کد خبر : 22476
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 بهمن 1402 - 8:21

حداقل دستمزدها در اروپا در سال ۲۰۲۴ چقدر است؟

حداقل دستمزدها در اروپا در سال ۲۰۲۴ چقدر است؟

هدف بخشنامه جدید اتحادیه اروپا تعیین سطح بین‌المللی (مثلاً ۶۰ درصد متوسط دستمزد ناخالص) برای حداقل دستمزد و همچنین خواستار اطمینان از به‌روز ماندن سطح پرداخت است. در این گزارش حداقل دستمزد در اروپا بررسی می‌شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ استاندارد زندگی مناسب در یک جامعه بسیار مهم است. نقش کلیدی برای دستیابی به این امر اطمینان از کفایت حداقل دستمزدهای قانونی است. طبق گزارش یورونیوز، نسبت کارگرانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند در تعدادی از کشورهای اروپایی، بالاتر از ۱۰ درصد است.

امسال، سال مهمی در جهت بهبود شرایط کار و زندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است چراکه دستورالعمل جدید حداقل دستمزد اتحادیه اروپا باید تا ۱۵ نوامبر سال جاری به قانون تبدیل شود.

 ۵ کشور بدون حداقل دستمزد

۲۲ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا حداقل دستمزد ملی دارند. دانمارک، ایتالیا، اتریش، فنلاند و سوئد حداقل دستمزدی تعیین نکرده‌اند. قبرس اوایل سال گذشته حداقل دستمزد خود را اعلام کرد.

از بین ۱۰ کشور نامزد عضویت اتحادیه اروپا، هشت کشور مونته نگرو، مولداوی، مقدونیه شمالی، گرجستان، آلبانی، صربستان، ترکیه و اوکراین دارای حداقل دستمزد ملی هستند اما بوسنی و هرزگوین و کوزوو حداقل دستمزد ندارند. کشورهای تجارت آزاد اروپا (EFTA) شامل نروژ، سوئیس و ایسلند حداقل دستمزد ملی ندارند.

مقایسه حداقل دستمزد ناخالص اتحادیه اروپا

حداقل دستمزد در کشورهای اتحادیه اروپا بسیار متفاوت است، حداقل دستمزد ناخالص ماهانه در حال حاضر از ۴۷۷ یورو در بلغارستان تا ۲ هزار و ۵۷۱ یورو در ماه در لوکزامبورگ متغیر است. حداقل دستمزد در لوکزامبورگ، ایرلند، هلند و آلمان بیش از ۲ هزار یورو است در حالی که این رقم برای فرانسه هزار و ۷۶۷ یورو و برای اسپانیا هزار و ۳۲۳ یورو است.

حداقل دستمزد در ۱۴ کشور از ۲۲ کشور عضوی که حداقل دستمزد ملی وجود دارد (تقریباً در دو سوم اتحادیه اروپا) کمتر از هزار یورو است. این رقم از ۳۶۰ یورو در مقدونیه شمالی تا ۶۱۳ یورو در ترکیه در میان کشورهای نامزد و بالقوه نامزد متغیر است. بلغارستان (۴۷۷ یورو) حداقل دستمزد کمتری نسبت به ترکیه، صربستان و مونته نگرو دارد که همگی کشورهای نامزد عضویت اتحادیه اروپا هستند.

بررسی تفاوت به PPS

تفاوت حداقل دستمزدها در استاندارد قدرت خرید (PPS) به‌طور قابل توجهی کمتر است و مقایسه عادلانه‌تری را ارائه می‌دهد. PPS در عین حال به مقایسه قیمت‌ها بین کشورها کمک می‌کند؛ نوعی ارز مصنوعی است که تفاوت‌های سطح قیمت را حذف می‌کند و باعث می‌شود یک PPS واحد بتواند کالا یا خدمات مشابهی را در هر کشوری خریداری کند.

