کد خبر : 5009
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 شهریور 1402 - 23:05

خودروهای برقی به تهران می آیند

خودروهای برقی به تهران می آیند
طی هفته دولت، مراسم بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ ویژه خودروهای برقی توسط وزیر صمت و شهردار تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علیرضا زاکانی گفت: «یکی از ۹۰ پروژه کلان که یک سال و نیم پیش در خدمت ریاست شورا و اعضای شورای شهر تهران تشریح کردیم، برقی‌سازی تهران بود. اساساً ضرورت دارد که تهران به‌سمت برقی‌شدن پیش برود و درنتیجه از رفاه، آسایش، هوای بهتر، نظم و قاعده‌مندی بهتری بهره‌مند شود.»

زاکانی بیان کرد: «تهران در یکی از بهترین نقاط کشور مستقر شده، اما با نوع زیست ما یکی از نقاط آلوده از نظر آب‌وهوا است. همچنین مشکلات زیست‌محیطی آن به‌وضوح باعث ایجاد زحمت و آزار برای شهروندان می‌شود. لذا باید به‌سمتی حرکت کنیم که شرایط را با استفاده از ظرفیت‌ها بهبود دهیم. ما باید سعی کنیم با برقی‌شدن رفاه، آسایش و سلامت را برای شهروندان به ارمغان بیاوریم.»

شهردار تهران افزود: «امروز، روز پرافتخاری است. وقتی همت شد برای برقی‌سازی تهران اقدام شود، جلسات بسیاری در دفتر وزیر صمت برگزار شد. طی این جلسه مقرر شد سرفصل‌های مختلفی را در حوزه برقی‌شدن تهران مدنظر قرار دهیم. تاکنون در ۱۵ ایستگاه ۷۴ دستگاه شارژر مستقر شده است. همچنین در افق تفاهم انجام‌شده نصب ۵۰۰۰ دستگاه تا انتهای سال ۱۴۰۳ در بیش از ۱۷۰۰ نقطه پیش‌بینی شده است.»

موتورسیکلت‌ها و خودروهای برقی در راه تهران هستند

زاکانی با اشاره به تأمین ناوگان به‌عنوان یکی از گام‌ها در مسیر برقی‌شدن تهران گفت: «با تکیه بر توان داخل و ظرفیت‌های بین‌المللی، اتوبوس برقی را در اولویت قرار دادیم. امروز شهرداری تهران برای ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل شهری قرارداد بسته است. همچنین ۵۰ هزار تاکسی برقی به‌صورت ویژه مدنظر قرار گرفته. خوشبختانه وزارت صمت یک لیست شامل هفت خودرو ارائه داده است تا عرصه جدیدی را در خدمت‌رسانی رقم بزنیم.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر، تولید و ورود بیش از ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. بنابر آمار، ۱۳ درصد آلودگی تهران به‌واسطه موتورسیکلت‌های کاری است که پیمایش بالایی دارند. همچنین بحث اسکوتر و روش‌های جدید حمل‌ونقل در دستور کار است تا بتوانیم الگوی جدیدی را در تهران حاکم کنیم.»

زاکانی اشاره کرد: «تراموا درحال طی‌کردن فرایندهای جدی است. امیدواریم در کلان‌شهر تهران آغازی داشته باشیم که با موفقیتش الگویی برای کل کشور شکل بگیرد. از مدت‌ها قبل تلاش می‌کردیم تا از محل صرفه‌جویی‌ها انرژی موردنیاز این حوزه را تأمین کنیم؛ بنابراین با توافق وزارت نیرو چراغ‌های ۱۴۰ وات به بالا به ال‌ای‌دی تبدیل شدند و ۵۷ هزار مگاوات برق صرفه‌جویی شد. بدون شک ما به‌سمت ارزان‌سازی تهران حرکت می‌کنیم که یکی از الگوهای آن برقی‌سازی تهران است.»

زاکانی با اشاره به اینکه استفاده از خودروهای برقی هزینه کمتری نسبت به وسایل نقلیه درون‌سوز دارد، گفت: «هزینه خودروهای برقی یک دهم خودروهای درون‌سوز بوده و این مسئله به همین دلیل موردتوجه مدیریت شهری قرار گرفته است.»

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.