در ریشه گیاهان چای با کیفیت های متفاوت از طریق میکروبیومی شناسایی شد”.

مطالعات قبلی نشان داده اند که این میکروب ها می توانند بر توانایی گیاه در جذب مواد مغذی از خاک اطراف خود تاثیر بگذارند. به نظر می رسد این مواد مغذی می توانند بر تولید برخی از مواد شیمیایی توسط گیاه تاثیر بگذارند که ممکن است بر طعم آن تاثیرگذار باشد.

تیمی که تحقیق اخیر را انجام داده به طور خاص متوجه شد که گیاهان دارای میکروب‌ هایی که جذب آمونیاک را تشویق می ‌کنند ترکیب بیش تری به نام تیانین تولید می‌ کنند که تعیین ‌کننده کلیدی طعم چای است. آن تیم با علم به این موضوع یک جامعه میکروبی مصنوعی را بر اساس مواردی که در انواع چای با تیانین بالا یافت می شود به وجود آوردند. با استفاده از این کلونی های مصنوعی قرار رفته بر روی ریشه های سایر گیاهان چای محققان دریافتند که می ‌توانند سطح تیانین را در انواع با تیانین پایین نیز افزایش دهند. “ونشین تانگ” یکی دیگر از نویسندگان آن مقاله می گوید: “با این وجود، در کمال شگفتی ما کشف کردیم که جامعه میکروبی مصنوعی نه تنها کیفیت گیاهان چای با کیفیت پایین را افزایش می ‌دهد بلکه  بر روی برخی از انواع چای با کیفیت بالا نیز اثر ارتقاء دهنده قابل توجهی دارد. علاوه بر این، این اثر به ویژه در شرایط خاک با نیتروژن کم مشخص است”.

این یافته ها نشان می دهند که جوامع میکروبی تولید شده مصنوعی می توانند برای بهبود طعم و مزه گیاهان چای مورد استفاده قرار گیرند به ویژه زمانی که خاک اطراف آن ها فاقد مواد مغذی کلیدی گیاهی باشد. این کلونی ها هم چنین ممکن است از جذب مواد مغذی در سایر گونه‌ های گیاهی حمایت نمایند و به کشاورزان این امکان را می‌دهند که کمتر به کودهای مصنوعی تکیه کنند.

نویسندگان آن مقاله می افزایند: “مطالعه ما شواهد قانع کننده ای از استفاده از میکروارگانیسم های ریشه به عنوان کودهای میکروبی کاربردی برای افزایش کیفیت چای ارائه می دهد”.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.