کد خبر : 10450
تاریخ انتشار : جمعه 7 مهر 1402 - 18:42

وزیر صمت: محدودیت گاز در صنایع فولادی منجر به عدم تولید خواهد شد

وزیر صمت: محدودیت گاز در صنایع فولادی منجر به عدم تولید خواهد شد
وزیر صمت گفت: اگر با محدودیت گاز مواجه شویم، تولید نخواهیم داشت. گاز در حکم انرژی نیست در حکم خوراک است. از این رو برنامه‌ای که در فولاد مبارکه برای پیشتاز در جهان مطرح است این است که به سمت فولاد سبز برویم.

به گزارش اقتصاد پرس؛ عباس علی‌آبادی در آیین راه‌اندازی فاز اول نیروگاه شهید حاج احمد کاظمی تصریح کرد: فولاد صنعت مادر است و بدون فولاد هیچ صنعتی نمی‌تواند شکل بگیرد ولی تحولاتی بزرگی در مسیر فولاد قرار دارد که بخشی را حرکت کردیم ولی بخش‌های دیگر را باید به عنوان پیشتاز حرکت کنیم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در دنیا فولاد بیشتر به دو روش کوره بلند و احیای مستقیم تولید می شود، افزود: ما در اینجا از احیای مستقیم استفاده می‌کنیم چون مزیت گاز داشتیم. چنانچه با محدودیت گاز مواجه شویم، تولید نخواهیم داشت.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: گاز در حکم انرژی نیست در حکم خوراک است. آب در حکم خنک کننده نیست، در حکم مواد لازم برای تولید فولاد است چون برای خواص مکانیکی به آن نیاز داریم. لذا برنامه‌ای که در فولاد مبارکه به عنوان پیشتاز در جهان مطرح است این است که به سمت فولاد سبز برویم. ما چون از احیای مستقیم استفاده می‌کنیم میتوانیم به فولاد سبز نزدیک بشویم.

تولید فولاد سبز

وی افزود: با توجه به انرژی خورشیدی که برای تولید آن برنامه‌ریزی شده است این فرصت را خواهیم داشت که هیدورژن تولید و آن را به خط لوله گاز تزریق کنیم و مصرف گاز را تا نهایت ممکن کم کنیم و از همان تجهیزات برای تولید فولاد سبز استفاده کنیم که آلودگی محیط زیستی چندانی نخواهد داشت.

علی‌آبادی در مورد تولید فولاد رنگی و فولاد استنلس استیل ادامه داد : این نوع تولید گام های اولیه است، گام های مهم‌تر رفتن به سمت به فولاد پیشرفته‌تر مثل ورق هسته است که می تواند نیاز جدی کشور را تامین کند و در آینده در زنجیره ارزش در خودرو و نیروگاه سازی و استفاده از ورق هسته‌ای ایرانی در ژنراتورهای ایرانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.