کد خبر : 21469
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 - 9:54

جهانگیری: در دولت دوازدهم ۳ بار قیمت بنزین را بدون تاثیر بر تورم افزایش دادیم

جهانگیری: در دولت دوازدهم ۳ بار قیمت بنزین را بدون تاثیر بر تورم افزایش دادیم

جهانگیری گفت: سال ۹۳ و ۹۴ سرمایۀ اجتماعی دولت در اوج خود قرار داشت، این افزایش نرخ بنزین را در جاهای مختلف همچون حوزۀ سلامت و بهداشت هزینه کردیم بدون اینکه تغییری در تورم ایجاد شود.

به گزارش اقتصاد پرس؛ اسحاق جهانگیری عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در مراسم گرامیداشت هفتمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی که شامگاه پنجشنبه در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: دی، ماه غمباری است؛ حداقل در ۵ – ۶ سال اخیر اتفاقات تلخ بزرگی افتاده است که با ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی شروع شد و سپس شهادت سردار سپهبد سلیمانی بود و بعد هم سقوط هواپیمای اوکراینی و حادثه تروریستی در کرمان که هفته گذشته اتفاق افتاد و جمع زیادی از هموطنان ما به شهادت رسیدند.

بخش هایی از سخنان جهانگیری را در ادامه می خوانید:

حل مسائل پیش روی کشور نیازمند توجه به محیط پیرامونی است. یعنی باید از اصلاح نگرش ها، رویکردها و ساختارهایی شروع کنیم که پدیدآورنده این مسائل بودند. اصلاحات بزرگ اقتصادی پیش نیازهایی دارد.
اولین پیش نیاز این است که مدیرانی این اصلاحات را برعهده بگیرند که مورد اعتماد اکثریت قاطع ملت ایران باشند. بدون اعتماد اکثریت ملت ایران نمی شود چنین کاری انجام داد.
برای جلب اعتماد اکثریت ملت، مهمترین مسئله باید این باشد که اصلاحات ما باید از این شروع شود که مشارکت مردم، نخبگان و فعالان حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را جلب کنیم.
ما در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۸ قیمت بنزین را افزایش دادیم. در سال ۹۳ و ۹۴ سرمایه اجتماعی دولت در اوج خود قرار داشت. بنزین ۴۰۰ تومان را ۷۰۰ تومان کردیم و بنزین ۷۰۰ تومان را ۱۰۰۰ تومان کردیم و به مردم هم یک جمله نگفتیم این پول را به خودتان برمی گردانیم.
بار دوم در سال ۹۴، بنزین را ۱۰۰۰ تومان کردیم و برای کارهای اقتصادی هزینه کردیم. تورمی که شروع کردیم حدود ۴۰ درصد بود، در سال ۹۳، ۲۵ درصد شد، در سال ۹۴، ۱۱ درصد شد و در سال ۹۵، ۶.۸ دهم درصد شد و در سال ۹۶ هم ۸ درصد شد. آنچه بیش از سیاست های ما کارساز بود، اعتماد مردم به تصمیم گیری های ما بود.
بعد از سرمایه اجتماعی، تعامل با دنیا و حل مسائل با دنیا گام بعدی است که دولت باید بردارد. حل مسائل با دنیا به این معناست که اروپا و چین و روسیه با ما کار کنند. ما به منابع زیادی نیاز داریم که باید از دنیا تامین شود. من مطمئنم با همه این محدودیت ها امکان توسعه ایران وجود دارد. نیروی انسانی، ظرفیت مادی، زیرساخت ها و تمدن ایران می تواند کشور را به توسعه برساند.

ما در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۸ قیمت بنزین را افزایش دادیم. در سال ۹۳ و ۹۴ سرمایه اجتماعی دولت در اوج خود قرار داشت. بنزین ۴۰۰ تومان را ۷۰۰ تومان کردیم و بنزین ۷۰۰ تومان را ۱۰۰۰ تومان کردیم و به مردم هم یک جمله نگفتیم این پول را به خودتان برمی گردانیم.

امروز دروغگویی فراوان شده است. باید برای دروغگویی مجازات تعیین شود. مخصوصا اگر مسئولی به مسئول بالاتر گزارش خلاف بدهد.
ما انتخابات مهمی پیش رو داریم. در دو انتخابات قبلی، مردم خیلی رنجیده شدند و مشارکت مردم زیر ۵۰ درصد بود. رهبری در دوم دی ماه سخنرانی مهمی کردند. همین چهار کلمه مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت را در ابتدای سال در دیدار کارگذاران هم مطرح کردند. احساس من این بود که آنهایی که باید پیام رهبری را می گرفتند نگرفتند.
رقابت را تعریف ساده و سطحی کردند. به نظرم، مخاطب اصلی پیام رهبری، شورای نگهبان، دستگاه های نظارتی و وزارت کشور و دولت هستند و اگر مشارکت در انتخابات کم باشد اینها باید پاسخگو باشند. آقای رئیسی برای عملی کردن این مسائلی که گفته شد جلسه بگذارند و شاید بتوانند نتیجه بگیرند.
آقای هاشمی پل و مفصل بود. ما امروز نیازمند افرادی هستیم که نقش واسطه را ایفا کنند، مفصل باشند و افراد را به هم پیوند دهند. نگذارند یک عده زود از پیکره نظام جدا شوند.
معیشت مردم گرفتار شده است. ۵ سال است که تورم فشار سنگینی بر گرده مردم وارد کرده و باید راهکاری برای معیشت مردم پیدا شود و راهکار هم وجود دارد. ما در دوره خود تلاش کردیم که سفره مردم کوچک نشود و خیلی هم ناسزا شنیدیم. الان مردم برای دارو می نالند، برای مواد غذایی می نالند.
ما به این موضوع باید توجه داشته باشیم که جنگ از ایران باید دور نگاه داشته شود. عقل و تدبیر حکم می کند که عقلای کشور همواره به مسائل احساسی و لحظه ای نگاه نکنند و بگذارند مسئولین با دقت و حکمت حرکت کنند و ایران را در دهان اژدها قرار ندهند. متاسفانه در داخل کشور عده ای نگران هستند که جنگی وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.