حداقل دستمزد با PPS، در حال حاضر از ۵۴۲ یورو در آلبانی تا هزار و ۸۸۳ یورو در آلمان متغیر است. علاوه بر آلمان، این رقم در لوکزامبورگ، هلند، بلژیک، فرانسه، ایرلند، لهستان، اسلوونی و اسپانیا بالای هزار و ۲۵۰ یورو بوده است. چک، اسلواکی، استونی، لتونی و بلغارستان کمترین حداقل دستمزد را در PSS در میان کشورهای اتحادیه اروپا با حداقل دستمزد PPS زیر هزار یورو ثبت کردند.

اقتصاد پرس

برخی از کشورهای کاندیدای عضویت اروپا مانند ترکیه، صربستان و مونته نگرو سطح دستمزد بالاتری نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا مانند استونی، لتونی و بلغارستان داشتند، اما این رقم همچنان برای همه کشورهای نامزد و بالقوه نامزد، کمتر از هزار یورو بود که داده‌های مربوط به آن‌ها در دسترس است.
اهمیت نسبت حداقل دستمزدها

نسبت کارکنانی که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند به طور قابل توجهی در کشورهای اروپایی متفاوت است. در برخی از کشورها افراد بیشتری در پایین‌ترین سطح درآمد نسبت به سایر کشورها وجود دارند. سال ۲۰۱۸ آخرین سالی است که داده‌های درآمد در دسترس است.

در سال ۲۰۱۸، نسبت کارمندانی که کمتر از ۱۰۵ درصد حداقل دستمزد ملی دریافت می‌کردند، در پنج کشور اتحادیه اروپا بالای ۱۰ درصد بود. این کشورها شامل اسلوونی (۱۵٫۲ درصد)، بلغارستان (۱۴٫۱ درصد)، رومانی (۱۳٫۳ درصد)، لهستان (۱۲٫۱ درصد) و فرانسه (۱۱٫۶ درصد) هستند. این نسبت در ۱۰ عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان (۶٫۶ درصد) نیز بالای ۵ درصد بود.
چگونه می‌توان حداقل دستمزد مناسب را تعیین کرد؟

تعریف حداقل دستمزد «مناسب» کار آسانی نیست. دستورالعمل اتحادیه اروپا شامل این بیانیه است: «برای این منظور، کشورهای عضو ممکن است از مقادیر مرجع شاخصی که معمولاً در سطح بین‌المللی استفاده می‌شوند (مثلاً ۶۰ درصد متوسط دستمزد ناخالص و ۵۰ درصد متوسط دستمزد ناخالص) و یا مقادیر مرجع نشان‌دهنده مورد استفاده در سطح ملی استفاده کنند.»
نسبت حداقل دستمزد به متوسط دستمزد

نسبت حداقل دستمزد به دستمزد متوسط یکی دیگر از شاخص‌های مفیدی است که وضعیت حداقل دستمزدها را نشان می‌دهد. طبق گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در سال ۲۰۲۲، حداقل دستمزدها کمتر از ۵۰ درصد متوسط دستمزد در ۱۰ کشور اتحادیه اروپا بود. آن‌ها شامل اسپانیا، مجارستان، ایرلند، کرواسی، لیتوانی، هلند، چک، استونی، بلژیک و لتونی بودند.

ین نسبت در سه کشور پرتغال (۶۶٫۳ درصد)، اسلوونی (۶۱٫۷ درصد) و فرانسه (۶۰٫۹ درصد) بیش از ۶۰ درصد بود. ترکیه در این شاخص، نسبت ۶۵٫۲ درصد داشت. سازمان بین‌المللی کار (ILO) هشدار می‌دهد که «این نسبت‌ها زمانی که بیش از حد تحت‌اللفظی تفسیر شوند، ممکن است گمراه‌کننده باشند».
تنظیم منظم حداقل دستمزدها

حداقل دستمزد واقعی در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا زمانی که تورم به بالاترین حد خود در سال ۲۰۲۲ رسید کاهش یافت. در گزارش «حداقل دستمزدها در زمان افزایش تورم» سازمان همکاری اقتصادی و توسعه آمده است: «مهم است که حداقل دستمزدهای قانونی به‌طور منظم تعدیل شوند.»

/تجارت نیوز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.