کد خبر : 21922
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 بهمن 1402 - 12:16

تورم تا پایان سال چقدر خواهد شد؟

تورم تا پایان سال چقدر خواهد شد؟

روزنامه اعتماد نوشت: گمانه‌زنی ساده این است که تورم ماهانه دو ماه باقیمانده سال، نزدیک به میانگین ده ماه گذشته، یعنی ۲٫۵ درصد قرار بگیرد و از این بالاتر نباشد. اگر چنین گزاره‌ای تحقق پیدا کند، تورم در پایان اسفند به ۳۵ درصد نزدیک خواهد شد. اما این گزاره در صورتی قابل تکیه است که شوک جدی به انتظارات موجود در بازارها وارد نشود.

اقتصاد پرس؛ روزنامه اعتماد نرخ تورم برای پایان سال را پیش‌بینی کرده است.

به گزارش اعتماد، با رسیدن تورم میانگین در دی‌ماه به ۴۳٫۶ درصد، حالا سوال اصلی این است که اقتصاد ایران سال ۱۴۰۲ را به چه نرخ تورمی به پایان خواهد برد؟ گمانه‌زنی ساده این است که تورم ماهانه دو ماه باقیمانده سال، نزدیک به میانگین ده ماه گذشته، یعنی ۲٫۵ درصد قرار بگیرد و از این بالاتر نباشد. اگر چنین گزاره‌ای تحقق پیدا کند، تورم در پایان اسفند به ۳۵ درصد نزدیک خواهد شد. اما این گزاره در صورتی قابل تکیه است که شوک جدی به انتظارات موجود در بازارها وارد نشود. در حال حاضر، متغیر انتظاری بسیار مهم در بازارها، نرخ برابری ریال به دلار است که در چند سال گذشته همواره در پایان سال با نوساناتی روبه‌رو شده است. نرخ دلار در ۲۹ آذرماه امسال ۴۹۸۵۰ تومان بوده است. اما همین دیروز نرخ دلار در بازار آزاد به ۵۶۱۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

این روزنامه افزوده است: با توجه به اینکه با افزایش نرخ دلار، از ارزش پول ملی ایران کاسته می‌شود؛ این روند نشان‌دهنده آن است که در کمتر از ۴۰ روز گذشته، ۱۲٫۵ درصد از ارزش پول ایران کاسته شده است. البته نرخ دلار در هفتم اسفندماه سال گذشته عدد ۶۰۵۰۰ تومان را نیز لمس کرد. اما پس از آن، به مدت ۱۰ ماه رو به ریزش گذاشت و به نوعی ارزش «ریال» که امضای رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد پشت اسکناس‌های آن است، بالاتر رفت. با این حال مشخص نیست که چرا و بنا به چه اتفاقاتی، بار دیگر نوسان به بازار ارز بازگشته و چرا با سکوت مسوولان پولی و مالی مشغول به کار در دولت نیز مواجه شده است؟

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.