کد خبر : 12768
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 12:14

تمدید توافق دو غول نفتی برای کاهش عرضه نفت؛ روسیه و عربستان‌سعودی همدست شدند

تمدید توافق دو غول نفتی برای کاهش عرضه نفت؛ روسیه و عربستان‌سعودی همدست شدند

ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که روسیه و عربستان‌سعودی به نظر می‌توانند توافق خود را برای بالا نگه‌داشتن قیمت نفت با جلوگیری از ۱ درصد تقاضای جهانی از بازار تمدید کنند.

به گزارش اقتصاد پرس؛ رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که کاهش عرضه نفت توسط عربستان‌سعودی و روسیه به احتمال زیاد با وجود نگرانی‌های بازار در مورد اینکه درگیری بین اسرائیل و حماس می‌تواند قیمت نفت خام را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند، ادامه خواهد یافت.

افزایش قیمت جهانی نفت برای روسیه که شاهد کاهش شدید فروش گاز به اروپا پس از تهاجم سال گذشته به اوکراین بوده است، سودی بادآورده خواهد داشت. همچنین انتظار می‌رود افزایش قیمت نفت خام رهبران غربی را که در تلاش برای مهار تورم هستند، ناامید کند.

میدان نفتی خریس عربستان‌سعودی

پوتین در یک کنفرانس صنعتی در مسکو گفت که قرارداد روسیه با عربستان‌سعودی برای جلوگیری از عرضه نفت برای قابل پیش بینی بودن بازار نفت و در نهایت برای رفاه همه بشریت مهم است.

پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، دو صادرکننده بزرگ نفت جهان روز چهارشنبه در مسکو دیدار کردند تا درباره بازار جهانی بحث کنند.

معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، مقام ارشد نفت کرملین، و وزیر انرژی عربستان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، پیش از کنفرانس هفته انرژی روسیه در مسکو با یکدیگر دیدار کردند.

حمله غافلگیرانه حماس در آخر هفته گذشته باعث افزایش قیمت جهانی نفت شد که تقریباً ۴ دلار در هر بشکه یا بیش از ۴ درصد افزایش یافت و به ۸۸ دلار رسید زیرا معامله گران گمانه زنی می‌کردند که تشدید گسترده‌تر درگیری در سراسر خاورمیانه می‌تواند باعث اختلال در عرضه شود.

مجید شنودا، معاون مدیرعامل غول تجارت کالا مرکوریا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس صنعتی در امارات متحده عربی گفت که در صورت تشدید اوضاع در خاورمیانه، قیمت نفت ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

فکر نمی‌کنم تحلیلگران زیادی وجود داشته باشند که معتقد باشند نفت در شرایط عادی قرار است به ۱۰۰ دلار برسد.

قیمت نفت خام ماه گذشته پس از آنکه تولیدکنندگان پیشرو جهان اعلام کردند کاهش تولید هماهنگ شده خود را تا دسامبر تمدید خواهند کرد تا قیمت ها را تقویت کنند به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

عربستان‌سعودی و روسیه توافق کردند که مجموعاً ۱.۳ میلیون بشکه در روز یا بیش از ۱ درصد تقاضای جهانی را از بازار تا پایان سال کم کنند و این امر رهبران جهان را که با تورم مبارزه می‌کنند ناامید کرد.

پوتین گفت: اقدامات برخی از همکاران ما، نخبگان غربی، باعث سردرگمی در بازار جهانی انرژی از جمله در بازار نفت شده است، پیامدهای منفی چنین اقدامات سیاسی بر کل اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد، اکنون باید اصلاح شود. و البته فعالان مسئول بازار باید این کار را انجام دهند.

عربستان‌سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید اوضاع در غزه و اسرائیل همکاری می‌کند و بار دیگر تاکید کرد که از تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در بازارهای نفت حمایت می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.