کد خبر : 20977
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 12:12

جولان فقر در دولت انقلابی؛ از ۸۵ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون نفر یارانه می‌گیرند!

جولان فقر در دولت انقلابی؛ از ۸۵ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون نفر یارانه می‌گیرند!

علیرضا عسگریان، معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر از میان ۸۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه‌بگیر هستند، گفت: مبلغ پرداختی آن ۲۷ هزار میلیارد در ماه است.

به گزارش اقتصاد پرس؛ علیرضا عسگریان، معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر از میان ۸۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه‌بگیر هستند، گفت: مبلغ پرداختی آن ۲۷ هزار میلیارد در ماه است.

به گفته وی، حدود ۲۰۰ هزار فروشگاه تجهیزشده وجود دارد که دارای بارکد خوان هستند. اتصال بین شبکه سوییچ، مراکز ارائه خدمات الکترونیکی، بانک‌ها، شرکتهای مادر و مشتری و فروشگاه برقرار است.

عسگریان با اشاره به اینکه کالابرگ به عنوان یکی از اصلی‌ترین طرح‌های دولت برای تقویت تغذیه مردم طی ۶ پایلوت به این مرحله رسیده است، گفت:‌ مراحل تشویقی پای کار آمد. اکنون هفت دهک درآمدی درگیر کالابرگ هستند که ۶۱ میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می‌شود. هر فردی ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را از میان کالاهای تعریف شده خرید کند، ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر میزان استقبال از کالابرگ به ۱۵.۷ درصد کل جمعیت ۶۱ میلیون نفر رسیده است که نسبت به ماه گذشته آن با رشد ۷ درصدی همراه بوده است.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که به نظر تا انتهای سال میزان استقبال به بالای ۲۵ درصد جامعه تحت پوشش برسد.

وی یادآور شد: طرح اختیاری است و مردم می‌توانند با استفاده از خرید کالای خوراکی مشمول اعتبار مضاعف ۱۲۰ هزار تومانی شوند.

به گفته عسگریان، بیشترین استقبال از طرح به ترتیب در دهک دو، سه، یک، چهار، پنج، شش و هفت بوده است.

بنابر اظهارات عسگریان، میزان مصرف کالا در طرح به ترتیب برنج، روغن، ماکارونی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات، گوشت مرغ و گوشت قرمز بوده است.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص طرح امنیت غذایی کودکان، افزود: طرح امنیت غذایی کودکان دومین طرحی بود که اجرا شد و یکی از بهترین طرح‌ها محسوب می‌شود و به نظر بیش از ۹۵ درصد به جامعه هدف اصابت می‌کند. کودکان نیازمند تغذیه مضاعف توسط وزارت بهداشت و از طریق کارت سلامت در خانه های بهداشت و مراکز بهداشت درمانی شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی ۱۴۰ هزار کودک، بیان کرد: سرپرستان خانوار آنها مشخص و دهک بندی شدند. ۱۵ هزار نفر در دهک هفت به بالا قرار دارند. ۱۲۵ هزار نفر در دهک یک تا هفت قرار گرفتند. آنهایی که در دهک یک تا پنج بودند به ازای هر کودک یک میلیون تومان برای کودک به حساب سرپرست خانوار واریز شد. دهک‌های مابقی نیز به ازای هر کودک ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز شده است.

به گفته وی، ۱۱ قلم تعریف شده در سبد امنیت غذایی کودکان به ۱۶ قلم افزایش یافته است. در این سبد به لبنیات و میوه و سبزیجات نیز توجه شده است.

عسگریان تاکید کرد: هر ۶ ماه یکبار توسط وزارت بهداشت میزان رشد کودکان مشخص می‌شود، اگر این کودکان رشد نکنند وزارت بهداشت به ما اعلام می‌کند و یارانه او قطع می‌شود تا با والدین صحبت شود و مشاوره مجدد دریافت کنند.

عسگریان با اشاره به حمایت از کودکان در آستانه ۶ ماه تا ۵۹ ماهگی ادامه داد: خانواده‌ها در طرح کودکان نیازمند تغذیه مضاعف تا دو ماه فرصت دارند برای کودکان از بین ۱۶ قلم کالا خرید کنند چرا که ذخیره نمی‌شود.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: اکنون در میانه طرح هستیم و بیشتر از ۶۰ هزار کودک از این طرح استفاده کرده‌اند.

به گفته عسگریان، استان سیستان و بلوچستان، اصفهان‌ و خراسان رضوی بیشترین کودکان مشمول طرح امنیت غذایی و قم، گیلان و البرز کمترین مشمولان را دارند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح حمایت از مادران دارای فرزندان شیرده گفت: طرح حمایت از این مادران نوپا است. در مرحله ابتدایی مادران دارای کودک شیرخوار و کودک زیر دو سال در دهک یک در ۸ استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی، هرمزگان، لرستان، فارس، گلستان، ایلام و یاسوج شناسایی شده‌اند.

وی افزود: ۲۷ هزار مادر شناسایی شده است که از این تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شده‌ و به آنها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.