کد خبر : 11851
تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 12:44

پس از گذشت بیش از ۸ ماه؛

زمان عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد

زمان عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو اعلام شد
پس از گذشت بیش از ۸ ماه از وعده‌ها، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به منظور عرضه خودروهای وارداتی از این هفته بازگشایی می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ سال ۹۷ بنا به محدودیت‌های ارزی تحمیل شده به کشور و طبق تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ ممنوع اعلام شد.در نهایت پس از لغو ممنوعیت و اهتمام دولت به آزادسازی واردات خودرو، زمستان پارسال وزارت صمت با استفاده از سیستم نوبت دهی اقدام به ثبت نام از متقاضیان دریافت خودروی وارداتی کرد که در نهایت از بین ۱۲۰ هزار ثبت نام کننده، بین ۳۳ هزار نفر قرعه کشی انجام شد. در این مرحله هر متقاضی ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود مسدود کرده بود.

طبق برنامه اولویت دهی و میزان واردات خودرو، مقرر شد که در دور نخست خودروهای چانگان تحویل متقاضیان شود و در ادامه خودروهایی از برندهای چینی، دانگ فنگ، چانگان، میتسوبیشی، اپل، داچیا، کیا، هیوندا، سانگ‌یانگ، نیسان، تویوتا، جتا، سئات، فیات تحویل متقاضیان شود.

در این بین اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱ بخشی از چانگان های وارداتی از سوی شرکت سایپا تحویل متقاضیان خواهد شد اما در نهایت هفته اول مهر ماه اعلام شد که ۱۰۰ دستگاه چانگان تحویل مشتریان شده است.

بازگشایی سامانه و وعده تحویل خودروها تا پایان آذر

با توجه به اینکه ۳۱ هزار نفر (۲ هزار نفر از متقاضیان انصراف دادند) از زمستان سال گذشته منتظر دریافت خودروی وارداتی هستند، پس از گذشت بیش از ۸ ماه از وعده‌ها، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به منظور عرضه خودروهای وارداتی به این افراد از این هفته بازگشایی می‌شود.

در این ارتباط مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه سامانه یکپارچه خودرو در حال آمادگی برای عرضه خودروهاست، اظهار کرد: در حال حاضر شرکتهای واردکننده هیوندا، کیا، فیات، زوتی، سوزوکی، بستیون و هونگچی تشریفات را انجام داده و از گمرکات ترخیص شده و مدارک خود را برای تعیین قیمت به سازمان حمایت ارسال کرده اند و سایر برندها نیز در حال ترخیص هستند.

وی افزود: بسیاری از شرکتهای واردکننده خودرو محصولات خود را از گمرکات ترخیص کرده و اطلاعات خودروها را به سازمان حمایت ارسال کرده اند.

معاون وزیر صمت گفت: بعد از بررسی این سازمان پیشنهاد مربوطه به شورای رقابت ارسال می‌شود.

لازم به یادآوری است که ضیغمی ششم شهریور ماه وعده داده بود که «با همراهی بانک مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذر ماه همه تعهدات ثبت‌نامی در خصوص خودروهای وارداتی را پاسخگو باشیم.»

بنابراین با توجه به بازگشایی سامانه یکپارچه از هفته جاری باید منتظر ماند و دید این ۳۱ هزار نفر بالاخره خودروهای خود را دریافت می‌کنند یا مانند وعده‌های قبلی دوباره باید منتظر اعلام تاریخ جدیدی باشیم.

مهر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.